Alright vannverdier og blågrønne alger

55 liters akvarium med ca 14-15 endlers, hvorav 4-5 er yngel som gjemmer seg litt her og der.

GH: 8dH
KH: 5dH
PH: 7,5
NH3: 0
NO2: 0,3mg/l
NO3: 12,5mg/l
PO4: 0,5mg/l
CO2: 5mg/l

Jevn temperatur på 24.8 grader.
Vannverdiene er forøvrig ganske stabile.

I følge denne linken så er jeg ikke på blå-grønn-alge delen av skalaen. Men det er det jeg sliter med. Når har jeg kjørt massive vannbytter og prøvd søppelsekk to ganger 5 døgn. Og nå kommer det igjen et lag med blågrønne alger på sanden.

Hva gjør jeg nå videre? Det ser ut til at fisken trives, de leker seg og er aktive og de yngler litt.
Er på ingen måte en ekspert på feltet (eller andre akvarie-relaterte felt forøvrig), men hva med noen som kan rote litt i sanden din og spise algene?
Siden du ikke ligger i "faresonen" ifølge Redfield-teorien, så må det være noe annet som gjør at du stadig har nye angrep tross flere black-outs.

Og siden oksygen er "gift" for disse cyano-bakteriene (de er an-aerobe) så tenker jeg at det muligens kan være dødsoner med null sirkulasjon i akvariet. Du hadde jo faktisk BG allerede tidlig i innkjøringen, hvis jeg husker riktig ? Jeg har også et yngelkar med samme BioBox filter, men ingen BG-alger. Jeg har tatt av "tuten" på utstrømmerhullet slik at det blåser rett ut i eller rett under overflaten på langs av akvariet. Det gir brukbar sirkulasjon og oksygenering.

Hjelper ikke dette, så prøv å sette inn en liten powerhead for å øke sirkulasjonen (etter at du har tatt algene med en black-out periode).
Dette er egentlig ikke noe alger, men bakterier som kalles Cyanobakterier.Dette kan dukke opp særlig hvis man ikke er nøye nok med regelmessig vannbytter,og filter som har gått for lenge.Det kan også være at bunnlaget ditt er for tett,så det kommer anaerobe (lufttommer) hos deg.Det du kan gjøre er og øke sirkulasjonen i karet ditt,så det ikke blir noen dødsoner,ellers kan du også innstallere et uv filter.
UV er nok ikke hele løsningen for BGA. Når slimlaget allerede er der, vil det si at bakterie-koloniene har satt seg fast. Slimet er bare et beskyttelseslag som bakteriekolonien omgir seg med. UV vil ta bakterier i vannet, men rører ikke koloniene som sitter gjemt under slimet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap