Hvordan fjerne skyggepartiet øverst i karet?

Som tittelen på tråden sier, lurer jeg på hvordan en kan få vekk skyggepartiet i den øverste tredjedelen i karet. Jeg har en Akvastabil mark II med lystopp og sunriser. Det er en standard topp med to stk. T5 lysrør. Jeg føler egentlig det er nok lys, men er ikke fornøyd at discusen blir i siluett når den svømmer inntil glasset i den øvre tredjedelen av karet. Det er standard reflektorer i lystoppen som er montert fast.
Kan dette løses med ekstra reflektor, slik som kan klipses fast direkte på lysrøret og evt. dreies slik at en kan "løfte" lyset?
Er det noen som har løsning på problemet?
Her var det ikke mye respons, er det ingen som har løst dette problemet?
Trur litt av grunnen til manglande respons er at det litt uklart kva som er problemet. Eg sleit i allefall med å skjøne kva du meiner

Er det slik at du opplever at lyset ikkje sendes lodrett nedover i tanken slik at diskusen får "bakgrunnslys" i øvre del av tanken? Isåfall vil reflektorer (måkevinger) som klipses rett på T5 røyrene kunne funke.
Jeg kjøpte en slik reflektor igår og det hjelper ikke. Dersom du dere sliter med å skjønne hva jeg mener, se bilde nr. i innlegg nr. 235 i min tråd:

Øverste fisk står nesten i siluett..... jeg skal legge inn bilde som ilustrer bedre hva jeg mener.

Skal prøpve å løse problemet med å legge inn en reflektor i lokket.

















Her vises tydlig hva jeg snakker om.....



[External Image]


[External Image]


[External Image]


Går det an å flytte lysarmaturet lenger fram mot frontglasset?
Det kan nok hende det går an å flytte den noen cm, men det er ikke noe jeg har tenkt å gjøre, da det lite sannsynelig vil løse problemet. Jeg har nå kledd lokket framme invendig med sølvpapir og det hjalp litt men ikke nok. Det ser imidlertid ut som toppen av bakveggen blei litt lysere. Mulig jeg bør gjøre det samme med baklokket.

Det er greit med tips, men helst vil jeg ha svar fra en eller annen som har løst problemet. Setter ikke igang med en stor jobb uten å være sikker på at det hjelper.
Eneste måten å gjøre det på er å montere et lys i fronten av karet som kaster lyset ned langs glasset og inn over i karet. Det går å ann å gjøre det som du haer prøvd med sølvfolie, men vinkler må stemme for at det skal gå. Hvis du har reflektor på når du prøvde vil det skygge for lyset og lite blir reflektert ned langs glasset. Reflektoren må også være reflektiv nok også.

Husk at utfalls vinkelen er lik innfallsvinkelen når du skal reflektere lys. og vinkelen må også vere innen for snells vindu [URL=http://en.wikipedia.org/wiki/Snell's_window][/URL]

Raskt tegnet:

Problemet ditt:
[External Image]

Løsning med ekstra lys:
[External Image]

Løsning med reflektor:
[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap