Hjelp til oppstart av mitt første akvarium, ca 30 liter!

Heisann!

Jeg har lenge tenkt på å anskaffe meg et akvarium. Jeg har en bokhylle som er ca 32,5 cm høy og bred, og ca 38 cm dyp.
Det første jeg vil finne meg er et akvarium til en billig penge. Det er det samme for meg om det er rundt eller firkantet, men jeg må ha mulighet til å ha en automatfeeder da jeg reiser hjem hver ferie til Kristiansand (studerer i Trondheim).

Av fisk kunne jeg enten tenkt meg 6-10 små, eller 1 kampfisk. Kom gjerne med andre forslag, har allerede sett i databasen.
Aller helst kunne jeg tenke meg noen algespisende fisk og en annen type fisk som kommer overens i en så liten tank som dette.

Jeg har ennå ikke vært i noen dyrebutikk og sett utvalget eller priser, men det kommer jeg til å gjøre. Vil bruke mindre enn 1000,- på dette oppsettet hvis mulig.

Planen er å ha akvariet inni en bokhylle av typen expedit. Belysning ønskes også, men dette kan monteres i plata over akvariet/bollen.

Så, what to do? Har lest litt rundt, men kom gjerne til forslag til akvarier som har alt utstyret jeg trenger. Jo mindre vedlikehold jo bedre!

Størrelsen er ikke diskuterbar, da jeg ikke har plass til noe større. Akvariet skal være rent dekorativt og helst selvdrevent.

Har funnet 2 typer akvarier på nettet:

http://www.seapets.co.uk/products/aquarium-supplies/aquariums/biorb/biorb-baby/biorb-aquarium-baby-with-light-black-top-and-base.html

http://www.seapets.co.uk/products/aquarium-supplies/aquariums/glass-aquariums/cube-aquarium-27-litres.html
Cocoon-karene er flotte. Derimot vil jeg fraråde deg bolle.

I et såpass lite kar er nok reker best som ryddemannskap. Det finnes flere typer små, rekevennlige stimfisker...
Så bra!

Tror jeg kommer til å gå til innkjøp av et sånnet kar. Skal se innom et par butikker her i trondheim så jeg slipper å handle på nettet.

Har du tips til noen reker jeg kan kjøpe som liker å være med stimfisk?

Uansett må jeg først preparere akvariet i en god måneds tid, så har god tid til å tenke på det!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap