Filterpumper til 500l+

Hvor får jeg kjøpt ei grei og rimelig filterpumpe til et akvarium på 500+L ? Eller kan jeg bruke flere eller to mindre pumper ? Hva er best, hva bør gjøres ?


Takker for svar
Skal du gjøre det rimeligst mulig, så lager du selv. HMF filter, eller hjørnefilter som det også heter.
Noen steder jeg kan kjøpe disse filtera på nett ? Hva med pumpa da, trenger jeg bare et pumpehode ?

Går det ann å bruke et 60L akvarium jeg har som filter ved å pumpe vannet gjennom det (legge mange filter etterhverandre) eller blir det bare tull ?
Aero
Noen steder jeg kan kjøpe disse filtera på nett ? Hva med pumpa da, trenger jeg bare et pumpehode ? Går det ann å bruke et 60L akvarium jeg har som filter ved å pumpe vannet gjennom det (legge mange filter etterhverandre) eller blir det bare tull ? :)


Du kan kjøpe såkalt blåsvamp i nettbutikkene. Den kan også leveres i sort, noe som er mindre synlig i karet. Den festes gjerne i et av de bakre hjørnene med glasslister som limes fast på bakvegg og endevegg med akvariesilikon (Claes Ohlsson), (bruk for all del ikke våtromsilikon, den inneholder soppdreper og det vil du ikke ha i akvariet ditt!). Avstand fra hjørnet kanskje ca 15 cm.Om du googler HMF eller Hamburger Mattenfilter, (etter stedet der det ble laget første gang) så får du gode beskrivelser på hvordan lage det. Jeg har slike i 14 kar og det fungerer utmerket. Billig også, og kan gå et par år uten rens. Du trenger altså svampen (tre grovhetsgrader - fin - middels og grov, to glasslister, gjerne 5 mm glass i 4 cm bredde i høyde som karet ditt, en sirkulasjonspumpe og en bit slange på utstrømmersiden. Det finnes tabeller for hvor stor overflate du trenger på svampen og hvor stor sirkulasjon du trenger i ulike akvariestørrelser. Det avhenger også av type fisk, noen vil ha mye strøm, andre tvert i mot. Avhenger av hvilke biotoper fiskene lever i i naturen. Jeg ville vel satset på en pumpe med kapasitet 1000 liter pr time, men med mulighet for å regulere ned. Trenger fiskene dine kraftigere sirkulasjon, kan du sette inn en separat sirkulasjonspumpe.



Det siste kalles sump og er mye brukt på større akvarier og akvarier med stor biologisk belastning. Dette gir en veldig filterkapasitet,men er betydelig mer krevende å lage enn et hjørnefilter. En vesentlig fordel med hjørnefilter er at det ikke krever sirkulasjon av vann på utsiden av akvariet. Søk på sump så får du garantert opp mange tråder hvor du kan lete etter løsninger.

Edit: linken din virker ikke
Takk for info. Jeg google HMF filter og ser hvordan det fungerer. Jeg har en BTN bakgrunn så jeg kunne laga noe bak der, men hadde vært gøy å laga en sump.

Muligens jeg trenger to pumper om jeg skal la vannet sirkulere ut av akvariet ?

Her er linken igjen

Da kan du se på dette her. Denna karen har laget mange informative videoer med gode diy prosjekter.

Her en overflow sak, som du kan bruke for å få vannet ned i sumpen, så har du en pumpe der nede som pumper vannet i retur.

Pass på å ha stor nok dimensjon i forhold til kapasiteten på pumpa.

Takk for linken. Dette ser kjempebra ut
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap