Hvor stort akvarium må du ha for...

hei hvor stort akvarium må man ha, hvis du skal ha

-2 gullfisker
-2 scalarer
- og noen guppy fisker (hvor mange skal man helst ha?)

er det for mye for et 100 l akvarium? eller må jeg kanskje bare kjøpe 1 scalare? kan ikke droppe gullfiskene, for det er de to jeg har i en gullfiskbolle. skal få meg akvarium og skal selge gullfiskbollen min. men bør man ha 2 scalarer eller går det bra med 1? hadde vært fint å få noen svar takk.

(vet at det var mange spørsmål. bare svar på de viktigste hvis du ikke gidder å svare på de andre. takk )
Både gullfisk og scalare vil helst ha myyyyye større plass enn 100 liter.. Men for gullfiskene er jo alt bedre enn en bolle, så det er bra du vil investere i noe større

Jeg hadde droppet scalarene hvis jeg var deg, og heller konsentrert meg om å gjøre det best mulig for gullfiskene. Også med tanke på vannverdier går disse dårlig sammen, da gullfisk vil ha hardt vann og scalare bløtt vann. Gullfisk og guppy går greit sammen med tanke på vannverdier, men har ingen erfaring med det selv. Platy er jo også ett alternativ, og de er ofte litt mer hardføre enn guppyene fra dyrebutikken

Husk å innkjøre akvariet når du får det i hus, enten ved fiskeløs innkjøring, salmiakkmetoden eller fiskeinnkjøring (anbefales ikke). Hvis du ikke har lest disse to artiklene er de veldig greie for nybegynnere: oppstart og vannverdier
jeg leste den siden du sa jeg skulle lese. men hvor lenge må jeg vente da for å få ta oppi de to gullfiskene mine? og så kjøpe noen guppyer?
Hvis du har ett filter i bollen din kan du flytte filterguffe fra bolle til det nye akvariet, slik at du kickstarter det.. Hvis du søker på kickstarting her på forumet får du masse info Hvis du ikke får kickstartet det, må du nok vente 4-5 uker
Takk for svarene og super duper brae tilbud! TUUUUSEN takk! Da får jeg fart på sakene vettu??
Plussmedlem
Jeg skriver absolutt ikke dette for å skuffe deg, men jeg syntes egentlig at du bør prøve å kvitte deg med gullfiskene dine...

De blir store og de griser sinnsykt mye (vet det av erfaring da jeg har holdt gullfisk selv), så de trenger stort filter og hyppige vannbytter. Og når jeg sier at de blir store, så mener jeg alt for store til et akvarium på 100 liter, dessverre.

Hva med å heller satse på litt mindre og flere fisk...? Jeg tror du kan få mer glede av det. Et Sør-Amerikansk oppsett med tetraer eller noe i toppsjiktene og noen Corydoras på bunnen, for eksempel?

Du har ganske mange valg, og du finner garantert noe du liker Men valgene blir mye færre hvis du velger å beholde de to gullfiskene dine, da er jo faktisk karet fullt nok.
det var litt trist, men jeg kan jo se litt. siden det er forsatt en stud til jeg faktisk SKAL kjøpe det. men takk for at du sa det, så gjør jeg ingen feil
Hei!
Kjempebra at du undersøker før du kjøper noe! Det kan hende du sparer masse penger på det!

Jeg må si meg enig med Anders sine råd om å selge / gi bort gullfiskene. Trist, men før eller siden vil du nok se at det var lurt. De blir rett og slett alt for store.

Når du får det nye akvariet, har du veldig mye moro foran deg, innredning av karet med planter, stein og pynt, kanskje huler og røtter. Og du må velge hva slags bunn du ønsker deg. Da må du også tenke på at noen fisketyper f.eks. corydoras må ha sand - og ikke grus i bunnen.

I plantebasen finner du masse info om planter, hvor mye lys de krever og hvor fort de vokser osv.

Også er planlegging av hvilke fisker du vil - og kan ha. (du har jo allerede noen ønsker)

I fiskebasen her på akvaforum kan du jo kose deg med å skrive ønskeliste, og krysse av for de fiskene som vil passe i lag i ditt kar. Da er det lurt å passe nøye på at du velger fisk som har de samme kravene til Ph, temperatur og hardhet i vannet. (og bunn)
All denne infoen står i fiskebasen.

God helg, og masse lykke til! Håper du vil legge ut bilder slik at vi får se hvordan det blir.
tusen takk for at du viser interesse! jeg skal legge ut en masse bilder! jeg skal også tenkt å få guppyer og parre de. jeg pleier ikke snakke om annent hjemme! så besatt er jeg!!!!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap