Mats a sin akvarietråd

Hei

Etter jeg omsider startet med hobbyen igjen fant jeg ut at jeg skulle lage en egen tråd innpå her. Hvert registrert medlem over en lengre periode dog bare lagt inn få innlegg.

Denne nye bølgen, om vi skal kalle det det, startet ved at jeg fikk ett 180l Juwelkar med ett noelunde defekt bord gratis av en kamerat som ikke orket å legge det ut for salg. Karet ble satt i stuen og planleggingen startet.

Siden jeg aldri klarer å nøye meg med å ha det enkelt og greit begynte innkjøpslisten å fylle seg opp og endte med å starte karet 3mnd etter det kom i hus.

Begynte med å bygge nytt bord som jeg får ta med i neste post siden jeg tydeligvis bare kan legge inn 3 bilder er post her.
Akvariebord
Jeg gikk likegreit på ikea og kjøpte inn 2 stk standard 40cm kjøkkenskap, målte opp og kappet til det ene skapet slik at lengden skulle passe. Skrudde da det hele sammen, la inn ekstra støtter for å hjelpe å holde vekten og borret hull for rør(se bilde 1).

Etter dette ble det sparkling og maling (bilde 2) og ett forsøk på lyd isolering i "maskinrommet".

Selve akvariet folierte jeg med hvit folie på lyskassen da jeg syntes det ble litt trykkende med den brunfargen.

Så sto karet for tur, la (silikonerte) varmekabel i bunn og silikonerte fast BTN slimline bakgrunn trekt litt fram fra bakglasset for å få plass til rør, ledninger og denslags. Etter ett døgns ventetid fylte jeg på med ca 4 sekker biltemasand og begynte å feste/silikonere Redmore-røtter på bakgrunnen.

Resultatet ble bilde 3.
Ferdig limt ble resultatet bilde 1.

Så kom jeg inn i en periode der jeg samtidig begynte å planlegge ett 17l nano og dermed glemte jeg å ta bilder av framgangen på 180l. Kjøpte såfall en god plantepakke hos en kar innpå forumet her, kjøpte også inn samtlige fisker o.l. som man kan se på min side. Etter en mnd ble det som avbildet på bilde 2. Brukte mye plantegjødning og varmekabel i denne perioden så det vokste som ugress oppi der.

På bilde 3 koser "algedyrene" seg med en agurk, eller det som er igjen av den hvertfall :P
I 17l var planleggingen i full gang og steiner var kommet i hus. Mens jeg ventet på co2 utstyr, pumpe, sand og lignene, prøvde jeg meg litt på scaping vist å bilde 1. Lampen er en 6500k Led lampe fra phillips mener jeg å huske, kjøpt på ebay :P

Sånn midt i november var alt på plass og karet ble fylt i og testet (bilde 2).

Mens i 180l ble det skogshøgst og litt ommøblering (bilde 3).
I desember begynte jeg å se meg litt lei av bagrunn og alt i 180l så prøvde meg litt fram med en ny look (bilde 1). I ett forsøk på å få til en gressmatte med disse gressplantene jeg hadde fått i plantepakken flyttet jeg de fram og startet med litt co2 i tilleg til gjødningen. Resultatet ble bilde 2 på forholdsvis kort tid.
Viste nå at jeg kom til å få igjen 85l som har hvert mitt trofaste stuekar i noen år og har hvert på utlån til en kamerat som måtte ha litt stor-ommøblering i karene sine. Siden jeg egentlig da syntes 180l ble litt dum størrelse, da det er for lite til å lage noe skikkelig malawikar eller lignende og for stort for småfisk/reker, ble det startet planlegging på oppsett i 85l. 180l tok og litt for stor plass på veggen det sto på da det gikk inn i begge gardinene.

Samtidig satt jeg opp 17l for fult (bilde 3) og var i bunn og grunn ganske nøgd med resultatet. Planen var å ha dette til ett reke og krabbekar for microkrabbene. Alt gikk tilsynelatende flott i begynnelsen men etter en ukes tid syntes jeg at det forsvant litt mye vann per dag en det burde pga fordamping. Det viste seg da att det lakk "bittelitt" på baksiden i skjøten, den skjøten jeg ikke kunne se selvfølgelig, som igjen hadde ført til at platen på pulten hadde bulet seg opp i alle kanter.
Resultatet av dette var å ta ned karet igjen og innvistere i både nytt kar og plate til pulten. Pga juletider tok dette selvfølgelig litt tid :/


De karene som følger er allerede presentert på "min side/medlemsprofilen", om det eventuelt skulle være noen der ute som ble litt intresert i denne tråden, og jeg kommer til å poste videre om oppsett og slikt ved neste anledning. Klokken tikker og tiden flyr, så nå er det køyetid for denne karen
Dette ble jo kjempefint, likte den rota som henger opp ned der.
Takk Cathy, har alltig synes det ser mere "realistisk" ut vist røttene kommer ovenfra og ned i vannet liksom

På nyåret ommøblerte jeg karet litt (bilde 1). Ville att det skulle gro seg godt inn og kansje da bli litt kult med mye siv i bakgrunnen, men i mars bestemte jeg meg for å heller satse på ett bedre scape i det mindre 85l karet. Startet på dette etter jeg fikk klargjort det nye datapultkaret og kommer tilbake til det i noen senere poster.

I januar startet det litt store men lille prosjektet av et "nanokar". Mer eller mindre alt av utstyr var på plass for å få karet igang (bilde 1) og lampeprosjektet startet.

Lampen består av kjøleribbe som igjen funker som lampedeksel, lyskilder (div LED) og 4stk bend til å feste lampen på karet. På bilde 2 ser man prøvemontering av lampen med lys.

Som også vist på bildet 2, har jeg foliert baksiden sort. Etter foliering og litt "plasseringsprøvelser" silikonerte jeg fast de respektive sugekoppene til div utstyr på baksiden (bilde 3). På bilde 3 ser du også hullet til de respektive ledninger og rør til karet i platen til pulten.
Så var det scaping tid. Steinene jeg bruker er sort thaiustein og jeg prøvde dem i utallige plasseringer før jeg endte opp slik som vist på bilde 1. Til tross for at jeg hadde 15kg liggende i utallige variasjoner var det ikke lett å få til ett utseende som jeg ville ha i ett så lite kar, men det er jo litt av gøyen og

Etter en tur på en av de lokale akvashappene endte jeg opp med 3 potter av Lilaeopsis mauritiana og 3 potter Lilaeopsis brasiliensis. Delte disse opp i bunter etter Tropica's anbefalinger og etter 2 timer med deling og plassering ble det som bilde 2 viser. Fylte ferdig vann og startet kar. Hadde kjørt ADA sine 5 startpulver for soil så måtte få karet raskt i gang ifølge annbefalingene til ADA. Dette skal i all hovedsak framover være ett test kar for enkelte av ADA sine middler, for å se hva de har å by på i forhold til vekst ol. Startet CO2 type hjemmelaget 2 dager etterpå.

Etter noen dager fant jeg egentlig ut at jeg syntes det ble litt tomt i bakkant så kjøpte inn en Anubias barteri og en potte med Ludwiga repens rubin. Disse hadde også som formål å skjule litt av "utstyret" for å få en mere clean look (vises bilde 3).
Varmekolben begynte etterhvert å irritere meg og pga dette karet står på ett forholdsvis kjølig sted kunne jeg ikke ta den vekk heller. Løsningen ble termostat vist på bilde 1. På bilde 2 er den i karet etter jeg hadde introdusert ca 10stk gul reke og 2 otto.

Så ble det arbeid på LED-prosjektet igjen. Bilde 3 viser lampen opp-ned ferdig loddet og led festet. Skal få lakket denne i sort men trolig kun "beina". Føler lampen vil oppleves litt som trykkende vist den vil bli helt svart.

Går litt "tregt" dette led prosjektet da det egentlig er litt omfattende, noe jeg kommer tilbake til i neste post.
Bilde 1 og 2 viser vel en liten teaser og litt grunnen til at ting tar ting (sett vekk ifra at enkelte ting bruker litt tid å ankomme postkassen og).
Oja. Forresten her er bilder av karet fra oppstart (+pluss noen dager for å få i alle plantene) og etter en mnd.

Oppdaterer nå 2 mnd kommer
Får fortelle litt om 85l nå da. Fant ut trikset med å få bildene med i innlegget og

I 85l flyttet jeg over alt fra 180l, som egentlig ikke var så mye etter rekene fikk sitt eget hjem i 25l. Men først ble det klargjøring av karet.

Begynte det hele med å foiliere baksiden frostet. Vil ha ett litt mere "gjennomsyns"-tema i dette karet da jeg egenlig syntes det ser mere "cleant" ut og det lurer deg litt til å tro at karet fortsetter bakover sin egen dybde.
Denne "looken" skapte og ett problem: "Hvordan skjule ledninger/rør ol?". Dette måtte løses. Endte da opp med å kappe 1/4-del av ett hvitt pvc-rør og silikonere dette fast i ene hjørnet på karet. Siden dette karet har fast lystopp måtte denne og borres hull i og fikles litt med. Pga ledninger og rør fortsatt ville vises gjennom filmen på baksiden av karet limte jeg på en hvit kanal på baksiden bak røret og. Vist jeg får det til som jeg vil, vil det nok gå en del ledninger ned her.

[External Image] Se bilde 1

Så var det å lime varmekabel i bunn da jeg fikk erfart at denne faktisk gav ekstra "guff" på planteveksten i 180l. Litt usikker på om den vil bli brukt, men bedre å ha den der nå enn å angre senere.

[External Image] Se bilde 2

Så var det over til lyset. Løsningen i dette karet er litt tåpelig syntes jeg. For det første henger lysrørene på ett lokk som må løftes hver gang man skal dille med noe nedi karet og for det andre bruker den 2x13w t5. Nesten umulig å oppdrive disse i en vetig fargetemp. Biltema har noen billige på 4200k som står i nå. Tar gjerne imot tips her om noen finner på rundt 6500k i 13w t5 (50-52cm langt). Må antagelig bygge om noe her i en senere annledning, til 24w t5 kansje eller LED.
Moddet en reflektor jeg hadde liggende som ikke var i bruk i 180l til å passe for å øke lysstyrken litt da den egentlig er for lav for dette karet.

[External Image] Se bilde 3

Dyrene ble nå flyttet til ett midlertidig kar og det ble tid for scaping. Flyttet vekk det gamle karet og på plass med det "nye". Fylte så soil, Fluval Stratum (fant nå i seinere tid ut at denne ikke er bra for bie reker osv. funker bare på neocardina sortene ), å startet med å "scape". Her kom jeg selvfølgeig inn i den kreative sonen og glemte helt alt som het bilder, men dette er jo vanlig for samtlige. Tror jeg må prøve å få i meg den bildevanen.

[External Image]

Etter ca 15kg stein, litt røtter og planter var det påfyll av "gamelt" vann fra 180 som jeg hadde lagret i noen 30l bøtter. Da alt var klart til oppstart var det bare å åpne pumpen og rense fin filteret tenkte jeg. Da kom dagens overraskelse. Til tross for svamp på innsug fant jeg hele 15 gule reker inni der. Da ble det fart på sakene.
Fram med bøtte, helle over litt vann og fiske reker for å tilvennes til rekekaret. Så skylle filteretsom skulle taes, og lappe sammen alt for å starte pumpen på 85l.

[External Image]

Når denne jobbe var gjort, måtte jeg starte på tilveningen av dyr som skulle oppi 85l og 25l. Ble en sen kveld dette (det er det forsovet nå også :P ).
Bilder til innlegget over og ett av Danio Margaritatius'ene på full mat jakt.

[External Image]
Hmm. Trodde det gikk å få bildene inn, men ser ikke slik ut her. Forsvinner etter noen fram og tilbake turer

Er det noe spesielt annet enn IMG kommandoen man må gjøre?
Nei, bare å kopiere img fila.
Nå bruker jeg photobucket så jeg klikker bare på formatet jeg vil ha.
Har aldri lagt inn bilder fra AF, men har ikke sett noen andre bilder som har vært feil idag..

Hvordan har du festet mosa på rota? Har brukt hysig på min, men den ender alltid opp dau etter en Stund
Heisann igjen cathy.

Brukte fiskesnøre 0.25mm, noe herk å knyte men syns nærmest ikke. Fikk en teknikk på det til slutt.

Tror jeg må begynne å bruke en lignende tjeneste ja, gjorde det samme på alle bildene så det vaar derfor jeg symtes det var litt merkelig. jaja
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap