Plutselig malle mamma!

Hei,

vi har et 350L akvarium med to gullfisk og en koi - som til sommeren skal ut i en hagedam.
Vi har også 4 maller: 2 "vanlige" (beklager, er nybegynner og vet ikke navnet deres) og 2 Bristlenose.

Alle trives godt, har hatt dem i noen år nå, og akvariestr. har vokst

Idag skulle jeg støvsuge og oppdaget til min store lykke ca. 15-20 små maller *smelt*.
De gjemte seg under en av trerøttene.

Har dere noen tips om hvordan de best kan overleve, og ikke bli spist av de store fiskene?

Bør de flyttes på? Vi har noen tomme akvarier: et 120L, et 30L og et på ca. 10L. (de små ble kjøpt til barna for rumpetroll og er lite brukt).
Er litt redd for å forstyrre floraen de er omgitt av nå....

Hvis de bør flyttes, bør da de store mallene følge med, for ikke vet jeg hvem som er foreldrene

Vi har et hjørne-akvarium, så glasset buer seg, altså vanskelig å skille av én seksjon...

Takker og bukker for all input
Spørsmålet er jo om du har et ekstra filter, et som er stort nok og innkjørt, slik at disse småtrollene ikke stryker med av nitritt-forgiftning i det nye karet du flytter dem til....?

Jeg ville egentlig latt dem være der de er, hvis du ikke kan tilby dem noe innkjørt filter. Vil du beskytte dem, sett inn flere røtter og huler de kan gjemme seg i, så de større fiskene ikke får tak i dem. Det vil hjelpe.

Har du derimot et skikkelig filter til 120 literen, kan du flytte de. Hvis du ikke har det, kan du jo evt kjøpe et nytt filter (anbefaler utvendig tønnefilter f.eks. dette), til 120 literen du har, og så kickstarte dette nye filteret med filterslam fra det filteret du har fra før. Det kan gå, men det er viktig å få med så mye filterslam som mulig, for å få med nok filterbakterier. De små malleynglene er litt sarte når de er i en viss alder, og ikke så motstandsdyktige mot forandringer, forgiftninger og slikt.

Vil du gå for kickstarterløsningen, spør mer, så kan det beskrives nærmere. Husk også å fylle 120 literen med vann fra akvariet malleyngelen er i, da det øker sjansen for at overflyttingen skal gå bra. De slipper å tilvennes nytt vann, og kan bare håves direkte over.

De spiser det samme som foreldrene, trenger ikke noe spesialfôr. Gi litt ekstra grønnsaker som squash og salatblader.
Takk for svar Tenker å la dem være der de er. Skal kjøpe flere røtter, akkurat nå har de et godt, stort gjemmested.
De er råsøte der de zipper rundt omkring innimellom på jakt etter mat, og det finner de faktisk også De store henger jo ikke så mye rundt på bunnen, så akkurat nå tenker jeg de ikke har fått noe med seg enda
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap