Ildbuk ..eller?

Planen min har egentlig vert å ha et ildbuk par sammen med skalarer, tetraer coryer og noen maller..

Godt beplanta kar (skal det bli etterhvert) med mye røtter og noen store steiner..

Så.. bjyner jeg å gruble.. :o

For det første.. ser omtrent ikke ildbuk i butikkene eller på fiskelistene lenger.. ei helder i rubrikk.. er den plutselig helt ute?

og nr to:
forslag til andre ciklider en kunne hatt istede? noe som er enda mer passende/fint/artig i mitt oppsett?

glem det,ildbuk er ikke en fisk du setter sammen med scalarer,ol,.

den er en ciklide som blir ganske stor, den eter småfisk og blir svært territoriell,og graver mye,.

skal du ha Ildbuk, bør du heller ha de som et par i et eget akvarie.
Du spør etter andre typer ciklider som kan gå sammen med dine fisker, tja sommerfugl ciklider er jo sjarmerende. har flotte farger og er stort sett fredlige.
ellers fins det en del dvergciklider.

Det fins mange typer ciklider som "kan" gå. men de fleste vil lage et himmla leven for de andre fiskene(jaging og finne napping),og de kan spise opp rubbel og bit av tetra og andre småfisk samt at mange ciklider også spiser planter.

scalarer er også en type ciklide,og de blir ganske store de og, og da spiser de småfisk,. bare sånn at du er klar over det.
oj..
Da har jeg en helt annen erfaring med denne cikliden enn du har..

Hvor stort var karret du hadde denne sammen med skalarer i ?

Har tenkt litt på sommerfugler ja.. de er noen sjarmtroll.. men lurer på om de kanskje vil forsvinne litt i karet..? Kakadue er også noe jeg har lurt litt på.

menne.. Ildbuk er den eneste fisken jeg faktisk savner! fra forige runde
hadde mine i 325 liters kar,.
Jeg hadde mitt lekspar med ildbuk i et 650liters sammen med bl.a en gruppe skalarer.. min erfaring med disse var at de ikke gravde noe særlig, ikke gikk løs på plantene, og at ..så lenge de fikk ha steinen sin i fred, lot de alle andre innbyggerne i fred også..

ser at andre også har hatt bedre erfaring med ildbuk enn den 'gjennomsnittlige ciklide' mulig du har hatt uflaks med dine? eller kjenner du til andre med samme erfaring som degselv?
kjenner ikke personlig til andre,.

men bare egne erfaringer,og de la særlig sin elsk på langefinner og små tetrafisk
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap