Hvilken fisk ville du hatt i en 660 l?

Det har jeg spurt meg selv noen ganger også. Har akvariet og noen fisker. Savner alikevel "prikken over ì`en". Kanskje noen ville kommet med noen innspill. Vanskelig å sitte med hele fiskelisten her på AF, og i tillegg synes jeg at informasjonen der ikke alltid stemmer med praksis.

Akvariet fisken skal gå i:
660 l. 2 m lang, 60 cm høyt og 55 cm dypt.
6 x 54 w T5 belysning
550 w varmekolber gir 26 - 28 grader
PH på 6,8 - 7,0
Gh på 5`- 6`d
Biltemasand
Karet er godt beplantet
Stoooor rot men skal få inn fler

Fiskene i tanken er:
10 Hypancistrus Contradens
10 Corydoras Duplicareus
Maaaange rødmunnstetraer
3 store Scalarer (Kan byttes)
Et Palett par (Kan byttes)
Et Nannacara Anomala par (Kan byttes)
6 stk SAE (Kan byttes)
Sandsnegler

Fisk jeg har merket med (Kan byttes), er jeg villig til å selge om de ikke går sammen med de nye.

Jeg har selv vært inne på å skaffe en stim med Scalarer som f.eks Manacapuruer, Altum eller andre VF.

Discus har jeg også vurdert. Ikke hatt det før så ser for meg å eventuelt kjøpe noen med litt størrelse så jeg slipper oppforing og det det fører med seg.

Utenom det er jeg rimelig blank. Vil gjerne ha noe som ikke er altfor vanlig, som går greit overens med de fiskene jeg har, som lar plantene være i fred og gjerne har litt størrelse og farge. Da blir madammsen fornøyd også. Synes også det er morsomt om det er sjangs på å kunne få yngel på dem.

Så fyr løs. Kom med forslag.

Skulle ønske det var meg som sto overfor det valget ..
Noe jeg alltid har ønsket meg, men aldri har hatt plass til, er svanebarber. Bildene i fiskebasen yter den slett ikke rettferdighet (jeg lurer nesten på om det er riktig art). Den er skinnende sølvfarget (kalles i utlandet tinnfoliebarbe), med røde finner. Blir stooor...oppmot 25-35 cm.

De er aktive, men fredlige stimfisker som må være en gjeng på minst 6. De setter pris på en elvebiotop med finkornet bunnlag, røtter, planter og strøm, og bebor stort sett midtsjiktet. Når de gror opp, bør de selvsagt ikke ha veldig små fisk til selskap, men noe som er over munnsbit-størrelse. Jeg ville ha komplettert med en gjeng store blå danioer i toppsjiktet, f.eks. Kjempedanio eller Malabardanio. (Eller muligens Kongotetra, som skinner lekkert i rengbuefarger...men danoioene blir større.)

Ulempene med disse er stort sett de samme som med andre store fisker : de spiser mye og lager dermed mye avfall, og man bør ha robuste planter (kjempevallisneria ?). Men dette er helt klart en fisk for den som ønsker seg noe litt spesielt...tror ikke jeg får oppfyllt den drømmen, men kan jo dele den med deg
Takk for flott svar. Sånn jeg vil høre om. Kom med flere innspill alle sammen.

Skrev det ikke i første innlegget men har bra filtrering og sirkulasjon.

Er det noe annet jeg burde ha? Reker? Mer algespisere? Har fått med 1 stk Otto sammen med noen planter. Øke til en liten gruppe med de kanskje?

Som sagt så setter jeg pris på alle forslag. Har kjørt meg helt fast i fiskevalg.
Verdens flotteste stimfisk, Denison barbe :o)

Ville også økt de 2 corygruppene til 20.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap