Kalkulator for vannskifte med drypp?

Noen som har en link til en kalkulator for vannskifte med drypp, hadde vært greit å vite hvor mye vann man skifter.

Kan fylle på intill 1dl i minuttet det tilsvarer vel 6l i timen, altså 144l i døgnet???
Men hvor stort vannbytte blir det på ett ca200l akvarie?
Det blir vel sånn cirka bob bob 80 % i og med at en 200-liter ikke inneholder 200 liter vann.

I praksis blir det veldig mye mindre da man også bytter ut det nylig tilsatte vannet...
Donald
Det blir vel sånn cirka bob bob 80 % i og med at en 200-liter ikke inneholder 200 liter vann. I praksis blir det veldig mye mindre da man også bytter ut det nylig tilsatte vannet...

Akvarie er 216liter, så 200 er vel et realistisk tall?
Jepp man bytter også ut "nytt" vann hele tiden, derfor lurte jeg på om noen vet om en kalkulator....
Godt mulig at en kalkulator kan regne det ut, men eg skjønner ikke hvorfor slikt skal være av interesse for deg, siden de fleste spørsmål angående dette dreier seg om temperaturforskjeller? Annet enn at du muligens er ekstremt opptatt av tall i seg selv.?

Hva ønsker du å bruke et "korrekt" svar til?
Blir ikke tempraturforskjeller når man har drypp. (står å drypper døgnet runt)
Vil bare vite hvor mye vann jeg faktisk skifter.
I am Princess
Vet ikke om [URLBLOCK1] hjelper deg?:)

Nei ikke helt, men tanken var god.
SAR
...Vil bare vite hvor mye vann jeg faktisk skifter.

Har du virkelig problemer med å finne ut hvor mye vann du skifter?!

72% utfra dine tall, men det blir selvsagt helt feil. Ikke grunnet en (dårlig) formel, men av den logiske grunn at sirkulasjon i karet, innredning, og annet spiller inn her...
SAR
[QUOTE=I am Princess]Vet ikke om [URLBLOCK1] hjelper deg?:)

Denne kalkulatoren viser at når du skifter 100 ml (1 dl) pr minutt, har en vannmengde i karet på 200 liter, så vil du etter en dag ha skiftet 51,33% av vannet. 103 av de 200 literne er nytt vann.

På hvilken måte hjelper ikke denne kalkulatoren deg helt?
Sigmund - ex 530
[QUOTE=SAR][QUOTE=I am Princess]Vet ikke om [URLBLOCK1] hjelper deg?:)

Denne kalkulatoren viser at når du skifter 100 ml (1 dl) pr minutt, har en vannmengde i karet på 200 liter, så vil du etter en dag ha skiftet 51,33% av vannet. 103 av de 200 literne er nytt vann.

På hvilken måte hjelper ikke denne kalkulatoren deg helt?

Då hjelper den vist...
Men fikk ikke til det som du gjorde?
I den venstre delen av kalkulatoren kan du legge inn dine egne tall for volum i karet, volum for ønsket vannbytte og antall ganger pr tidsenhet. Dessuten, i de feltene som er merket med en hake, kan du selv bestemme enhetene, dvs. liter, milliliter (1 dl = 100 ml) sekunder, minutter, timer osv. av hjertens lyst.

Når du har lagt inn dine tall, velger du liter istedenfor US gallons på høyre side, trykker på calculate og resultatet kommer øyeblikkelig.
Noen som bruker drypp her, hvordan fungerer det for dere ? Er det bra?
Tilfeldig bekjentskap
© eddiedahl
Reklame for plussmedlemskap