Fant i går morrest min blå gurami-hann flytende opp ned, og lurer litt på hva som tok kverken på'n. Han var helt frisk og sitt sjarmerende (eller ikke så sjarmerende, siden han til tider var en lite sympatisk mann som banket sine koner) selv kvelden før, jaget de andre vekk fra maten, spiste normalt og så helt sunn og frisk ut. Har aldri et øyeblikk sett ut som det har vært noe galt med ham, ingen misdannelser, aldri syk og aldri sett noen svakhetstegn på noen måte. Kjøpte ham for et drøyt år siden, han var da nesten utvokst.
Da jeg fant ham duppende, så han rett og slett ut som han hadde eksplodert innvendig... Magen var svær, så ut som en real "blåveis" med en markert "kant" rundt hele området og skikkelige blodutredelser på finnene. Ingen utstående skjell.
Hva i alle dager har skjedd i løpet av natta? Kan han ha spist noe som har gjæret i magen? (i så fall, hva?) Jeg har vært borti "magedreining" på hund (altså at magesekk/tarmer snurrer rundt sin egen akse og dermed tetter igjen både inngang og utgang) - kan det skje med fisk?
Edit: ser i ettertid en hendig liste med info jeg burde hatt med:
- Hvordan fisk er det?
Blå gurami, hann
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Har hatt den i ca et år, og den var bortimot utvokst da jeg kjøpte den
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Fire ancistrus, en (ung) høyfinnet ryggsvømmermalle, en kardinaltetra og fem neontetra, ni røde fantomtetra, en sommerfuglciklide (hunn) og en gammel kampfiskhann, og to blå gurami-damer
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Kampfisken, denne har gått i et eget kar i et års tid, er litt tilårskommen og svært rolig av seg.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
160 liter, utvendig eheim pro 1 pumpe, tar ut og fjerner slam og dritt og skyller filtermaterialet i ny og ne (+/- en gang i mnd)
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Ehm. Som om jeg husker det i hodet :P Men jeg sjekker med jevne mellomrom at alt er på stell, aldri hatt noen problemer med vannverdiene. Slamsuger akvariet og bytter ut 20-30 liter i uka, ca.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
I den grad noens adferd har vært stressende, så er det ham selv. Han var nokså agressiv ovenfor sine to koner, men fredelig i forhold til alle andre. De andre er fredelige skapninger, aldri noen som sloss eller plager hverandre.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
...skarpere enn dette ble det ikke, desverre.