Har veldig lyst å holde scalarer

Inaktiv bruker
Har satt opp et 530liters akvarium med målene 160*60*55 med sandbunn. Har 12 glødebåndstetra og 7 små praktbotia gående der nå. Til filtrering brukes en Fluval fx6, dette skal ha noe mindre sirkulasjon enn forgjengeren fx5. Mitt spørsmål er om det er forsvarlig å holde ett lite gjeng scalarer i karet? Veit de ikke liker for mye sirkulasjon/skuv i vannet, å det er jo noe trykk i fx6.
ja.
Det er absolutt forsvarlig. Vil faktisk si du har et meget godt utgangspunkt for å holde skalare. (husk en del røtter og skygge og planter ..men det vet du sikkert )

Har du satt opp pumpa med strålerør, eller bare slangen som utblåsing?

Det er en kjent sak at skalarer ikke skal ha for mye strøm, men disse fiskene er tros alt vandt med å gå i en elv. Noen av biotopene til skalare kan ha betydelig kraftigere strøm enn det vi forbinder med akvarium..
men en ting skalare ikke har så godt av, er å svømme rundt og ane fred og ingen fare og så plutselig få en skarp stråle rett i sida.

om botiaene kan bli et problem for skalarene etterhvert som de vokser seg til vet jeg ikke så mye om, har aldri hatt botia. (det er det sikkert andre som kan svare på)

Glødebåndstetra står i fare for å bli en del av fóret ..etterhvert

Inaktiv bruker
Hei Are. Ikke lett dette med å sette sammen fisk. Har begynt å forstå det er en del utfordringer med scalarer, så har en stigende skepsis til dette nå. Noen med forslag til alternativ fisk som synes litt i karet, men som er mere avbalansert enn scalarer?
Har tenkt litt på blågurami, men er litt kjedelig da.
Kyssegurami? Den er kjempesøt! Svømmer rundt i hele akvariet og lager litt liv. Men blir litt størrelse på da..
Har scalarer og botiar i samme kar, går helt greit her iallefall. Botiaene har fått en fin størrelse etterhvert , men de bryr seg ikke scalarene i det hele tatt.
Inaktiv bruker
Ja, guramier er ett alternativ, men synes de er litt kjedelig. Om Scalarer og Praktbotia skulle gå sammen, er det vist mange ting man må tenke på når det kommer til Scalarene. Dette med antall og pardannelser. Blir også litt skremt over aggresjonsnivået til Scalarer ved egg/yngel pleie. Hadde tenkt å skaffe ett gjeng corydoras, å hva jeg har hørt forstår ikke de små bartegutta hva territorium er for noe.
Du har utrolig gode forutsetninger for skalare..

Tror ikke du skal bekymre deg for mye, du har plassen, filteringa og lyst/evne til å sette deg inn i det.. så det går bra

Til Ciklide å være er skalarer rolige og forsiktige.. ikke får de så stor munn heller, så mye fisk får være i fred

en gruppe coryer vil også gå veldig bra i oppsettet ditt ..bare at du vil nok ikke få fram noe yngel på coryen da..

en gruppe på 5, så er du i gang
Inaktiv bruker
hei Are! Kan høres ut som du har noe erfaring med scalarer muligens blir det dette, så du anbefaler 5stk? Å hvilken kjønnsfordeling? Om coryene ikke får yngel bryr meg ikke noe, da jeg ikke har interesse av det.

Har det originale dobble utblåsrøret.
Inaktiv bruker
Hei! Noen som kan gi meg noen opplysninger om hvor mange Scalarer og hvilken kjønnsfordeling anbefales til et 530liters kar?. Skal holdes sammen med 7 Praktbotia og 6 Siamesiske algespisere. + en stor stim Rødmunnstetra.
Det er dessverre ikke sånn at man uten videre kan skille kjønnene hos scalarer. Når selv ikke ekspertene klarer å se kjønnsforskjeller på scalare, så tror jeg ikke vi klarer det heller Det beste tipset er å kjøpe en gruppe. Statistisk sett (iflg bok jeg har om scalarer) vil du øke dine sjanser for å ha begge kjønn tilstede i gruppen om du kjøper minst 6 stk. For hver fisk utover 6 vil du naturligvis da øke dine sjanser. Men 6 er altså en grei gruppe å starte med og sjansene er gode for at du vil ha minst ett lekspar der

I en scalarebok jeg kjøpte og leste en gang, tror det var den av H. Axelrod (han som neontetraene er oppkalt etter), skriver forfatteren at den eneste som kan se forskjell på hann og hunn hos scalarer, er scalarene selv

Ellers ble det tipset om et lommelykt-triks, som kunne gi et hint om kjønnene, om man hadde en gruppe voksne, kjønnsmodne scalarer. Man har mørklagt kar, og så lyser man på skrå nedenfra litt avstand inn i karet og på scalarene. Hos hunnene ville man da pga skyggeeffekten i noen tilfeller kunne se en anelse mer fyldig buk, pga egg. Dette var ikke noe bankers-triks, bare et hjelpemiddel i gjetteleken PS! Du skal selvsagt ikke ha fôret scalarene den dagen før du prøver den metoden.

Det er først når scalarene er i lek og man ser hvem som legger eggene at man kan bli 100% sikker på kjønn hos scalaregruppen man har.

Ellers har jeg tidligere lest at kombinasjonen nettopp scalarer og praktbotia ikke alltid er så bra. Dette fordi scalarene er rolige av seg, og praktbotiaene veldig viltre og akrobatiske. De kan stresse scalarene med all aktiviteten sin.
Inaktiv bruker
Ok Mona, da blir jeg å lande på 5-6 Scalarer om jeg går for det. Får følge ekstra nøye med forholdet Scalarer/Praktbotia om jeg realiserer det. Tenker litt i de baner, Praktbotia nedrehalvdel av akvariet, Scalare øvrehalvdel. Men klart dette er ikke lovfestet. Er det å anbefale å sette inn Scalarene i to omganger, 3+2 eller 3+3?
Inaktiv bruker
Glemte en ting, må man satse på lekspar? Er ikke opptatt av å få noen form for yngel egentlig. Eller er det slikt at det må være lekspar for overhode få dette til å fungere?
Nei, to hanner eller to hunner kan leve fredelig sammen, selv om to hanner kanskje vil krangle litt mer enn ved andre kombinasjoner. Hvis fiskene du kjøper er fullvoksne, holder det med to.

Men hvis du kjøper unge/små skalarer (som de aller fleste som selges i akvariebutikker), bør du starte med 5-6 stykker, siden skalarer er mer flokkdyr når de er unge. Med færre unge eksemplarer risikerer du å få nervøse skalarer som ikke trives så godt. Når fiskene har blitt voksne, kan du selge noen hvis du syns det er for mange.

Sett alle inn på en gang (etter at filteret er innkjørt, selvsagt) slik at fiskene kan etablere et hierarki og bli ferdig med det. Å sette inn flere fisk etter hvert vil føre til at hierarkiet blir forstyrret og må bygges opp på nytt, med påfølgende krangling/slåssing og det stresset som følger med.

Skalarene bruker forresten hele akvariet (selv om de holder seg mest i midtsjiktet), så praktbotiaene får nok ikke ha bunnen helt for seg selv.
Inaktiv bruker
Hallo Kampfisk! Ok, da skaffer jeg 5stk Scalarer, å håper på det beste. Optimalt for min del hadde vært 5 hunner, men har ingen mulighet til å velge, da det ikke går å skille kjønna. Blir å satse på helt unge fisker, da det er større sjanse de vill ignorere Rødmunnstetra stimen da de blir store og sterke, forhåpentligvis:-/ Blir å skaffe Scalarene etter tetrastimen er på plass. Takker for god respons fra dere
Er veldig enig med det som blir sagt oppover i tråden her..

Lekspar bør du satse på hvis du har lyst å FÅ lek på dem


ellers er grunnen for å holde en gruppe at de trives best i grupper, særlig som ungfisk.
Faktisk kan du godt søke på nett etter underwater film amazonas og se og se og see
Da vil du oppdage at det er utrolig sjeldent med skalare-par i naturen ..de går som regel i grupper på grensa til små stimer.

da jeg holdt disse før, hadde jeg en gruppe på 5, som vokste opp sammen og var en fin gjeng, lite krangling og artige fisk. Så satte jeg inn Randi, en nesten fullvoksen skalare som hadde vokst ut av 60literen til sin tidligere eier..

to-tre uker etter at hun kom i karet, ble hun far til et stoort kull (og skiftet navn til Frank) Da skillte det seg også ut et par blandt de originale, så jeg hadde to lekspar og to ungkarer.. et par på her side, og ungkarene ca i midten.. men fortsat uten krangel..

Det ligger noe å murrer i bakhodet om oddetall i slike grupper (derfor jeg sa fem) at partall kan bli mer krangel.. hvor jeg har det fra, eller om det i det hele tatt stemmer ..aner ikke
Inaktiv bruker
Håper det blir like harmonisk i karet mitt Scalarer er bare flotte!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap