Corydoras trilineatus med hvite flekker

Hei! For en uke siden oppdaget jeg at en av mine C. Trilineatus hadde noe som så ut som en hvit/grå flekk på hodet (mønsteret er helt borte i flekken), men det er verken rødt eller irritert på andre måter. De siste dagene har det dukket opp en eller to coryer med det samme. Det som er merkelig er at ingen av fiskene oppfører seg unormalt, og ser ikke plaget ut på noen måte. Flekkene er ca 0,5cm i diameter, så det er ikke hvitprikk. Jeg har vært litt slapp med vannbytte i det siste, og har for tiden ingen planter pga. at de var så fulle i alger. Har gitt Esha 2000 og Esha Exit.
Nå tok jeg ut alle røttene for å sette inn noen nye planter, og under en av røttene fant jeg en død C. Trilineatus. Jeg vet ikke om den har dødd av klemskade eller av sykdom. Kan en råtnende fisk føre til flekkene på de andre? :-/
En råtnende fisk KAN medføre dårligere vannkvalitet, spesielt om man har et filter som er i minste eller knappeste laget ifht vannvolumet. Men vanligvis, med gode og overdimensjonerte filtere, merker man ikke stort til det om en liten fisk dør.
Men, dårlig vannkvalitet er en kjent utløsende faktor for sykdom, også. Ikke godt å si hva som kom først i ditt tilfelle.

Ellers må jeg si det kan være veldig, veldig vanskelig å slå fast hvilke sykdommer folk har fått på fiskene sine. Det er noe av det vanskeligste man gjør, og spesielt da når man ikke engang har et bilde å gå etter. Har du noen muligheter til få tatt bilder av de rammede fiskene?
Jeg skal prøve å få tatt et bilde senere. Jeg har i hvert fall byttet 90% av vannet og tilsatt mer medisin.
Her er et bilde! Etter at jeg byttet vann og satte i nye planter har de vært veldig aktive.

Har forresten en kakadueciclide og en ancistrus i akvariet, men jeg kan aldri se for meg at de kan ha påført coryene dette, og alle finner er helt fine..
Har du ubeskyttet varmekolbe som de kan ha brent seg på?
Den er ubeskyttet, men den er et stykke over sanden og det er tvilsomt av 2-3 corydoras brenner seg på den samtidig.
Nå har mønsteret så vidt begynt å komme igjen der flekkene var, så da ser det ut til at de blir friske.
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap