Fordeling av filterguffe

Pumpene og bakgrunnene i de nye karrene er nesten luktfrie for silikon og snart klare for å settes inn i reolen. Fra før har jeg 190l trigon og 63l rekord og siden alle fiskene skal flyttes over til reolen har jeg tenkt å bruke guffa fra de gamle karrene, men spørsmålet mitt er.
Holder guffa fra de karene til 3x 75l og bør jeg skvise ut ganske mye av guffa fra begge karrene i en bøtte og legge de nye filtene oppi der en liten stund før jeg tømmer resten av guffa samt 20l vann fra de gamle akvariumene i de nye akvariumene?

63l skal selges og i 190l skal jeg re-silikonere ene bakgrunn på filtret som har løsnet.
190l skal bli malawi kar og ettersom det blir stående tomt en stund, hvordan kan jeg beholde bakteriekulturen i filtret da filtret sitter fast i akvariumet?
Det beste er vel om du kan ta ut noe filtermasse fra de eksisterende filtrene. Både grov- og fin-filtersvamper egner seg fint til dette. Makaroner/bioballer kan også overføres.
Uansett bør du jo teste vannet over noen dager før du setter fisker inn, slik at du vet at filtrene er oppe og går.

Å holde liv i en bakteriekultur i et tørt akvarium er ikke mulig. Der må du nok regne med å tømme/rengjøre filteret og tilbakeføre filtermasse fra reolen når du skal starte det opp igjen.
Takk for svar Silver.
190l: Bør jeg holde filtret jeg tar guffa fra våt eller skal jeg bare la den tørke? Med våt så mener jeg å ha filtret i en liten bøtte med vann og skifte vann innomellom. Vil det hjelpe å beholde noen av de gode bakteriene eller vil dem dø uansett?

Egentlig kan jeg jo bare sette sette inn filtret fra 63l til den ene nye 75l da dem har samme filter materiale.
Vet ikke hvor lang tid dette dreier seg om før du får satt det i drift igjen ? Siden filterboksen sitter fast i akvariet, måtte du i så fall ta ut alt innholdet så skånsomt som mulig. Bakteriene er i første rekke avhengige av to ting : oksygen og næring. Filtermassen kan nok overleve noenlunde intakt hvis du sørger for god lufting gjennom alt filtermaterialet, holder samme temperatur som i karet og mater det litt. Og bytter rundt halvparten av vannet hver dag med lagret kranvann. Det kan jo være verdt et forsøk...men kommer mye an på hvor lang tid vi snakker om.
Regner ca 4 dager før silikonen er sikker nok til at jeg kan fylle vann i det og satt alt på plass. Ca 2-3 uker før det kommer fisk i det.
Tilfeldig bekjentskap
© Thorleif
Reklame for plussmedlemskap