Heros severum vf og uaru amphiacanthoides

Er i planleggingsfasen av å selge mine Malawi Mbunas til fordel for å skaffe meg
Heros Severum VF og Uaru Amphiacanthoides.
Har hatt malawi ciklider i veldig lang tid , ikke siden sist oppstart, men tidligere - så
har lyst på litt nye utrofrdringer.

Har lest en god deg om de Heros'ene man får kjøpt i de såkaldte kjedebutikkene (tropehagen / buddy / osv osv) og har funne ut at man i over 90 % av tilfellene , får man ikke det man tror man får. Altså Heros Severum (den ekte "munnrugeren") men en oppdrettsvariant og hybrider mellom de forskjellige artene.
derfor har jeg bestemt meg at når jeg først skal ha disse fine fiskene, så skal det være av den rette sorten.

Fikk tips om at Terje (Terje's zoo på Hitra) kunne skaffe mine ønsker , og tok kontakt med han. Han hadde de ikke inne, men skulle følge med på listene. (I og for seg bra for min del, for da kan jeg skaffe meg mest mulig fakta og kunnskap om disse fiskene)

Så jeg lurer på , er det noen her inne som har info å komme med ? (Bortsett fra fiskebasen) egene erfaringer? Innredning? Man kan vel ikke ha planter i karet?
Hvilken temp PG/GH/KH etc ved lek osv .

Håper på litt tips.

Mvh
Tonny B
Inaktiv bruker
Hei
Synes kombinasjonen var fisk er spennende og tror den kan fungere over tid. Heros severum kan nok fungere i en 450 Liter (ser du har det på din profil). Voksne Uaru vil jeg ikke under noen omstendighet anbefale deg å ha over tid i en 450 liter det vil bli svært knapt, fisken vil ikke kunne trives ...

Hvorfor ikke velge en heros variant som blir litt mindre, rotkeil blir 5 cm mindre enn severum og er en flott fisk....du kunne f.eks kombinere et par av disse med en liten gruppe geophagus steindachneri (en av de tøffere og mindre jordspiserne)

Inaktiv bruker
Skifte biotop
Lykke til med skifte av biotop forresten, har gjort det samme selv....du vil ikke angre, husk bare å ikke "gape over for mye"..mange av ciklidene på 20 cm har samme register av spennende atferd å fremvise som de på 30cm+
Jeg driver å forhandler med regjeringa (kona) om en 900 liter som skal plasseres på stua. Så den 450 literen blir evt bare ett midlertidig hjem for de.

Var hovedsaklig Uaru jeg ville ha i begynnelsen, men jo mere jeg ser på Heros , jo mere liker jeg de. Har også lest en god del om de. Og har funne ut at de man kjøper over kassa i butikk er ofte hybrider av de forskjellige artene. Så er litt skeptisk til kjøp av Heros. Når jeg skal ha en Amazonas biotop , vil jeg gjærne ha fisker som stammer derifra også (Rene arter)
Og da spør jeg, så grønn som jeg er på Heros.
Det finnes vel 6 forskjellige arter Heros. Finnes alle i amazonas? Eller er alle andre enn Severum oppdrettsvarianter av Severum? (kryssninger)
Hvor mange rene arter finne set evt? Og hva heter de?

Er veldig åpen for en litt mindre variant, men ikke hvis den ikke er "ren"
Inaktiv bruker
Hei
"Hektapåfisk" har drettet heros rotkeil og heros severum (den munnrugende), han kan mye om de fiskene. Han hadde et par av hver type i en 540 liter (det syntes jeg var ganske knapt)..."ErlendR" har et lekspar "gul" Uaru i sin 900 liter og har drettet dem flere ganger og selger innimellom. "Hårek" har også Uaru, men tror ikke han har hatt lek på dem. Vet Jan Holt i Oslo tok inn Uaru da de eksisterte, men vet ikke om andre som importerer..det er en risikosport..fiskene skiller ut et sekret som kan drepe dem om transporten er for lang... Har du vurdert sjokoladeciklide (hypselacara temporalis), blir like stor som uaru og like fantastisk flott og litt lettere å få tak i...du bør også tenke på at heros og uaru begge går midt i akvariet. Hvis du vil ha interessante sør-amerikanere til de andre vannlagene finnes det.....
Takker for gode svar.
Skal prøve å kontakte de gjennom forumet eller på epost
Men er det ikke slik at det kun finnes 2 typer Heros i amazonas? Severum og efasciatus ? Og at resten av heros slekten (de 4 andre) er krysninger mellom disse 2? (Eller har jeg missforstått helt ?) Hvis det er tilfelle , så er rotkeil og de andre uinnteresang.
Har også kikka litt på andre søramerikanere , og synes div jordspisere er veldig fine.
Men må filtrere ut hva jeg kan velge, mtp temperatur osv. Så noen skulle ha helt nedi 10 grader i visse perioder for å få de fineste fargene og trigge de til lek.
Så her må man velge med omhu :P

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap