Nytten av uv-anlegg?

Inaktiv bruker
Vurderer å sette opp Uv-anlegg utenom selve karet. Men er usikker på om dette er en nødvendig/nyttig investering. Har tidligere eid en maskin kalt green killing machine, som gjorde nytten ved svevealger. Er usikker om Uvfilter vil ha noe forebyggende effekt mot sykdom/parasitter? Eller er dette bare tull.
UV er en anerkjent og meget anvendt metode for desinfeksjon. Kort fortalt desinfiseres vannet ved hjelp av kortbølget lys, såkalt UV-lys. Dette lyset ødelegger arvematerialet (DNA)i alger, bakterier, parasitter og virus og således deres evne til å reprodusere seg selv.
Når vi snakker om UV-desinfeksjon er det to sentrale parametere som du må ta hensyn til:
• Dose – dose defineres som oppholdstid x intensitet.
• Transmisjonen – eller gjennomlysbarheten av vannet.
Så tilbake til ditt spørsmål. Har UV en funksjon i et akvarium, og da spesielt som sykdoms /parasittforebyggende.

UV vil selvfølgelig, hvis du har et godt anlegge, reduserer antall sykdomsfremkallende organismer som beveger seg fritt i vannet, men vil nok ikke kunne fjerne alle.

Jeg vil svare at dette har selvfølgelig en hvis effekt, men du vil sannsynligvis få samme effekt med gode vannbytterutiner og ikke minst gjennom å forhindre at du tilfører uønskede parasitter og sykdomsfremkallende organismer til akvariet.

Inaktiv bruker
Hallo Nils! Da blir det nok ikke investert i Uv-anlegg, siden jeg har lagt meg på 10-15% vannbytte daglig. Er sikker forebyggende nok i seg selv det da. Krystallklart vann blir det nok når finfiltret kommer på plass i Fluvalen. Er mektig imponert av den mekaniske filtreringsevnen til fx6
Enig i innlegget til Nils...UV må brukes i tillegg til andre gode rutiner, ikke i stedet for.

Når det gjelder effektiviteten av et UV-filter, henger det altså sammen med styrken på lyset og hvor lenge organismen blir utsatt for det. Har du en kraftig nok pære og tilhørende stor eksponeringstid (lav gjennomstrømming), vil det knekke omtrent alt som er av alger, bakterier, virus og parasitter.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap