- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hyppig rekedød
Hyppig rekedød
Trenger hjelp her, siden jeg i det siste har hatt en hyppig rekedød (kirsebær) og vet ikke hva jeg skal gjøre. De har også et visst blåskjær når de er døde, hvis det ikke er vanlig ved rekedød.
Verdier:
GH - 10
KH - 3
PH - 8
NO - 0
Er ikke helt stødig på vannverdier enda, men nitritten er på null, så resten av de skulle vel ikke forårsake massedød eller?
Temperaturen har steget litt den siste uken, opp mot 30 og holdt seg der, men siden jeg har jobbet når butikkene har vært oppe har jeg ikke fått kjøpt nytt varmeelement.
Kan noen hjelpe meg og mine søte små kirsebærrekeer som er igjen.
Verdier:
GH - 10
KH - 3
PH - 8
NO - 0
Er ikke helt stødig på vannverdier enda, men nitritten er på null, så resten av de skulle vel ikke forårsake massedød eller?
Temperaturen har steget litt den siste uken, opp mot 30 og holdt seg der, men siden jeg har jobbet når butikkene har vært oppe har jeg ikke fått kjøpt nytt varmeelement.
Kan noen hjelpe meg og mine søte små kirsebærrekeer som er igjen.
Postet 01.04.13 kl 14:28
Utifra egen erfaring, så er det ikke mye som kan ta kål på kirsebærreker unntatt varme, de er svært hardføre.
Derfor vil jeg gjette på at det kan være varmen som gjør at rekene dine dør.
Kirsebærreker skal iflg skalldyrbasen tåle temperaturer opp til ca 28°C, men de tynes nok litt når det begynner å bli så varmt som 28 allerede. Jeg tror kanskje 30°C som ditt akvarium har vært oppe i, er medvirkende faktor til rekedød.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at varmekolben er ødelagt, og at det er derfor du har 30°C....? Mente du at den driver og varmer vannet mer enn den skal? Da må du jo skru den ned! Det finnes en knapp på varmekolbene som justerer temperaturen. Varmer din for mye, skrur du den bare ned, likegyldig hvilket temp.tall den måtte vise. Går ikke det heller, må du jo plugge den ut av kontakten så fort som mulig ellers kan akvariet "kokes".
Du har ganske høy ph og gh...? Har du fisk som trenger det, eller...?
Derfor vil jeg gjette på at det kan være varmen som gjør at rekene dine dør.
Kirsebærreker skal iflg skalldyrbasen tåle temperaturer opp til ca 28°C, men de tynes nok litt når det begynner å bli så varmt som 28 allerede. Jeg tror kanskje 30°C som ditt akvarium har vært oppe i, er medvirkende faktor til rekedød.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at varmekolben er ødelagt, og at det er derfor du har 30°C....? Mente du at den driver og varmer vannet mer enn den skal? Da må du jo skru den ned! Det finnes en knapp på varmekolbene som justerer temperaturen. Varmer din for mye, skrur du den bare ned, likegyldig hvilket temp.tall den måtte vise. Går ikke det heller, må du jo plugge den ut av kontakten så fort som mulig ellers kan akvariet "kokes".
Du har ganske høy ph og gh...? Har du fisk som trenger det, eller...?
Postet 01.04.13 kl 16:46
Postet 01.04.13 kl 17:44
Har et element man ikke kan stille temperaturen på, det er et som bare fulgte med akvariet. Har en 20 L.Jeg har noen få endlers guppyer, men skal gi de bort, de begynner å bli litt store noen av de.
Så jeg burde også kjøpe noe for å senke ph/gh? Får man kjøpt det på butikk?
Jeg tenkte først at det var temperatur, og utifra svarene deres er vel det en stor faktor, så da skal jeg stikke å kjøpe et nytt et imorgen.
Så jeg burde også kjøpe noe for å senke ph/gh? Får man kjøpt det på butikk?
Jeg tenkte først at det var temperatur, og utifra svarene deres er vel det en stor faktor, så da skal jeg stikke å kjøpe et nytt et imorgen.
Postet 01.04.13 kl 18:14
Hva skjer om du dropper varmekolbe? Vet du hva tempen ender på da? Det har vært effektivt her. Har ikke varmekolbe i mange karene her. Og i 10 literen min brukte jeg aldri kolbe. Det ble for "hett" oppi der.
Hva er ph'n i springen? Synes den var noe høy ja, jeg ville nok lagt meg på rundt 7,5 eller noe derom. Jeg har min i rekekaret på 7.0 nå faktisk Det er mest pga de andre fiskene som er oppi der, grønn neontetra. Ellers kunne jeg latt den synke enda mer. Men ph'n i springen her ligger helt nede på 5,5 når den finenr det for godt. Er ca 1,5 i sving på ph'n i springen så jeg må henge på. Har bare trengt buffer for å øke jeg da så kjenner ikke til det med å senke. Men å lese litt rundt på hvordan man senker vil nok gi svar der. I alle fall ble mine reker veldig glad for lavere ph Men ikke for lav så klart.
Hva er ph'n i springen? Synes den var noe høy ja, jeg ville nok lagt meg på rundt 7,5 eller noe derom. Jeg har min i rekekaret på 7.0 nå faktisk Det er mest pga de andre fiskene som er oppi der, grønn neontetra. Ellers kunne jeg latt den synke enda mer. Men ph'n i springen her ligger helt nede på 5,5 når den finenr det for godt. Er ca 1,5 i sving på ph'n i springen så jeg må henge på. Har bare trengt buffer for å øke jeg da så kjenner ikke til det med å senke. Men å lese litt rundt på hvordan man senker vil nok gi svar der. I alle fall ble mine reker veldig glad for lavere ph Men ikke for lav så klart.
Postet 01.04.13 kl 18:44
Kan du ikke stille varmekolben og den driver og varmer opp vannet til omtrent 30 grader, er det bare å plugge den ut. Antageligvis er lyset over akvariet medvirkende til de at tempen øker de siste gradene der, for det er et vanlig problem i små akvarier. De blir veldig lett overopphetet, pga dekkglasset holder på varmen akvarielyset avgir.
Hvis du får vann fra Oslo, så er det absolutt ikke gh 10 i kranvannet der, såvidt meg bekjent. Det er vel 2 eller 3, etter hva jeg har hørt.
Når du da får verdien 10 på gh ved målinger av akvarievannet ditt, så må det komme av enten at noe er feil (med testen) eller at du tilsetter noe som hever gh i akvariet ditt.
Har du tilsatt noen form for pulver e.l. fra boks eller noe? "Akvariesalt" eller en form for pulver? Kjøpt noen spesielle steiner på zoobutikken? Det finnes flere typer stein som hever gh ved å gå veldig, veldig sakte i oppløsning. Bl.a. tror jeg en sånn type stein kalles "Utah ice", om jeg ikke husker feil.
Hva slags test er det du bruker? Hvis du bruker strips/sticks, så er det bare å regne resultatet som feil. Dessverre. De er overhodet ikke til å stole på.
Du bør bruke dråpetester. Har du det? Hvis ikke, så er disse mye billigere å kjøpe på nettet enn i zoobutikken. Så jeg anbefaler deg å kjøpe på nett, det sparer du penger på. F.eks. enten hos Webzoo eller hos Aquamanias. De vannverdi-testene du absolutt bør ha i skapet hjemme er ph, nitritt og nitrat, samt gh, hvis du driver og endrer denne.
Hvis du får vann fra Oslo, så er det absolutt ikke gh 10 i kranvannet der, såvidt meg bekjent. Det er vel 2 eller 3, etter hva jeg har hørt.
Når du da får verdien 10 på gh ved målinger av akvarievannet ditt, så må det komme av enten at noe er feil (med testen) eller at du tilsetter noe som hever gh i akvariet ditt.
Har du tilsatt noen form for pulver e.l. fra boks eller noe? "Akvariesalt" eller en form for pulver? Kjøpt noen spesielle steiner på zoobutikken? Det finnes flere typer stein som hever gh ved å gå veldig, veldig sakte i oppløsning. Bl.a. tror jeg en sånn type stein kalles "Utah ice", om jeg ikke husker feil.
Hva slags test er det du bruker? Hvis du bruker strips/sticks, så er det bare å regne resultatet som feil. Dessverre. De er overhodet ikke til å stole på.
Du bør bruke dråpetester. Har du det? Hvis ikke, så er disse mye billigere å kjøpe på nettet enn i zoobutikken. Så jeg anbefaler deg å kjøpe på nett, det sparer du penger på. F.eks. enten hos Webzoo eller hos Aquamanias. De vannverdi-testene du absolutt bør ha i skapet hjemme er ph, nitritt og nitrat, samt gh, hvis du driver og endrer denne.
Postet 01.04.13 kl 18:50
For høy ph og temperatur vil jeg si er grunnen til at de dør.
Hvor lenge har karet vært oppe å gå forresten ?
Reker vil ha skikelig innkjørte kar for å trives, mineralstein kan og være en stor fordel å ha.
Hvis ikke romtemperaturen er veldig lav så ville jeg kuttet ut varmekolben. Pumpe og lys varmer jo fort opp i et så lite kar.
Hvor lenge har karet vært oppe å gå forresten ?
Reker vil ha skikelig innkjørte kar for å trives, mineralstein kan og være en stor fordel å ha.
Hvis ikke romtemperaturen er veldig lav så ville jeg kuttet ut varmekolben. Pumpe og lys varmer jo fort opp i et så lite kar.
Postet 01.04.13 kl 18:53
Tvillingmamma80Hva skjer om du dropper varmekolbe? Vet du hva tempen ender på da? Det har vært effektivt her. Har ikke varmekolbe i mange karene her. Og i 10 literen min brukte jeg aldri kolbe. Det ble for "hett" oppi der. Hva er ph'n i springen? Synes den var noe høy ja, jeg ville nok lagt meg på rundt 7,5 eller noe derom. Jeg har min i rekekaret på 7.0 nå faktisk Det er mest pga de andre fiskene som er oppi der, grønn neontetra. Ellers kunne jeg latt den synke enda mer. Men ph'n i springen her ligger helt nede på 5,5 når den finenr det for godt. Er ca 1,5 i sving på ph'n i springen så jeg må henge på. Har bare trengt buffer for å øke jeg da så kjenner ikke til det med å senke. Men å lese litt rundt på hvordan man senker vil nok gi svar der. I alle fall ble mine reker veldig glad for lavere ph ;) Men ikke for lav så klart.
Ph'en i springen her var på 8. Nærmere 8 enn 7.5. samme som i akvariet ialefall
Kan se litt rundt etter noe tips på å senke.
mona oKan du ikke stille varmekolben og den driver og varmer opp vannet til omtrent 30 grader, er det bare å plugge den ut. Antageligvis er lyset over akvariet medvirkende til de at tempen øker de siste gradene der, for det er et vanlig problem i små akvarier. De blir veldig lett overopphetet, pga dekkglasset holder på varmen akvarielyset avgir. Hvis du får vann fra Oslo, så er det absolutt ikke gh 10 i kranvannet der, såvidt meg bekjent. Det er vel 2 eller 3, etter hva jeg har hørt. Når du da får verdien 10 på gh ved målinger av akvarievannet ditt, så må det komme av enten at noe er feil (med testen) eller at du tilsetter noe som hever gh i akvariet ditt. Har du tilsatt noen form for pulver e.l. fra boks eller noe? "Akvariesalt" eller en form for pulver? Kjøpt noen spesielle steiner på zoobutikken? Det finnes flere typer stein som hever gh ved å gå veldig, veldig sakte i oppløsning. Bl.a. tror jeg en sånn type stein kalles "Utah ice", om jeg ikke husker feil. Hva slags test er det du bruker? Hvis du bruker strips/sticks, så er det bare å regne resultatet som feil. Dessverre. De er overhodet ikke til å stole på. Du bør bruke dråpetester. Har du det? Hvis ikke, så er disse mye billigere å kjøpe på nettet enn i zoobutikken. Så jeg anbefaler deg å kjøpe på nett, det sparer du penger på. F.eks. enten hos [URLBLOCK1] eller hos [URLBLOCK2]. De vannverdi-testene du absolutt bør ha i skapet hjemme er ph, nitritt og nitrat, samt gh, hvis du driver og endrer denne.
Har dråpetest. Jeg har gh der, fordi de sa til meg (i dyrebutikken) at reker gjerne ville ha litt høyere gh enn det som naturlig i det norske springvannet.
Har droppet kolben nå. Men trenger man som regel ikke kolbe i så små akvarier?
Postet 01.04.13 kl 19:15
Har 5 små kar hvor 4 av dem er 20l og har aldri brukt varmekolbe i noen av dem. Tempraturen i karene ligger på rundt 20-23 grader og det er helt fint.
Bor selv i Oslo og her ligger ph'n på 7 og gh på 3. Reker skal ha høyere gh så om din ligger på 10 så trenger du ikke gjøre noe med den, men både ph og tempraturen din er litt høy.
Hvor ofte har du vannbytte? Fikk beskjed her inne at man ikke skal ha så ofte vannbytte hos reker og ble anbefalt vannbytte 1 gang i mnd i rekekar.
Bor selv i Oslo og her ligger ph'n på 7 og gh på 3. Reker skal ha høyere gh så om din ligger på 10 så trenger du ikke gjøre noe med den, men både ph og tempraturen din er litt høy.
Hvor ofte har du vannbytte? Fikk beskjed her inne at man ikke skal ha så ofte vannbytte hos reker og ble anbefalt vannbytte 1 gang i mnd i rekekar.
Postet 01.04.13 kl 19:44
Varmen i rommet du har karet er også med på å sette varmen i karet. Jeg er giktisk av meg og har ofte 23-25 grader i stua. Både karene på kjøkkenet og i stua klarer seg uten varmekolber. 180 literen har jeg høyest temp i faktisk så der står ofte lokket oppe når jeg er hjemme. 128 literen, 90 literen (dekkglass og rekekar), 60 og 63 og 72 literen (hele topper) går nå uten varmekolber alle sammen. Og ligger rundt 22-23 grader. Bortsett fra min kjære 180 liter som liker å ligge på 26 grader samme hva. Synker en grad når jeg har lokket oppe da. Da jeg hadde 10 literen oppe å gå så var et dødfødt å ha varmekolbe. Dette stod på kjøkkenet som er kaldt (i mitt hodet i alle fall som er stiv) og holdt stabilt god temp på 22-23 grader. Lampa gjorde nok masse der ja.
Postet 01.04.13 kl 20:01
Postet 01.04.13 kl 21:22
ph-senkende middel får man kjøpt i zoobutikker.
Har amanoreker i karet mitt som er 250liter,og flere av dem døde ganske fort.
fant ut at dem tåler vannbytte veldig dårlig og at dem må ha mineralstein.
ingen av dem har dødd etter jeg begynte med biotopol ved vannbytte,og at dem har mineralstein i vannet.
Har amanoreker i karet mitt som er 250liter,og flere av dem døde ganske fort.
fant ut at dem tåler vannbytte veldig dårlig og at dem må ha mineralstein.
ingen av dem har dødd etter jeg begynte med biotopol ved vannbytte,og at dem har mineralstein i vannet.
Postet 02.04.13 kl 08:43
Postet 02.04.13 kl 12:16
Det står i skalldyrbasen at kirsebærreken tåler et vidt spekter av gh-verdier. Ikke at de MÅ ha høy gh. Har man gh på 3 i vannet, ville jeg si det er tilstrekkelig, og unødvendig å begynne og fikle med den og heve den pga rekene.
Jeg har hatt kirsebærreker i årevis og har aldri hevet gh eller mineralinnholdet for dem, utover den gh'en som naturlig er i vannet (2-3). Mine kirsebærrekekolonier har levd i årevis med dette. Jeg har istedet kjøpt diverse rekefôr med mineraler de trenger.
Jeg har hatt kirsebærreker i årevis og har aldri hevet gh eller mineralinnholdet for dem, utover den gh'en som naturlig er i vannet (2-3). Mine kirsebærrekekolonier har levd i årevis med dette. Jeg har istedet kjøpt diverse rekefôr med mineraler de trenger.
Postet 02.04.13 kl 14:16
mona oDet står i skalldyrbasen at kirsebærreken tåler et vidt spekter av gh-verdier. Ikke at de MÅ ha høy gh. Har man gh på 3 i vannet, ville jeg si det er tilstrekkelig, og unødvendig å begynne og fikle med den og heve den pga rekene. Jeg har hatt kirsebærreker i årevis og har aldri hevet gh eller mineralinnholdet for dem, utover den gh'en som naturlig er i vannet (2-3). Mine kirsebærrekekolonier har levd i årevis med dette. Jeg har istedet kjøpt diverse rekefôr med mineraler de trenger.
Tror de sa i butikken at de trenger det pga skallet og hamskifte.
Kanskje bedre å få de mineralene in ved for? Og ikke tukle for mye, som du sa med gh'en. Hva er bra for for reker, utifra deres erfaringer?
Etter en natt uten element er temperaturen nede på 25, og rekene har blitt betydelig mer aktive en før, så de trives nok bedre nå. Kjøpte også en ph - idag, for å senke den litt, og ja, jeg har fått med meg at man må gjøre det over tid
Postet 02.04.13 kl 14:58
Shirakura Food
Dette foret bruker jeg til alle rekene mine, både red bee og kirsebær reker. Inneholder det de trenger. Om du bruker Ebay.
Mineralstein
Disse steinene hiver jeg oppi rekekarene.
Dette foret bruker jeg til alle rekene mine, både red bee og kirsebær reker. Inneholder det de trenger. Om du bruker Ebay.
Mineralstein
Disse steinene hiver jeg oppi rekekarene.
Postet 02.04.13 kl 17:09
Bare en liten oppklaring, kirsebærreker dør IKKE av å gå i 30 grader. De får derimot et kortere liv da livssyklusen kortes ned. Jeg har tusenvis av kirsebærreker, og de går i alt fra 22 til 31 grader uten at jeg finner mer døde reker enn det som er normalt å finne pga alderdom.
De fleste reker dauer av den enkle grunn at karet ikke er godt nok kjørt inn, for store endringer i vannverdier under vannbytter i starten, man bruker pH-senkende midler fra butikk (Tetra sin pH minus er f.eks. ikke rekevennlig, bruker kun Amtra og Steins Eikebarkekstrakt for å senke pH og begge disse er rekevennlige) eller man tilsetter plantenæring. Har man feilt bunnlag kan det også ta livet av rekene, mange butikker selger "rekesoil" som ikke er annet en plantesoil full av plantenæring, selv Fluval sin egen rekesoil er ikke rekevennlig med mindre man har en utrolig sterk kirsebær-stamme.
Hvis reker er kjøpt i butikk, kan de ha fått i seg giftstoffene derfra. De kan eksempelvis ha gått i et plantekar med mye plantenæring/jern i vannet. Reker har en lei tendens til å dø noen uker etter de har blitt forgiftet.
De fleste reker dauer av den enkle grunn at karet ikke er godt nok kjørt inn, for store endringer i vannverdier under vannbytter i starten, man bruker pH-senkende midler fra butikk (Tetra sin pH minus er f.eks. ikke rekevennlig, bruker kun Amtra og Steins Eikebarkekstrakt for å senke pH og begge disse er rekevennlige) eller man tilsetter plantenæring. Har man feilt bunnlag kan det også ta livet av rekene, mange butikker selger "rekesoil" som ikke er annet en plantesoil full av plantenæring, selv Fluval sin egen rekesoil er ikke rekevennlig med mindre man har en utrolig sterk kirsebær-stamme.
Hvis reker er kjøpt i butikk, kan de ha fått i seg giftstoffene derfra. De kan eksempelvis ha gått i et plantekar med mye plantenæring/jern i vannet. Reker har en lei tendens til å dø noen uker etter de har blitt forgiftet.
Postet 03.04.13 kl 09:41