Nytt filter i etablert akvarium

Nå er jeg skikkelig lei meg fordi Eheim-pumpa i mitt 54 liters akvarium har dratt inn fisk flere ganger (neontetra og rasbora), så jeg finner dem igjen døde i filteret. Har forsøkt å dra en nylonstrømpe utenpå, som jeg har sett råd om her på forumet, men det har skjedd likevel(!) Skjønner ikke hvordan de har kommet inn der nå.
Jeg har akkurat fått kjøpt en brukt Fluval 3 plus-pumpe, som jeg har satt inn, men den har nytt filter. Må derfor la Eheim-pumpa stå i foreløpig, med strømpa festet enda bedre på toppen, håper det går bra nå... Fluvalpumpa ser ut til å ha mindre åpninger på vanninntaket, så håper og tror det går bra med den! Spørsmålet er egentlig; Hvor lenge må Eheim-pumpa med det innkjørte filteret stå i, når kan jeg gå over til kun å bruke det nye filteret?
Fire uker, og da kryste slam fra gammelfilteret over i nyfilteret før du sjalter ut det gamle. Ville jeg gjort, og har jeg gjort med hvert eneste for##%%%§de løse innvendige filter i hele huset.

På yngelmördaren av type Eheim stripset jeg fast blåmatte 20ppm over innsuget, strømper gikk så fryktelig fort tett. Antagelig har jeg lagt disse tuslefilterene for hat fordi jeg er blondine og ikke orker alt dette surret med små svamper som går tett annenhver uke, går i alle fall nå for HMF med samme tetthet på blåmatta selv i 12-litere. Da overlever mikroskopiske reker og Apistogrammabarn, samt at husets herrer slipper husfruens bannskap ukentlig nå når det h%##§&es!! innvendige filteret ikke lenger dreper samme husfrues hobby
Hehehe, takk for svar! Yngelmördaren er rette betegnelsen, er DRIIT forbanna på Eheim-pumpa etter dette! Har til og med dratt inn en dronningrasbora! Den er jo ikke såå liten :-/ Merkelig i grunnen at butikken selger disse til en 54 liter uten å nevne at de ikke kan brukes til små fisk! Er jo som regel små fisk man har i små akvarier!
Tror jeg prøver å spørre i zoobutikken etter blåmatte først da, men HMF-filteret virket jo genialt.. Er imidlertid litt vanskelig å få til når akvariet allerede er fullt oppe og går. Dessuten bør man vel være litt hendig..(?)
Noen som har erfaring med Fluval 3 plus, og om det er noen fare for inndragning av fisk med neontetra-størrelse i disse?
Det er ikke sånn at fisken har dødd først, og blitt dratt inn i filteret, etter at de begynte å sveve livløse rundt....?
Synes det høres rart ut at friske og raske, kvikke fisk skal bli sugd inn i et innvendig filter. Svake yngel kanskje ja, men voksne, vanlige fisk som tetra? Mistenker egentlig at de kan ha dødd først.

Men det jeg skulle spørre om var; hva slags modellnr og evt modellnavn har denne Eheim-pumpen du er blitt uvenn med? Eheim har f.eks.noe de kaller "en kraftpakke", veit jeg, og dersom det er den du har, så skjønner jeg bedre hvorfor det skjedde. Har hatt den selv, og det var et innsug og et utblås som ikke ligner grisen...! Jeg solgte min, det ble rett og slett for mye (og jeg hadde den i et 160 liters kar)
mona o
Det er ikke sånn at fisken har dødd [I]først[/I], og [I]så [/I]blitt dratt inn i filteret, [I]etter[/I] at de begynte å sveve livløse rundt....? Synes det høres rart ut at friske og raske, kvikke fisk skal bli sugd inn i et innvendig filter. Svake yngel kanskje ja, men voksne, vanlige fisk som tetra? Mistenker egentlig at de kan ha dødd først.


Nei er nesten 100% sikker på at de ikke har dødd først. Følger veldig godt med på dette akvariet, det er lite og jeg ser all fisken godt. Har ikke sett annet enn frisk fisk nedi der. Har dessuten funnet en levende neontetra inni pumpa en gang også. En heldiggris som ble reddet...

Pumpa er av typen Eheim internal filter pickup 2008. Pumpekapasitet på 150-300 l pr. time. Den fulgte med i en startpakke til et 54 liters akvarium. Butikken sa at de hadde begynt å selge disse, fordi pumpene som vanligvis følger med i slike startpakker ofte er for dårlige.
Har telt alle fiskene i dag, og ser ut til at alle er der, selv om det nå står både Eheim med strømpe og Fluval-filter oppi der. Huff, snart ikke plass til fisken!
Trieso
Noen som har erfaring med Fluval 3 plus, og om det er noen fare for inndragning av fisk med neontetra-størrelse i disse?


Modifiser filteret med blåsvamp så løser problemet seg. Ikke mye som går gjennom den bortsett fra det som du vil skal gå gjennom..
Geir Kristiansen
[QUOTE=Trieso]Noen som har erfaring med Fluval 3 plus, og om det er noen fare for inndragning av fisk med neontetra-størrelse i disse?


Modifiser filteret med blåsvamp så løser problemet seg. Ikke mye som går gjennom den bortsett fra det som du vil skal gå gjennom..

Takk, ja det skal jeg gjøre!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap