Pansermalle + fargerik fisk som passer med dem

Hei.

Jeg holder på å sette opp mitt 60L akvarium igjen. Tidligere har jeg hatt det oppe med Platy og synes det var en litt kjedelig, men veldig fin lærefisk Nå har jeg flyttet og vil sette det opp på nytt med litt annen fisk.

Nå har jeg falt litt for pansermaller og har bestemt meg for å gå for 5-6 av enten Adolfoi, Schwartzi, Sterbai eller Weitzmani hvis jeg får tak i denne. Men kjæresten min synes de ser veldig kjedelige ut og vil at jeg skal fylle opp akvariet med masse forskjellige typer av fargerike fisk. Det har jeg jo ikke tenkt å gjøre, 60L er jo ikke så veldig stort, men en annen type vil vel gå? Guppy er jo kanskje et naturlig valg, men hva annet kan passe i stede for denne? Noe med sterke farger som jeg kan ha noen av.

Takker for alle forslag

May
Anbefaler en gruppe av en liten og fargerik tetra-art. De går veldig fint sammen med pansermallene - og de lever jo også ofte sammen med pansermaller i naturen.

De litt skiveformede tetraene er det ofte mye liv og fart i! Hva med en av alle de fine i slekten Hyphessobrycon, f.eks. rosentetra?

Jeg har også et par-tre tetra-arter jeg gjerne anbefaler

Den første heter Keisertetra, og i rett belysning er den vanvittig flott! Hannene og hunnene er lett å se forskjell på, for hannen har safirblå øyne og hunnen har smaragdgrønne øyne.

Jeg har en annen favoritt blant tetraene også, den heter ildtetra og er veldig liten. Den passer kanskje ekstra godt i et såpass lite akvarium som 60 liter, som du har. Du kan ha en pen gruppe av dem, 15-20 stk, da de er ganske små. De glitrer så fint i lyset og synes godt selv på langt hold pga sin glitrende oransje farge Men hvis du har holdt platy før, så kanskje du er lei av oransje (hvis du hadde den typiske oransje platyen)...?

Den tredje favoritten (som nesten fortjener å nevnes først, hehe) er Smykketetra! Nannostomus marginatus heter den på det vitenskaplige språket. Nannostomus betyr "liten munn" og det har de. De er fredelige og flotte med sine stripete drakter. Dette er en fiskeart jeg definitivt vil skaffe meg igjen senere. Ble liksom aldri lei dem, da jeg hadde dem før, men solgte dem i forbindelse med pause fra akvariehobbyen. Men jeg har ikke glemt dem, så de skal absolutt i hus igjen en gang! Anbefales!

For alle disse nevnte tetraene gjelder det at de trives best i kar som har ph mellom 6 og 7. Nærmere 6-tallet enn 7-tallet er bare fint, men begge deler kan gå.

Guppy anbefaler jeg deg ikke å ha sammen med Corydoras, egentlig, for skal man gjøre det rett bør guppyen få tilrettelagt vannet slik at ph er relativt høy og gh heves, da de trives best i litt hardt vann. Corydoras skal ikke ha det. Corydoras generelt trives i samme vann som tetraene ovenfor
Jeg har hatt en motforestilling mot tetra som jeg tror jeg må legge fra meg. Jeg liker typene dere nevner (unntatt den orange fordi den er orange - haha).

Tror dere en gul dvergciklide ville fungert? Synes cicklider er veldig fine, men jeg vil jo ikke proppe noe oppi akvariet bare fordi jeg synes de er pene. Den gule dvergcikliden kan vist gå på 60L, men jeg synes 8 cm virker veldig stort for 60 liter.
May Berentzen
Tror dere en gul dvergciklide ville fungert?


Ikke bra, selv den snilleste ciklide bor et sted og det forstår ikke Coryer i det hele tatt...
Greit å vite da blir det ingen ciklider på meg. Skal opp på dyrebutikken i dag, Krizoo utenfor Tønsberg, å kjøpe planter. Jobber en fyr der som virker som han har god peilig
Skumredebyggende guramier (som f.eks. mange av Betta-artene) går ofte fint sammen med pansermaller.
Guramiene ser fine ut de også. Skal se etter de i dag

Fikk støttet den lokale dyrebutikken litt i dag ved å kjøpe nytt flter, temperaturmåler og aquasafe. Men de hadde nesten ingen planter, og ikke de typene tetra jeg har fått anbefalt her.

Legger ved et bilde, kritikk, anbefalinger osv tas imot med åpent sinn! Jeg tenker å plante bakgrunnen, og på høyre siden av roten for å skjule kolben og pumpen. Og såklart skaffe et bakgrunnsbilde.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sæther
Reklame for plussmedlemskap