Smitte

Har hatt et skikkelig utbrudd av finneråte og medfølgende sopputbrudd
som tok knekken på nesten hele min guppy-koloni og jeg lurer nå på "smittefaren"

En håndfull av ca 30 guppys overlevde og i samband med dette
så fødte en håndfull av mine største syke/døende hunner
Jeg samla opp ca 100 yngel og satte raskt opp ett 42 L "BB" kar der de går nå.

Till tross for at det ikke var mange dråpene vann og at de ikke hade hvert
mer en et par timer i det syke karet så ble sopp og finneråte med inn i i 42 Litern

Forer de med nyklekket artemia morgen og kveld, og en liten klype knust flakfor
og kanskje en JBL-novo-tab om dagen.

Satte også in 20 voksne sakuras til å holde rent i karet
og et par algekuler, pynteskip, noen stener og litt flyteplanter
sånn at det ikke var helt sterilt

Idag er siste dagen av 3 dagers ESHA2000-kuren og jeg lurer på
når man kan anse "smittefaren" som over og man kan flytte fisk å planter?

Det jeg kan se på ynglen er att noen har "Hvite stumper" der det normalt
er halefinner men det er jo såklart vanskelig å se mer da de ikke er 1 cm engang.

De overlevende voksne i guppykaret er klart på bedringens vei og man kan se
at finnene begynner å komme tilbake.
Snart 1,5 uke siden Esha behandlingen ble avsluttet i hovedkaret
og har deretter byttet ca 25% vann daglig noe som gjorde at de hvite duskene
på fiskene og ev flekker raskt ble borte og fra å ha vist null intresse for mat
så er det tilbake til det vanlige at de strømmer til overflata bare man gårforbi karet.
Jeg er nok litt "streng", og jeg ville nok beholdt karantene i minimum to uker, kanskje opptil tre-fire uker for et slikt tilfelle. Jeg tror egentlig ikke det er vanlig finneråte du har hatt utbrudd av, tror jeg, da den normalt ikke er særlig smittsom. Som regel er det bare en fisk i akvariet som får finneråte, kanskje maks to i noen tilfeller.
At du har hatt så massivt utbrudd av det hørtes veldig spesielt ut, og jeg lurte på om du hadde gjort deg opp noen meninger om mulige årsaker her? Det er iallefall noe jeg alltid prøver å ta rede på når jeg har hatt utbrudd av sykdom.
Det må være noe i miljøet fiskene dine lever i, som har gjort at fiskene dine (alle sammen) har fått påtagelig svikt i immunforsvarene sine, siden så mange er smittet...? Da går jo tankene mot forhold i akvariet, og om noe kan være feil der. Har du tatt noen vanntester, f.eks. nitrat og ph? Hva med gh? Nitrat er spesielt interessant i dette tilfellet. Evt også ammoniakk-test om du har ph over 7...?
Hvordan gjør du det med vannbytter i det rammede akvariet? Hvor mye bytter du om gangen, og hvor ofte gjør du det?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap