Plantene mine har fått problemer...

Jeg har et ca 3 mnd gammelt akvarium og som selgeren spådde så ville plantene i førsten være stusselige og se dårlige ut for så å ta seg opp.

Men nå går det tydeligvis nedover igjen. Mange av bladene ser ut til å "visne". Andre er hullete (det ser ut til at ett eller annet spiser på dem) og andre har fått noen merkelige hårete tuster (se bilder).

Jeg har ett plantemiddel (noe jern-greier tror jeg) som jeg har i en gang i uka etter anbefalt dosering. Målte nitrat-verdier er veldig fine, men ph er i høyeste laget (7.5+).

Det er en del observerte snegler. Har to praktbotiaer, men de virker totalt uinteresserte i snegler (men de er ellers de morsomste krabatene i akvariet).

Hva tror dere problemet er og hva kan jeg gjøre med det?
Jeg kan jo svare meg selv - i tilfelle andre også lurer. Dette her er alger:

[External Image]

Jeg så slike på planter på TAM ved Østfoldhallen. Der anbefalte de Siamese Flying Fox.


Disse skulle visstnok være helt gale etter den typen alger og etter per par dager skulle de være vekk. Nå har det gått et par dager og de har ikke tatt en bit engang. De er faktisk omtrent like ivrige på å spise disse algene som mine praktbotiaer er til å spise snegler...
sea spiser slike alger helt til sist er min erfaring, de må ikke få noe annet å spise eller ha andre alger på andre planter i nærheten.

mine sverdplanter fikk også hull etter en stund selv med tilsetting, men leste vistnok i en bok at de trenger kaliumtilsettning, eller knuste skjell så her skal jeg prøve med dette
nefertari
sea spiser slike alger helt til sist er min erfaring, de må ikke få noe annet å spise eller ha andre alger på andre planter i nærheten.


Ok, da skal jeg gi dem en sjanse til

De virker jo egentlig veldig ivrige og gyver løs på alle mulige planter som ser "rene" ut, men antageligvis har et tynt lag med alger. Det er jo egentlig ok om de hindrer nye "utbrudd" også.
Gi sverdplantene dine rotnæring, også kan du skaffe deg flytene næring som ikke kun har jern i seg.

Forer du praktbotiaen din med tabbiser, så er det jo ikke rart de ikke drar ut på jakt etter mat/snegler.
Hausth
Gi sverdplantene dine rotnæring, også kan du skaffe deg flytene næring som ikke kun har jern i seg. Forer du praktbotiaen din med tabbiser, så er det jo ikke rart de ikke drar ut på jakt etter mat/snegler.


Er det tabletter du mener?

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap