Btn bakgrunn for lav?

Jeg limte den fast på sidene og den står helt i bunn på akvariet, men det er noe igjen før den når helt opp. Kanskje 5cm ?

Blir det et problem, har ikke lyst å ha fisker bak der. Hva kan jeg gjøre, går det ann å legge et lokk på toppen eller noe ?

Noen med erfaringer?
Når jeg tenker meg om så er det vel ikke noe i veien for at dem kommer over til baksiden av veggen.
Men det blir vel ikke noe pent å se inn i akvariet hvis du har valgt en for lav innvendig bakgrunn....? Sjekket du ikke målene på den eller på karet ditt før du kjøpte bakgrunnen?

5 cm er litt mye...?
Hvorfor ikke lime den litt høyere i karet? Sand/grus vil dekke over glippen i bunn uansett
jeg kjøpte alt sammen brukt. Jeg ser at jeg kanskje kunne satt den høyere opp. Finnes det noen måte å løsne den igjen nåda å feste den i toppen uten å tømme ut alt vannet ?
Er den festet med silikon, må du nok tappe ned og skjære den ut med tapetkniv igjen. Så må silikonrestene på glasset skrapes vekk (barberblad egner seg til dette) og bakgrunnen renskes på kontaktflaten langs sidene, så du får et godt grunnlag for ny silikonhefting.

Når akvariet er tomt er det lett å silikonere inn bakgrunnen igjen. Legg noe flatt i passe tykkelse, f.eks.en eller to bøker (tykkelse avhengig av hvor høyt opp fra bunnen du vil ha bakgrunnen) på bunnglasset, og så silikonerer du som du skal. Bakgrunnen kan stå på boka/bøkene mens silikonen herder og tørker. Så kan bøkene/boka lirkes vekk igjen når det er gått et døgn.

Så fyller du bare sand på bunnen opp såpass mye at det ikke blir noen glipe synlig langs underkant av bakgrunnen, og det ikke blir noen glipe der som fisk kan kile seg fast i. En fisk som kiler seg fast der vil kunne stryke med. Pass på å etterfylle hvis det dukker opp en glipe der senere når akvariet har vært i drift en stund. Mange bygger f.eks. opp høyere lag med sand bakerst i karet og tynnere lag foran i karet. Men dette vil flate seg ut over tid og bli helt plant. Så da kan en glipe komme til syne, og fisk kan gå "i fella".

Lykke til.
Jeg kjøpte også en standard bakgrunn for noen år siden i min 720 liter. Var også 55 cm høy , og akvariet 60 cm. Endte med at alle fiskene var bak bakgrunnen , og måtte "lokke" de fram tilsliutt.
Jeg dro å kjøpte sort myggnetting , som jeg limte med akvariesilikon på toppen av bakgrunnen. Farget den sånn halveis fargen på bakgrunnen først da.
Man kan vel også kompansere det ved at man løfter den 2-3 cm fra bunnen og limer den fast. også fylle mellomrommet med isopor/sitteunderlag etc.

Edit: Så Mona hadde svart det samme omtrent...
Inaktiv bruker
Du kan også bruke blåfiltermatte under bakgrunnen for å slippe at fiskene skal komme bak. Så dette i en video på youtube
Takk for svar folkens Har nettopp tappa ut vannet, fjerna bakgrunnen og limt den opp igjen pånytt. Det er ei glasslist helt oppi toppen så jeg la en 2x4" under og klemte den helt opptil glasslista. Blir ei glippe under nå, men ideen med isopor eller jackofoam plater høres bra ut. Tenker jeg prøver det i morra når det har herda.
Ja, det var en ting til angående ispor og denslags. Er det bare å legge det oppi? Er ikke noe giftstoffer i det ?

Jeg vaske foresten over silikonen med Aceton. Hva er beste måten å rengjøre akvariet på uten å legge igjen giftstoffer egentlig ?
Giftstoffer og isopor kan jeg ikke svare på, men jeg bruker sitteunderlag i karet mitt , til avlastning der jeg har steiner. Går smekkbra
Det er mange som bruker isopor både til underlag og til å lage bakgrunn.
Selv bruker jeg depron 6mm som underlag i malawi karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap