Hvor mange fisker kan jeg ha i et 17l akvarium?

Hei
Jeg har nettopp kjøpt meg et 17l akvarium og venter med å kjøpe fiskene fordi jeg er litt usikker på et par ting.

1. Hvor mange fisker kan jeg ha i et 17l akvarium?
2. Hva slags type fisk kan leve sammen? Og som ikke spiser hverandre?
3. Må jeg slå av akvarielyset før jeg legger meg? Eller før DE legger seg?
4. Er det nødvendig med fisketabletter? Hvis det er nødvendig når skal jeg gi dem det? Og hvor ofte?
5. Hvor ofte skal jeg mate dem?
Har hørt at det er bra hvis jeg lar fiskene faste et par dager så de ikke blir FOR overvektige.
6. Må det være samme type fisk for at hunnen skal legge egg?
Eller hva slags andre fisk kan få egg sammen?
Har hørt at det er bra hvis jeg lar fiskene faste et par dager så de ikke blir FOR overvektige.

Takk for hjelpen
1. i ett 17 liters akvarium som nybegynner ville jeg ikke hatt annet enn reker eller snegler... Det er veldig vanskelig og få ett så lite akvarie i balanse.
2. Søk i fiskebasen her på akvaforum, der vil du få svar på om de går i samme vannverdi eller ikke. Det er så mange arter att man ikke kan begynne ramse opp alt som kan/ikke kan gå sammen.
3. Hvor lenge akvariet skal ha lys om kvelden kommer ann på når du skrudde det på om morningen. har du på lyset for lenge blir det grønt av alger.
4. tabletter er gjerne for til maller og bunnlevende fisk, har du ikke dette trenger du ikke tablettene.
5. jeg forer en gang for dagen. Men her er det sikkert mange meninger. det viktigste er att du ikke gir for mye i mengde da det ødelegger vannverdiene raskt om mat blir liggende og råttne i akvariet.
6.noe fisk kan legge egg sammen selvom de ikke er akkurat samme fisk, men de må gjerne tilhøre samme gruppe fisk, en pallett cicklide kan f.eks ikke legge egg sammen med en ancistrus.

Håper du ble litt klokere av det her?
17 liter er egentlig for lite for de aller fleste fisker... Husk at akvariet er hele fiskens verden, du kan f eks ikke ta den ut og lufte den, slik som med en hamster eller rotte i bur. Fisken gjør også fra seg i vannet, slik at det ettervhert blir forurenset. Da trenges et et filter for å rense vannet. I tillegg må du bytte en tredel av vannet 1 - 2 ganger i uka.

Anbefaler deg å Klikke på linken øverst til venstre som heter Artikler, og videre inn på Akvarieskolen. Der står det mange artikler som er nyttige å lese.

Eneste fisken som jeg kommer på som kan ha det greit i en 17 liter er en kampfisk. Det forutsetter et filter, mange planter og en liten varmekolbe.
I 17 liter vil jeg ikke anbefale noe fisk som blir så mye mer enn 3 cm (en kampfisk burde gå fint, men her er også mange delte meninger). Hva med bare reker og snegler. Det finnes mange fine fargerike reker og snegler! Se for eks bilder av eplesnegler - så mange fine! Og kirsebærreker kan du jo ta en titt på.

Det kan være litt kronglete å ha bare 17 liter når man er helt ferskt, for det er lite rom for feil, men om jeg skal gjette - hvis du liker hobbyen så vil du nok fort få deg et større akvarie snart, hehe. Man blir fort "bitt av basillen" :P

Lyset burde vel maks stå på i ...12? timer? Helst mellom 8 - 10 timer om dagen.

"fisketabletter" (?) trengs ikke med mindre du har bunnlevende fisk. Tenker du på sånne store blokker man legger oppi når man drar på ferie e.l? For de trenger man ihvertfall ikke!

Jeg lar mine gå en dag eller to uten mat, litt fordi jeg ikke vil de skal spise så innmari mye, men også fordi jeg rent glemmer det litt bort. Men stort sett får de ihvertfall litt flakfor hver dag - og litt mer (biter, frossenfòr, levendefòr osv) ellers i uken.

En liten art til 17liters karet ditt kan jo kanskje være dvergtannkarpe? Du kan søke på de i søkefeltet her og lese om de i basen, de er små og føder levende unger, uten at det blir helt innavl-texas. De er morsomme å følge med på, og visstnok ganske hardføre når det gjelder temperaturer osv.

jeg har noen rasbora mosqito og corydoras pygmeus i en 23 liter, hatt de en stund, og de har gått veldig bra, ingen syke eller døde, men når det sies, så skifter jeg vann 2 ganger i uka, har mye planter og filter. Har dessuten bare 8 timer dagslys (bruker timer), forer hver dag, men minimalt.
ps. ingen varmekolbe, da vannet blir nok oppvarmet av lyset til akvarie
Passer det med å ha en algespiser fisk i akvariet mitt? Hvis, hva slags fisker passer sammen med en algespiser? Og som ikke blir spist opp?
Hvis du mener en vanlig Ancistrus, så er de for store til å ha i karet ditt. Jeg vil heller anbefale eplesnegler som algespisere i ditt kar. Her kan du lese om eplesnegler :o)

Jeg har selv lyseblå eplesnegler i et av mine kar. De er flinke algespisere, finnes i mange fine farger og er morsomme å se på :o)
Spiser de ikke noe annet enn bare alge? Anbefaler du noen andre fisk som kan leve sammen med en eplesnegle?
En kampfisk vil antagelig gå bra, jeg vil ikke anbefale noen andre fisker.

Har du lest om innkjøring ? Hvis ikke så må du gjøre det. Innkjøring betyr kort forklart å gjøre akvariet og pumpa klar til fisk. Det tar 4 - 6 uker før du kan ha fisk oppi karet, hvis du ikke får litt "filterguffe" hos noen. Ventetiden kan du bruke på å innrede karet, kjøp mange planter, og kanskje en liten rot eller en annen dekorasjon som du vil ha i karet, noen små steiner osv. Så lenge du ikke har fisk eller andre levende vesner oppi karet, så kan du ikke gjøre så mye galt.

Du trenger også vanntester. De viktigste er test for Nitritt og pH, men jeg anbefaler også test for ammoniakk. du kan ta med deg en vannprøve fra akvariet til dyrebutikken, så tester de vannet for deg.
Jeg har kjøpt to poser småstein, 5 planter og en sånn hule greie slik at fiskene kan gå inn i den. Må jeg gjøre akvariet klart ca. 4 uker før jeg får fiskene? Må jeg også fylle på vannet også før jeg får fiskene?
Tusen takk for hjelpen Stine Du ser ut som en ordentlig fiskeekspert
Anbefaler deg å lese dette først men ja, sett i gang akvariet slik som "normalt" - med grus/sand, planter, vann og alt mulig, og la det "godgjøre" seg i 4 - 6 uker. Noen bruker å ha i litt fiskemat for at bakteriene som danner seg i filteret skal ha noe å bryne seg på, men om dette trengs vet jeg ikke.

Den artikkelen forklarer det aller meste tror jeg, på en veldig lettvint måte!

tips: kjøp deg noen ti-liters bøtter som du bare bruker til akvariet! Noen som aldri har vært i kontakt med såpe og diverse.
Fyll opp med bunnlag, vann, plant ut plantene, slå på pumpa, og sett ned evt. dekorasjon. Du kan gjerne ta et bilde og legge det ut her :o)

Når alt er klart, så må filteret "innkjøres" før det er klart for fisk, og det tar 4 - 6 uker.

Bare hyggelig, vi har alle vært nybegynnere :o) Jeg startet med et 15 liters kar, og gjorde masse feil. Det er ikke noe hyggelig når fiskene blir syke og dør fordi man har gjort noe feil, så det er kjempefint at du spør om råd her på forumet :o)
Det skal jeg gjøre! Tusen takk for alle tipsene!
Har fått all informasjon jeg trenger! Tenker å få en kampfisk og/eller eplesnegler Vil ikke ha for mange fisk siden jeg har så liten akvarium. Tenker maks. 3 fisker.
Et siste spørsmål:
Jeg har snakket med mammaen min og vi skal kjøpe to kampfisker og en eplesnegle men jeg lurte på noe:
Spiser ikke sneglen noe annet enn alger?
Hvor ofte trenger en kampfisk mat?
Hvordan bør vanntempraturet være?
jeg vil ikke anbefale mer enn en kampfisk i et akvariet, da de mest sannsynligvis vil sloss med hverandre (derav navnet) - hvis du søker på kampfisk i søkefeltet vil du få lese på fiskebasen om de og hva slags temperaturer de vil ha.

jeg ville heller gått for en kampfisk og kanskje tre, fire eplesnegler.

Kampfisk vil gjerne ha mat daglig vil jeg tro. søk på eplesnegle også så kan du lese om hva de spiser!
Eplesnegler har ganske høy forbrenning de også, så hvis du vil prøve å kjøre "seift", så kan du kanskje vurdere å ha bare én kampfisk og én eplesnegle. Eplesnegler trenger såvidt jeg vet ikke selskap av artsfeller for å trives.
Det hadde vært så mye enklere for deg om du hadde et større kar. Klarer nesten ikke se for meg hvor stort 17 liter er jeg, men det kan ikke være store greiene. har hatt et på 25 liter for mange mange år siden, men det er jo faktisk en halv bøtte vann mer enn 17 liter.

Svært få fisker kan trives i så minimalt med vann. Skal man kose seg med et akvarie, og ha noe fint å se på, fisker som trives og slikt, så burde vel karet være minst 100 liter. Da blir det lettere å holde vannverdiene gode. Og det blir mindre ubalanse ved vannbytte.

Husk på at eplesneglene skal ha hardt vann. Er ikke sikker på hva kampfisken liker. Får ikke eplesneglene hardt vann, samt tilsatt kalk, så får de dårlige skall.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap