Hva slags stimfisk sammen med ciklider?

Hva slags stimfisk kan man ha sammen med delfin/juvel ciklider?
Er dette på planleggingsstadiet?
Eller har du både juvelciklide og delfinciklide i samme akvarium? Hvor stor plass er det - hva er størrelsen på akvariet?

Dersom du har juvelciklide så står det i artsbeskrivelsen her på akvaforum at den helst holdes i et artskar. Årsaken til dette er humøret. Den er meget aggressiv og vil nok finne på å spise opp eller skade det du ville ha av stimfisk, etter det jeg har skjønt. Med mindre du tenker på noen store arter som kan forsvare seg.

Dersom du har delfinciklide nå, så er det vel et rent Malawioppsett som er det som anbefales. Dette er avhengig av størrelsen på akvariet.

Jeg tror jeg ville bestemt meg for å ha enten juvelciklider eller delfinciklider. Det er vel en mulighet til at disse vil angripe hverandre, i alle fall juvelciklidene når de vokser til.

Stimfisk kan bli dyrt for...
Jeg har juvel og delfin ciklider sammen ja.
Akvariet er 700l. Jeg kjøpte all ting brukt. Så de har gått sammen i vel over et år..
Alle fiskene er ca 7-9cm.
Det ser egentlig ut til å gå fint. Juvelene har ene siden av akvariet, mens delfinene har den andre. En sjelden gang så jager de hverandre. Men det erveldig sjeldent..
Er det fortsatt så jeg burde kvitte meg med en av rasene? Mtp at det har jo gått fint i over ett år?
Så små stimfisk burde jeg bare glemme? Hva av litt størrelse kunne jeg evnt hatt tror du/dere?
Jeg ble litt usikker på hvilke fisker du har...
Når det gjelder juvelciklide, så antar jeg at du har Hemichromis bimaculatus.

Krobia guianensis som kommer fra Sør-Amerika? Eller Cyrtocara moorii fra Malawisjøen i Afrika? Begge disse kalles delfinciklide i kunnskapsbasen, så jeg er litt usikker på hva du har. Og da vet jeg ikke om det beste rådet er å kvitte seg med den ene. Sjekk kunnskapsbasen.....

Hovedregelen er at man bør bestemme seg for om man skal ha Malawiciklider eller ikke, og hvis svaret er ja, så bør man ha de i et eget akvarie. Dette pga aggresjonsnivået (selv om C.moorii visstnok er en fredelig art), og pga krav til vannverdier og mat. Man kan f.eks ta livet av Malawiciklider ved å gi de røde mygglarver, som ellers mange fisker setter svært stor pris på.

700 liter er jo mye vann, og god plass, slik at det er mulig du kan ha en artssammensetning som ikke er anbefalt. Likevel kan det tenkes at ting vil forandre seg etterhvert som fiskene vokser til. De som er fredelige på 7 cm størrelse, er definitivt ikke "fredelige" når de er blitt 15 cm.

Har du delfinciklider fra Malawisjøen, så ville jeg spedd på med flere typer Malawi. Da er det litt å sette seg inn i når det gjelder mat og aggresjonsnivå osv. Og ikke kjøp fisker enkeltvis, men i grupper.

Har du delfinciklider fra Sør-Amerika mangler jeg egen erfaring.

Ellers er det gjennomført morsomme forsøk med juvelciklide. De kan visst lage en slags knurrelyd som kan høres utenfor akvariet. Jeg har ikke opplevd det selv, men det blir jo interessant å følge med på om det skjer. Dersom det dannes et par, så vil du se mer av territorialforsvar - og mer aggresjon.

Skulle jeg gjette på en mulig stimfisk som kanskje kunne passe med Juvelciklide, så kunne det kanskje være Kongotetra? Men igjen - det avhenger av hvilke fisker du har, hvor mange du har av dem, og hvilke utviklingsmuligheter du ønsker deg. Stimfisker kommer til å forsyne seg grovt av yngel, bare for å nevne noe...

Hei!

Det som er i karet nå er juvelciklider 2stk, hu og han(Hemichromis bimaculatus), 3stk blå ahli(Sciaenochromis fryeri) 2hanner, 1 hun. 2stk delfinciklider(Cyrtocara moorii)
(jeg kjøpte det slik)

De ser ut til å gå bra sammen. Hvertfall sålenge de ikke er større enn de er(6-9cm)

Men har lest mye å ser ikke ut som dette kommer til å gå bra i lengden?

Ettersom jeg har skjønt er vel delfincikliden den roligste av disse. Så hvis jeg skal kvitte meg med 2 av rasene blir det nok så delfinciklider blir hos meg.
Hva slags andre fisk går sammen med disse? "vanlige" fisker og stimfisk forslag mottas med stor takk
Marius Nord
Hva slags stimfisk kan man ha sammen med delfin/juvel ciklider?

Jeg ville egentlig ikke satt inn noen mindre stimfisk til en såpass aggressiv gruppe fisk. Ciklider som det du har, viser både territorial aggressjon og når de skal beskytte egg og avkom. Noen stakkars tetraer blir fort hakkemat. Riktignok har du stort akvarium, men jeg ville droppet en fredelig mindre tetra-stimfisk, som ikke forsvarer seg og ikke har samme aggressjonsnivå.

Har du vannverdier tilpasset disse ciklidene dine? De du har, skal ha høy ph og høy gh, noe som ikke er forenlig med fisk fra f.eks. Sør-Amerika.

Det ble foreslått ovenfor Kongotetra, noe som er greit nok med tanke på vannverdier og det faktum at den har en viss størrelse som voksen. Stor til å være tetra men mindre enn ciklidene dine.

Men jeg ville tenkt meg om før jeg gjorde den sammensetningen, med tanke på leksvilligheten til bl.a. juvelcikliden. De VIL komme til å formere seg, det gjør de alltid, og da kan det gå hardt utover fredelige tetraer.
Men... igjen, du har et stort akvarium, det vil være rom for å stikke av for de jagede. Men spørsmålet er jo hvordan det er innredet? Vil kongotetraene finne beskyttelse og gjemmesteder fra de hissige ciklidene, komme seg ut av synsvidde? Det bør være planter som sperrer for fritt syn tvers over karet. Det gir også naturlige territorie-inndelinger. Høye planter som når helt opp til overflaten (kongotetraene seiler vel typisk rundt i øvre halvdel av karet) vil hjelpe, om du bestemmer deg for å prøve kongotetra. En voksevillig plante som passer i slike vannverdier (hardt vann), er en eller annen Vallisneria (finnes flere i den slekten). F.eks. V. spiralis. De er ganske hardføre og tåler hardt vann og høy ph godt.
Takk for bra svar!
Så egentlig ville det beste være å kvitte meg med f.eks juvelciklidene?

Delfinciklidene er vel den roligste av disse tre typene? Eller blir det til at stimfisk blir middagsmat for de også?

Vil delfinciklidene og blå ahli'er gå sammen? disse er vel begge fra malawisjøen?
Jeg er ganske ny i akvarieverdenen så sorry hvis jeg stiller dumme spørsmål..

Karet er innredet med veldig mange gjemmesteder/tuneller osv. Så det er plenty med småsteder, kriker å kroker å gjemme seg..
Det pleier å være sånn at har du malawi-ciklider, så har du det, og ikke blande inn arter fra mange andre plasser på kloden. Mye pga vannverdiene de krever er såpass spesielle, men det kan også være maten. Så sjekk heller hvilke andre ciklider fra Malawsjøen du kan ha, de passer best inn der. Det vil være helt feil å skulle sette inn en stim neontetra for eksempel, som er en liten tetra-art fra den andre siden av kloden (Sør-Amerika) og som skal ha veldig surt og bløtt vann med så lav gh at den ikke er målbar en gang. De vil bare bli spist, eller bukke under etterhvert pga feil vannforhold.

Så liker du Malawiciklider? Bestem deg da for det, og sats på at det er disse fiskene du vil holde. Det øker sjansene dine for at alle vil trives

Men det finnes fallgruver når man foretar arts-sammensetninger der også. Det er viktig å sjekke om Malawi-artene du velger vil ha samme kosthold.
Noen er omnivore, dvs de spiser både grøntfôr og kjøttbasert(insekt)basert fôr. Andre er herbivore, og skal kun ha grøntfôr, mens andre igjen er carnivore og skal kun ha kjøttbasert føde. Det sier seg selv at det er umulig å hindre en fisk i å spise maten som egentlig blir servert til en annen fisk, i et kar der slike arter er blandet.
Derfor bør man "spesialisere" seg litt, altså både pga vannverdier men også fôringen, sikte seg inn på og velge arter fra samme sjøen og med samme kost. Det kan over tid f.eks. bety sykdom og død om en herbivore art spiser kjøttbasert og feil føde.

Jeg har aldri hatt Malawiciklider selv, så jeg har aldri satt sammen en fiskebesetning og kan ikke alle de vitenskaplige navnene på dem på rams Men jeg har lest en hel del, da ciklider tidligere var en av interessefeltene. For min del endte jeg opp med å "spesialisere" meg på Sør-Amerikanske Corydoras, pansermaller Men jeg har da lest en del om Malawi og Tanganyika-sjøene, da det er veldig interessante fisk mtp evolusjon. De har jo levd isolerte i den sjøen i tusenvis av år, og nye arter dukker opp "as we speak" omtrent. "What we see is evolution in process" sa de på et tv-program jeg så en gang om Malawisjøen og dens fisk. Tanganyikasjøens innbyggere er de som fascinerer meg mest, så skulle jeg hatt ciklider fra en av de afrikanske innsjøene, ville det blitt derfra

Så dersom du bestemmer deg for å satse på Malawi, gjør det skikkelig Det tror jeg du vil bli glad for senere, etterhvert som du får mer erfaring og leser deg opp på informasjon om denne fascinerende innsjøen og dens innbyggere!
Lykke til!
Støtter det mona har skrevet her
De fiskene du har nå - de har veldig god plass. Kanskje vil noe av atferden deres endre seg om det blir mer fisk i akvariet. Malawiciklider blir gjerne likt av akvarister som liker farger, at fiskene har interessant atferd osv. Det er noen ulemper med disse fiskene også. Blant annet at de er så tøffe at de kan ta livet av en hel del andre fisker - rett og slett fordi de har utviklet seg i et miljø hvor de må utforske hva som kan være mat. I tillegg har de ofte tenner som er gode våpen for å spise andre fisk, om de skulle ha lyst til det. Så om de ikke "mener" å ta livet av andre fisker, så kan det ende opp slik likevel.
Ved en anledning var jeg nødt til å evakuere noen keisertetraer, noen guppyer og en værål fra et akvarie jeg trodde begynte å lekke. De havnet i selskap med noen Malawier, og det var ingen tvil om at de følte seg truet. Tenk om du skulle tilbringe tid på et venteværelse sammen med en gruppe mennesker med dobbelt så stor munn som deg selv, og spisse tenner....

Blå ahli er en rovfisk. Den vil spise opp det som kommer oppi av små tetra. Så ønsket om stimfisk blir da vanskelig å kombinere med denne. Det skal sies at Pseudotropheus sp. Acei kan ha atferd som likner på stiming, selv om det neppe blir like utpreget som tetra-artene. Både Blå ahli og Delfinciklidene går godt sammen. Det blir juvelciklidene som blir fremmedelementet her. Og alle vil nok komme til å spise neontetra som snacks.

En annen ulempe er at Malawier har en tendens til å spise opp planter. Så om du hadde sett for deg et fint beplantet akvarie, så må du helst glemme det. Til gjengjeld byr mange Malawiciklider på mye liv, og fargeprakt, slik at du trenger strengt tatt ikke planter.

Et annet krav som Malawiciklider stiller er at det bør være god filtrering av vannet. Det kan bli en ekstra utgift uansett, om du ønsker å ha mange fisker.

Om du har muligheten til å kjøpe Malawiciklider privat, her på Akvaforum, så får du det mye billigere enn i butikk. Ellers vil du erfare at Malawiciklider koster en del...

Hva du ender opp med til slutt, det blir opp til deg. Kanskje har du fått sansen for noen av de som du allerede har, og vil helst slippe å kvitte deg med disse? Tenk fritt - men om du satser på Malawi, så tror jeg du gjør best i å konsentrere deg om det.
Tilfeldig bekjentskap
© christian k
Reklame for plussmedlemskap