Hvordan holde hobbyen i live over tid?

Jeg har virkelig fått ineterssen for akvarie og alt som følger med. Vi har lenge snakket om at vi skal ha akvarie, og en dag kjøpte vi et 46 liters kar. NYDELIG! Fikk så et lite kar til å ha guppy yngel i. Så har jeg kjøpt et brukt 160 liters kar og nå har jeg bestillt et helt nytt juwel rio 240L. (det skal byttes ut med 160 literen). Jeg har ikke hatt hobbyn i rett over 1 mnd. Jeg er inne på akvaforum i smug for maen i huset :P Jeg leser om fisker så fort barna har en lur, eller har lagt seg om kvelden. Lite tid til andre ting, for jeg sitter å glor i den glass kassen eller leser meg klokere på nettet. Men hvor lenge lever denne hobbyen? Når jeg får det nye karet, sett det opp, fått noe yngel kanskje... hva kan jeg da finne på? Varer denne hobbyen "evig"?
Den kan gjøre det ja. Mange som har holdt på i tjue og tredve år!
Selv har jeg hatt akvarium som hobby i litt over 8 år, men har hatt en pause på noen måneder. Men jeg var en akvarist i hjertet likevel Nå er jeg tilbake igjen og har 3 akvarier. Tidligere hadde jeg et helt rom fullt... tror det var 19-20 akvarier på det meste, men det lå stort sett på 15-16 stk i noen år.
Det er viktig å ta vare på gleden i en hver hobby. Blir det ren plikt så forsvinner interessen fort. Og som mona er inne på kan noe av det handle om hvor mange karr du har. Blir det så mange at du føler du slutter å gjøre andre ting du liker fordi du bare har tid til akvarier kan det føre til at du sakte men sikkert mister interessen. Da kan det også være verdt noen små investeringer for å minimalisere jobben med de delene av hobbyen som ikke er så spennende. Vannskifte er det jo ikke alle som synes er gøy, men det finnes muligheter for å kjøpe hjelpemidler på det området.

For min del gjør det underverker å være en del av den lokale akvarieklubben (LOAK her). Da kommer man seg stadig ut blandt likesinnede, får en oppdatering på hva de har fått til siden sist, tips på det man måtte trenge, og generelt noen å skravle fisk med.

Så ja, akvarie kan være en meget langvarig interesse. Det finnes jo tilnærmet ubegrenset antall arter man kan forsøke seg på.
En hobby blir det du gjør den til ! Er man bare ute etter "noe som pynter opp i stua", kan fort det hele bli en belastning og man går lei. Nærmer man seg dette på en mer inngående og vitebegjærlig måte, oppdager man et univers av spennende sammenhenger, problemstillinger, livsformer og utfordringer. Og da finner man snart interessante arter å prøve seg på, bedre utstyr man har bruk for, hvordan man kan få fiskene til å reprodusere...og så videre. Da er man egentlig akvarist for alltid..
Veldig enig med SilverShaded. Om du fyller alle dine nye akvarier med fisk som det ikke skjer noe spesielt med, kan det bli kjedelig.
De fleste som beholder hobbyen, går nok mer i dybden. Det finnes så mange spennende arter med hensyn til generell adferd, yngelpleie, endring av utseende etter "sinnstilstand" faktisk mm.

Noen konsentrerer seg kanskje om en eller et par arter og satser på oppdrett, eller bare for å studere disse nærmere, legge forholdene best mulig til rette med tanke på biotop, vannverdier osv. Andre finner det mer interessant å få til flotte planteakvarier hvor fiskene kanskje spiller en sekundær rolle. Du vil finne alle "arter" akvarister her på AF!

Det er med denne hobbyen som så mange andre, den kan fylles med utrolig mye forskjellig.

Lykke til.
Det som er så greit med akvarie, er jo at man kan bytte ut fiskene.. Man kan ikke bytte ut andre kjæledyr feks. Jeg har mange planer fremover! Det verste med hobbyen er vel at man må ha tålmodighet...
Jeg har to små kar med guppy og et stort med praktbotia, siamesiskealgeetere og en stakkars palettciklide som sårt venter på en frier. Jeg håper jeg kan få yngel på palettciklidene. Guppy har fått 3 yngel. Problemet kan vel bli når det blir mye yngel, og ingen er interesserte i å kjøpe (overta) de. Hva skal du da gjøre? Bor liksom ikke midt i byn..
Hahaha, det kan vi vel ikke svare på. Vi vet jo ikke hvor stor intressen din er i akvariefisker Det eneste jeg kan svare på er til du blir lei av det, hahaha. Jeg har vært intressert i fisker 1 år nå og starta med å bygge mitt akvarium for 1 måned siden.
Mvh: Tara
Hobbyen kan vare lenge..
Trikset for egen del er å prøve å gjøre de tingene som jeg må gjøre uten å tenke over at det er ork. Dette gjelder først og fremst vannbytte. Når jeg vet at ukentlige vannbytter (nåja - om det går lengre tid er det ikke krise) er den beste måten å forebygge sykdom og algeproblemer - så tar jeg bare og bytter vann mens jeg hører på radio. Da tenker jeg at det er en veldig lettvint hobby, med mindre det blir til at man skaffer seg flere og flere akvarier.... Og så blir det veldig mye tid til vannbytter, og/eller algeproblemer.

Så om man har fått til gode rutiner på vannbytter, og slipper å oppleve mye sykdom og slikt, så kan hobbyen vare en stund. Har hatt akvarier i snart sju år nå. Sommerhalvåret og ferietid er det verste, da kan man falle for fristelsen til å tenke negativt. Heldigvis finnes det foringsautomater.

Selv synes jeg det er litt interessant å oppdage yngel, se de vokse opp og bli store - se hvordan planteveksten utvikler seg osv.

Det viktigste er kanskje å unngå å fylle på med alt for mye fisk slik at det bare blir suppe. Og mye av hobbyen ligger jo i dette - å lese, prøve ut, finnet ut hva man selv synes er interessant osv. Man kan jo selge fiskene videre også - eller gi de bort.
Vannbytte er jo bare kjekt ikke sikkert at jeg syns det om noen år, men det jeg tenker på er at karet skal få mye fred også. Få yngel er noe som holder ineressen oppe, men når jeg har fått yngel og ingen er interessert i å overta yngelen, må jeg enten avlidve de eller stoppe ynglinga. Når du har fullt kar.. hva kan du da gjøre for å ha noe å pottle med...?
Det hjelper å ha noen som spiser yngel
Den såkalte naturmetoden handler om at man lar yngling gå sin gang i akvariet og ser hva som skjer. Har man variert med planter så vil kanskje noen overleve. Da er det jo noen andre som løser problemet. F.eks noen dvergciklider eller hva som helst som kan ha den oppgaven.....
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap