Dverg-gurami og perlegurami i samme akvarium?

Inaktiv bruker
Jeg har to hunn dverg-gurami, og en hann dverg-gurami. Har litt lyst til å ha perlegurami også. Vil disse to artene gå fint sammen?
Jeg har holdt disse i lag. Det var i et 120 liters akvarium med masse planter. Gikk fint hos meg. Men pass på vannkvaliteten. Dverg gurami kan være skjør.

Det er litt forskjell i størrelse på disse fiskene så pass på å ha nok planter/gjemmeplasser.
Hvis de "går i lek" kan det fort bli litt hissige tendenser.
Inaktiv bruker
Javel, så fint, at de ikke krangler artene imellom. Jeg skjønte det litt slik iallefall. Jeg synes kanskje at Perlegurami virker enda flottere enn Dverg gurami. Ja, jeg bruker å passe på vannkvaliteten ganske bra. Jeg har bare en 85 liter da, men jeg er nyskjerrig på hva som vil gå bra og ikke, sånn generelt.
De to artene har jeg også holdt sammen uten noen problemer. MEN, det var i et godt beplantet kar på 250 liter. Jeg mener 85 liter er for lite for perlegurami.
Perleguramiene er utrolig flotte.
Jeg synes også det er lettere å drette Perleguramiene enn Dvergguramiene. Det er ihvertfall lettere å få perlegurami-ynglene til å vokse opp. Mulig andre har annen erfaring. Hvis du prøver på dette har du en spennende tid foran deg.
Jeg storkoste meg ihvertfall.

85 liter er nok i minste laget, men det går nok fint om du ikke har for mange og rikelig med gjemmeplasser. Jeg ville maks ha puttet et par Perlegurami oppi 85literen i tillegg til Dvergguramiene.
Inaktiv bruker
Hann dverg-guramien har en tendens til å spytte vann over kanten av akvariet i hjørnet, når det er midt på dagen, men ikke på natta eller hele tiden da. Den synes vel det er beste plassen tenker jeg, da det er det lyseste hjørnet, med hull i dekkglasset der.

Men er dette vanlig? Jeg antar den vil være sjef bare, eller den bare undersøker om det er vann utenfor akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap