Diy kullfilter spørsmål

Hei,

Er det en spesiell type kull man bruker til dette? Kan man bruke grillkull ?
Heisann
Man bruker aktivt kull.
Dette kan du kjøpe på Europris eller her på ebay
Hva er aktivt kull ? Bare lurte på om man kan lage det selv ?

Fant det på Europris som du sier.
Aero
Hei, Er det en spesiell type kull man bruker til dette? Kan man bruke grillkull ? :D


Man bruker kull av denne typen, såkalt aktivt kull, og kullet skal da kun brukes i en kort periode før det tas ut og kastes. Det kan ikke renses og ikke skylles.
Kull absorberer avfallsstoffer, kjemiske forurensninger, giftstoffer o.l., og holder på dette inntil et visst punkt, da er kullet mettet og kan ikke oppta mer. Blir kullet da værende i akvariefilteret, kan det etter en tid plutselig begynne å slippe ut/lekke disse stoffene igjen og forurense akvariet.

Eksempler på behov for kullfiltrering:
Filtrering over kull kan gjøres kortvarig f.eks. etter en medisinkur for å fjerne medisinrester, eller hvis man har gulfarge på vannet pga røtter kan kullfiltrering hjelpe.
Men kun som et kortvarig tiltak.

Jeg fjerner kull etter noen få dager de sjeldne gangene jeg har brukt det. Man trenger normalt ikke bruke kullfiltrering.
Det skal noe til å lage aktivt kull selv hehe http://filtra.mamutweb.com/subdet3.htm

Du kan jo bare kjøpe aktivt kull på Europris og ha det i en eller annen form for filtpose strømpe eller noe.
Vet ikke helt om man kan lage det selv. Det koster ikke stort så jeg bare kjøper det.
Men selve kullfilteret kan man jo lage selv.
En kan både rense luft og vann med det.

Driver å lager et kullfilter til en regnvannstank nå. Da renner takvannet gjennom kullfilteret og ned i regnvannstanken. Jeg bytter bare ut det aktive kullet annenhver måned sånn cirka.
Okay, så det er kun kortvarig bruk. Jeg har en sump nå, men kun med HMF filter. Er det noen andre filter jeg kunne brukt i tillegg til dette ?

Hva med disse ballene, hva er det, hvorden er de bygd opp? Kan man lage slike selv ?

Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap