Noen som kan hjelpe meg med disse spørsmålene?

Har et par tre spørsmål jeg åper noen kan hjelpe meg med 1 har hatt hvitprikk i det lille karet mitt, er nå tre uker siden behandling med eSHa 2000 var ferdig, hvor lenge bør jeg vente med å få ny fisk i karet?Samtidig med at jeg oppdaget hvitprikk fant jeg også bitte små snegler oppi der, bør jeg gjør noe med dem?nå tar jeg dem ut når jeg ser dem, men er bare en av og til.så er ikke mange av dem.2. hvordan kan jeg kjønnsbestemme scalarene mine? er det noe jeg kan se etter? 3. hvordan kjønnsbestemme gullfisk?ser at endetarmsåpningen er ulik på dem, er det der jeg kan se det?Og finnes det noen andre typer fisk jeg kan ha sammen med gullfisk?Har 5 stk i ulike str, den ene er realtivt stor, de andre en del mindre.de er veldig snille og ødelegger ikke planer ol.De går i et 250 liters kar med planet,huler, rot osv.Blir kjempe takknemelig for svar)
eSha 2000 er ikke mot hvorprikk! Du trenger eSha Exit, gjerne sammen med en varmekur for å behandle hvitprikk.
1) hvitprikk må kureres med itchyomedik eller eSHa Exit, skru også opp temperaturen til over 30, gjerne 31-32 grader. Fortsett behandlingen i 48 timer etter at symptomene er borte. Du kan lese mer i artikkelen om sykdom
Sneglene høres ut som pestsnegler. De er ikke farlig eller noe sånt, men de kan formere seg enormt! Jeg har to tre stk og lar dem være der du kan lese mer i artikkelen om pestsnegler
2) ser du i fiskebasen på scalare kan du lese om kjønnsforskjeller, det samme med gullfisk.
3) gullfisk er egentlig en kaldtvannsfisk den går sammen med andre gullfisk og kaldtvannsfisk, jeg har midlertidig en gullfisk i mitt selskapsakvarium og den går sammen med: guppy, sverdrager, kampfisk, neontetra, kardinaltetra, yngel, seilfinnemolly, gibbiceps og kuhliål. Det er ikke anbefalt og ha gullfisk sånn, men som sagt er det midlertidig.
mmmm, for da jeg henvende meg i dyrbutikken og sa jeg skulle ha medisin mot hvitprikk, var dette dette jeg skulle bruke sa han, for det hjalp mot så mye.og alt tyder på at det virket også, for så fort jeg startet behandlingen kviknet dem til og som sagt er 3 uker siden de var ferdig behandlet og de virker friske og fine.men bør jeg da behandel igjen, og da med den andre medisinen?Og vil de hvite/sølv flekkene etter hvitprikken forsvinne igjenn?Man ser det veldig tydelig på den sorte mollyen min.Skal se om jeg kan få tatt et bilde.Sannsynligvisvar fiskene smitta da de ble kjøpt, for var nede i samme dyrebutikk litt senere for å se på fisk, og da var det flere kar, bla med gullfisk og guppier som var fulle i hvitprikk og som lå døde i karet.For plutselig lå det flere døde fisk i karet mitt, mista 6 stk på no time.gikk skremmede fort.Men kan jeg ha fått feil info ang sykdommen, at det er noe annet et hvitprikk, feks sopp, siden eSHa 2000 virket?Har også fått en del sprikene info ang salt som behandling.For da jeg oppdaget døde fisk i karet ringte jeg tvert til en dyrebutikk som selger fisk, der fikk jeg beskejd om vannbytte og hive oppi slat uten jod.Gjorde dette, og det hjalp.men så leser jeg på div.forum at mange mener at man ikke skal ha salt i.Så blir litt forrviret. Som dere sikkert skjønner er jeg nybegynner i dette, så håper der vil være overbærende med meg)Tuuuusen takk for svar)godt å ha en plass å henvende seg når en er i tvil
Hvis fiskene dine fremdeles har hvite prikker, så er de ikke friske.

Salt kan fint brukes som støttebehandling ved sykdom, så lenge du bruker et salt som er egnet for fiskene. Salt med "anti-klumpe-middel" er ikke bra.

Practical Fishkeeping Magazine oppgir værål som god kandidat for gullfiskakvariet. Den tåler lavere temperaturer og oksygenfattig vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Cbeye
Reklame for plussmedlemskap