- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Setter opp et Malawi kar og trenger litt info i forhold til noen typer fisk.
Setter opp et Malawi kar og trenger litt info i forhold til noen typer fisk.
Hei!
Holder på å sette opp et Malawi kar og trenger litt info i forhold til noen typer fisk.
Ønsker å starte i det små, f.eks med Aulonocara sp. ´Iwanda´ eller Aulonocara maylandi maylandi og Labidochromis caeruleus. Når det gjelder Golden så kan jeg kjøpe 4 stk, men Aulonocara, kan jeg ha 3 stk, altså 1 han og 2 hunner?
Holder på å sette opp et Malawi kar og trenger litt info i forhold til noen typer fisk.
Ønsker å starte i det små, f.eks med Aulonocara sp. ´Iwanda´ eller Aulonocara maylandi maylandi og Labidochromis caeruleus. Når det gjelder Golden så kan jeg kjøpe 4 stk, men Aulonocara, kan jeg ha 3 stk, altså 1 han og 2 hunner?
Postet 11.04.13 kl 21:05
Endret: 02.05.13 kl 21:37
Postet 27.04.13 kl 08:33
Hei! Det er oppført en liste over alle arter som finnes i Malawisjøen. Kjøp gjerne boken Back to Nature - guide om Malawi ciklider av Ad Konings. Der står de fleste artene beskrevet. Men uansett - det foregår jo krysninger i naturen som blir kalt renraset så hvorfor vi kaller det hybrider vet jeg ikke - hvis det var det du lurte på. Det er alltid lurt å la en hann ha en eller 2 damer. Da farger de skikkelig ut og spiller. Du kan være heldig å få de i lek og 2 hunner som tygger samtidig ved de riktig omgivelsene (sand, bakgrunn, skjulesteder) og riktig vannverdier og vannbytter så ofte som 2 g pr uke. Stimfisk som pseudotropheus white tail kan være i gruppe på min 3 og fler. Ta gjerne kontakt om du lurer på noe.
Postet 30.04.13 kl 03:16
Det er sjelden det er kryssninger i Malawi sjøen. Men av Malawi som blir kjøpt i butikker hjemme er det ofte kryssninger. De skulle aldri vært lov til og selge. Det har hendt jeg har fått kryssninger i mine akvarier, men de blir avlivet med en gang.
Lista over Malawi ciklider som ligger her på Akvaforum inneholder mange av artene du finner i Malawi. Men det finnes mange flere. Det finnes over 1000 arter Malawi ciklider, og av disse finnes det mange forskjellige varianter fra forskjellige lokasjoner. Masse og velge i
Legger ved ett bilde fra Likoma i Malawi sjøen som jeg tok i 2011, for de som drømmer om og ta seg en tur...
Lista over Malawi ciklider som ligger her på Akvaforum inneholder mange av artene du finner i Malawi. Men det finnes mange flere. Det finnes over 1000 arter Malawi ciklider, og av disse finnes det mange forskjellige varianter fra forskjellige lokasjoner. Masse og velge i
Legger ved ett bilde fra Likoma i Malawi sjøen som jeg tok i 2011, for de som drømmer om og ta seg en tur...
Postet 30.04.13 kl 08:54
Endret: 30.04.13 kl 08:57
Hei.
Det første først siden jeg startet tråden ift. hvilke type fisk jeg skulle ha, jeg kjøpte 10 stk ungdom, skulle være yngel men fikk ungdom, av typen Pseudotropheus crabro. Disse kjøpte jeg av en i Stavanger området, ble sendt med båt til Bergen. Med andre ord privat oppdrett. Fisken er nydelig fin, fin farge.
Karet mitt er 180 liter og innredet med en rot og stein plukket fra naturen. Ser på ulike forum at det er delte meninger angående rot i malawi kar, men mener å ha lest at det er "lov" da noen typer malawi lever rundt nedfelte tre etc. Hovedgrunnen min er at jeg fikk med en stor flott rot når jeg kjøpte akvariet.
Hvordan det går med 10 stk. Pseudotropheus crabro i 180 liter vet jeg ikke, men kan evt flytte alt over i 250 literen min dersom det trengs. Har mer eller mindre falt for malawifisk. Relativt enkelt å holde stabile vannverdier da pH allerede er nær 8 når den kommer ut av kranen.
Noen som kjenner til Pseudotropheus crabro? Hvor stor er den når den er kjønnsmoden, hvordan kan jeg evt se det? Har lest at leksdrakten til hannen kan være nærmest svart, men hunnfisken kan og bli mørk.
Det første først siden jeg startet tråden ift. hvilke type fisk jeg skulle ha, jeg kjøpte 10 stk ungdom, skulle være yngel men fikk ungdom, av typen Pseudotropheus crabro. Disse kjøpte jeg av en i Stavanger området, ble sendt med båt til Bergen. Med andre ord privat oppdrett. Fisken er nydelig fin, fin farge.
Karet mitt er 180 liter og innredet med en rot og stein plukket fra naturen. Ser på ulike forum at det er delte meninger angående rot i malawi kar, men mener å ha lest at det er "lov" da noen typer malawi lever rundt nedfelte tre etc. Hovedgrunnen min er at jeg fikk med en stor flott rot når jeg kjøpte akvariet.
Hvordan det går med 10 stk. Pseudotropheus crabro i 180 liter vet jeg ikke, men kan evt flytte alt over i 250 literen min dersom det trengs. Har mer eller mindre falt for malawifisk. Relativt enkelt å holde stabile vannverdier da pH allerede er nær 8 når den kommer ut av kranen.
Noen som kjenner til Pseudotropheus crabro? Hvor stor er den når den er kjønnsmoden, hvordan kan jeg evt se det? Har lest at leksdrakten til hannen kan være nærmest svart, men hunnfisken kan og bli mørk.
Postet 30.04.13 kl 21:29
Jeg aner ingen ting om malawi, men søkte på den arten du har kjøpt og fant dette:
Postet 30.04.13 kl 22:13
Endret: 30.04.13 kl 22:13
Les deg for all del ikke blind på innleggene i linken over. Der var det en del rare ting. Les i en bok om malawisiklider eller finn beskrivelser av arten på nettet. For dem nå for all del ikke med røde mygglarver (bloodworms). Ellers kan jeg ikke bidra da jeg aldri har hatt arten selv og de er litt spesiell i forhold til andre mbuna.
Postet 30.04.13 kl 23:13
Postet 30.04.13 kl 23:19
Postet 30.04.13 kl 23:56
Malawiciklider skal ikke ha animalsk protein overhodet. Oksehjerte er fyfy for malawiciklider i mbunagruppen. Disse er i naturen stort sett vegetarianere med et tarmsystem som er tilpasset grøntfor. De får veldig lett bukvannsot når de får for mye protein i foret. Mulig at crabroen er litt forskjellig fra de andre siden de spiser ektoparasitter (antakelig en slaks krepsdyr) fra andre fisk, men oksehjerte er alt for kraftig kost for disse. Malawiciklider spiser nesten alt de får servert - derfor er det viktig at du gir dem et riktig for.
Postet 01.05.13 kl 00:43
Det er riktig som Pål sier her. Ikke fôr dem med oksehjerte eller discusbits. Det vil ta livet av dem etterhvert.
Crabro er en fin art. Hunnene blir gule med tykke sort striper. Hannene blir som du nevner nærmest sorte.
Yngler lett. Har hatt dem tidligere.
Angående røtter i Malawi sjøen, så finnes det selv om mange sier at det ikke gjør det. Grunnen til at man skal være forsiktig med røtter i ett Malawi akvarie er at røtter senker pH'en i akvariet. Derfor bør man sjekke pH'en innimellom.
Under er tre bilder jeg tok av røtter og greiner i Malawi sjøen i 2011.
Crabro er en fin art. Hunnene blir gule med tykke sort striper. Hannene blir som du nevner nærmest sorte.
Yngler lett. Har hatt dem tidligere.
Angående røtter i Malawi sjøen, så finnes det selv om mange sier at det ikke gjør det. Grunnen til at man skal være forsiktig med røtter i ett Malawi akvarie er at røtter senker pH'en i akvariet. Derfor bør man sjekke pH'en innimellom.
Under er tre bilder jeg tok av røtter og greiner i Malawi sjøen i 2011.
Postet 01.05.13 kl 03:45
Skal slutte å gi oksehjerte omgående. Heldigvis var dette noe jeg kun ga de av og til. De har fått veldig lite.
Det er ikke discusbits de får, det er noe annet. Skal forhøre meg med han jeg kjøpte det av. Han forer sin Malawi opp på det så skulle tro det var bra.
Hvilke type mat anbefaler dere til disse fiskene som jeg hadde forståelse for var omnivore og har gitt dem deretter.
Flotte bilder Roy Fredrik. Vært å dykket i Malawisjøen? Det måtte vært helt sykt bra!
Det er ikke discusbits de får, det er noe annet. Skal forhøre meg med han jeg kjøpte det av. Han forer sin Malawi opp på det så skulle tro det var bra.
Hvilke type mat anbefaler dere til disse fiskene som jeg hadde forståelse for var omnivore og har gitt dem deretter.
Flotte bilder Roy Fredrik. Vært å dykket i Malawisjøen? Det måtte vært helt sykt bra!
Postet 01.05.13 kl 11:42
Postet 01.05.13 kl 20:08
Postet 02.05.13 kl 14:54
Postet 02.05.13 kl 18:42
Postet 03.05.13 kl 00:55
Postet 04.05.13 kl 23:05
Postet 05.05.13 kl 03:04
Hvis du har PH på ca. 8 fra krana, og GH på 9 så er dette tilnærmet perfekt, og du trenger ikke gjøre noe med vannet ditt
Husk på at Golden er/kan være meget aggresive, minst tre hunner til en hann er å anbefale.
Kan også være smart å prøve å unngå å blande mbuna med aulonocara og haps, selv om det i mange tilfeller KAN gå bra.
Vil anbefale deg å overstocke akvariet litt hvis du går for mbuna. De har en tendens til å være litt mindre aggresive da.
God filtrering og regelmessige vannbytter er viktig, da de skiller ut mye avfallstoffer!
Lykke til
Husk på at Golden er/kan være meget aggresive, minst tre hunner til en hann er å anbefale.
Kan også være smart å prøve å unngå å blande mbuna med aulonocara og haps, selv om det i mange tilfeller KAN gå bra.
Vil anbefale deg å overstocke akvariet litt hvis du går for mbuna. De har en tendens til å være litt mindre aggresive da.
God filtrering og regelmessige vannbytter er viktig, da de skiller ut mye avfallstoffer!
Lykke til
Postet 07.05.13 kl 12:44
Endret: 07.05.13 kl 12:45
Har ca. pH8 i kranvannet, men GH er nok ikke mer enn 2, skal ta en måling, men tror ikke det er mer. HAr brukt GH salt for å få opp GH'en. Nå vil jeg bare holde den mest mulig stabil med Utha ice, men usikker på hvor mye jeg skal ha oppi.
Eller så har jeg kun en art i karet mitt, Pseudotropheus crabro, og blir nok bare med den arten føreløpig. Må se hvor aggressiv den blir som voksen. Mulig jeg må selge unna noen når jeg mer kan se forskjell på kjønn.
Eller så har jeg kun en art i karet mitt, Pseudotropheus crabro, og blir nok bare med den arten føreløpig. Må se hvor aggressiv den blir som voksen. Mulig jeg må selge unna noen når jeg mer kan se forskjell på kjønn.
Postet 07.05.13 kl 19:19