Hvilke typer fisk ?

Heisan !

Jeg er helt blank når det gjelder akvariefisk og håper noen kan hjelpe meg.

Min sønn skal konfirmeres 4.mai og siden han er aktiv svømmer blir tema for dagen vann. I stedet for blomster, skal jeg pynte bordet med mange boller i ulik høyde. I disse tenkte jeg å ha levende fisk.

Ser for meg små, fargerike fisker. Kan noen anbefale type fisk og hva kan jeg regne med at de koster ? Håper jeg får levert de tilbake til butikken, siden jeg bare trenger de 1 dag.

Håper å høre fra dere eksperter !

Hei!

Stort pluss for kreativitet men fra et dyreperspektiv må jeg nok fraråde alle deler av ideen. Det er rett og slett ikke en god måte å behandle levende dyr på.

Forsøk heller slike gummifisker man finner i hyllene med smågodt. Mye mer egnet.
Eller kanskje slike glass-fisker man finner i sånne butikker hvor de selger servise og kjøkken-utstyr og lignende (glassfigurer av fisker som henger i en tynn tråd fra en glasskule slik at de flyter i vannet.

Eller origami-fisk
Eller, så kanskje noen vaser med algekuler i forskjellige størrelser kunne vært kult. Algekulene er jo artige, og de fleste blir jo litt forundret når de får vite at det er levende "planter".

Fisk vil jeg ikke anbefale å bruke. Fisk er levende dyr, ikke dekorasjon. Å bruke dem slik vil bare medføre mye stress for fisken. Og stress er absolutt ikke bra for fisk, spesielt ikke unødvendig stress.
Plussmedlem
Hei!

Et lignende spørsmål har blitt stilt tidligere.

Plastfisker egner seg til slikt.
Det finnes slike nipsfisker som fint tåler vann hvis man skal lage til noe slikt i en bolle.

Du skriver at du ikke har kompetanse og er "helt blank".
Sannsynligheten for at fiskene dør er stor. Enten pga. stress, store temperaturvariasjoner osv.
Slik bruk av fisk strider derfor mot Lov om dyrevelferd.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap