Hvor lang tid tror dere det vil ta?

Har satt igang en 240-liter. Tok 40 liter vann fra eksisterende akvarium med god vannverdi + en halv filtersvamp og masse gugg oppi. Vannverdiene er nå etter 5 dager helt bra. Vil det komme Nitritt, og evt når?
Å ta vann fra innkjørt akvarium har ingenting for seg. Å ta filtergugge funker bra. Hvor mye fisk har du oppi der?

Om det kommer nitritt, og hvor lang tid det tar før det skjer, avhenger av fiskemengde, vannbytter, hvor mye filterguffe du fikk med, hvor mye guffe som ble drept av klor i det nye vannet, temperatur, osv. osv. osv.

Det beste du kan gjøre er nok å måle nitritt med jevne mellomrom de første 4-5 ukene, fram til du er helt sikker på at filteret er innkjørt og stabilt.
Har ingen fisk i det, ville være sikker på at det var ok før de flytter.
Hvis du kickstarter med filterguffe så skal du helst ha i noen fisk samme dagen, ellers så blir det mer eller mindre bortkastet.

Siden hun tok med vann fra et annet akvarium har hun heldigvis med mat til bakteriene. Du bør dog sette inn fisk så raskt som mulig slik at bakteriekulturen fortsetter å vokse!
Har flyttet over noen fisker nå. Skal måle verdiene daglig.
Jeg er ikke helt enig i at det og ta vann fra et etablert karr ikke virker. Jeg prøvde dette da jeg byttet rekekaret til et større kar, og tiden ble faktisk noe kortere.
Vær varsom med fôring og bytt vann ofte, så går nok dette helt fint
I am Princess
Jeg er ikke helt enig i at det og ta vann fra et etablert karr ikke virker. Jeg prøvde dette da jeg byttet rekekaret til et større kar, og tiden ble faktisk noe kortere.

Ja, det er som kilde til filterbakterier at det ikke er noe vits. Som alternativ til salmiakk er det jo faktisk et poeng.
Kampfisk
[QUOTE=I am Princess]Jeg er ikke helt enig i at det og ta vann fra et etablert karr ikke virker. Jeg prøvde dette da jeg byttet rekekaret til et større kar, og tiden ble faktisk noe kortere.

Ja, det er som kilde til filterbakterier at det ikke er noe vits. Som alternativ til salmiakk er det jo faktisk et poeng.
Det er et poeng hvis det finnes ammoniakk og nitritt i vannet. Vann fra et velfungerende akvarium skal da ikke ha slikt..
Også et poeng. :S

Då må kanskje Janne sin erfaring være pga. at "brukt" vann er klorfritt og kanskje er bedre temperert, da?
Kampfisk
Då må kanskje Janne sin erfaring være pga. at "brukt" vann er klorfritt og kanskje er bedre temperert, da?

Det var vel Princess som nevnte det. At tiden ble "noe kortere"...vel, vel, det fins nok ikke noe fasitsvar på hvor lang tid det tar, hvert kar er forskjellig. Her spiller mange ting inn, som temperatur, pH, ammoniakk/nitrat-nivå osv. Hvis en eller flere faktorer kommer litt "ut på kanten", kan det forlenge innkjøringen med mange dager.
Det finnes jo noe bakterier og næringsstoffer i "brukt" vann...grunnen kan muligens ligge der hvis det ble en reell tidsbesparelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap