Bytte filtervatt, samt et spm om plantedød

Hei

Har merket at det pumpes litt mindre vann gjennom filterboksen min nå, og det kan vel være at filtervatten må byttes. Jeg har en slik biobox med en liten boks filtervatt (sånn hvit), 2 med blåsvamp og en med noen "aquaclay"-kuler. Dersom jeg bytter den med filtervatt, vil jeg fjerne masse av de gode bakteriene? Bør jeg være obs på verdiene og bytte vann litt ofte etterpå?

Grunnen til at jeg "sjekket pumpen" var at ene planten min (en cryptocoryne) begynte å gå i oppløsning. Bladene ble var vassne og omtrent gjennomsiktige og sank sammen. Den har stått som en påle og vært fin og fjong og stor lenge. Har masse vallisneria som ser helt fine ut, samt to andre stilkplanter som ser ut til å trives. Var det bare tid for den å dø, eller bør jeg få sjekket vannverdiene nøye nå? Putte i litt flytende gjødning kanskje?

Eirik
Filtervatten er der for mekanisk filtrering. Den biologiske filtreringen skjer hovedsakelig i blåsvampen. Du trenger ikke nødvendigvis å bytte vatten hver gang, den tåler gjerne en vask eller to. Det går fint å vaske den under springen. Men følg gjerne litt ekstra med på verdiene etterpå uansett.
Den øverste boksen i Biobox-filteret (den med filtervatt) kan du bryte av noe av toppen på, så går det greit å bytte filtervatt uten at du må kjøpe nye bokser hele tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap