Får ikke pumpen til å suge inn vann

hjelp! jeg får ikke pumpen min til å suge å sprute ut vann ?
har noen noen råd ?
setter pris på svar !
Hva slags pumpe er det?

Hva har du prøvd å gjøre hittil?
det er en eheim pumpe som står utenfor akvariet. har ikke erfaring med slike pumper fra får av. jeg har prøvd å fylle vann i pumpen.
Regner med at det er en helt ny pumpe da. Prøv følgende:

La røret som suger vann ut av akvariuet være i akvariet. Ta det røret hvor vannet skal sprute ut, og sug lufta ut av det. Sug til røret blir fullt med vann.

Sett det deretter tilbake i akvariet, og plugg i strømmen.

Hvis det ikke funker, prøv å gjøre hele greia en gang til. Hvis det fortsatt ikke funker, kom tilbake og fortell hva som skjer.
Inaktiv bruker
Bare for å begynne et sted:
har du åpnet kranene på slangefestene ved pumpen? Hvis ikke vil det ikke komme mye vann gjennom.
probleme er at jeg ikke for den propellen til å spinne rundt ?
Inaktiv bruker
Finn ut hvilket utvendig filter du har, så er det enklere å guide deg videre. Vet det er Eheim, men hvilken modell? Ta et bilde eller finn ut hvilken modell det er ved å se på eheim.com
Plussmedlem
Så må du huske at pumpa i et utvendig filter ikke suger inn vann. Den bare pumper vannet tilbake i karet.
Det er avhengig av hevertprinsippet og tyngdekraften. Pumpa må stå under vann-nivået i karet.

Hvordan vet du at impelleren/rotoren ikke går rundt?
Samme problemet hadde eg med oppstart av min, men der gjekk rotor rundt. eg gjek opp på ein stol, med litermål. utblåsningen i karet, og innsug i handen. ftlte på røret høgt oppe, til alt var fult. da fekk den nok vann til å starte hevertsystemet men tok litt tid før eg fant ut dette da
Loomis
Så må du huske at pumpa i et utvendig filter ikke [I]suger[/I] inn vann. Den bare pumper vannet tilbake i karet.


Helt riktig - men med ett unntak. fx5 har et vakumsystem som trer i kraft i oppstarten, slik at den "suger" opp vannet, for deretter å overlate det til tyngdekraft/hevert.

- Tore -
sjekk at du ikke har byttet om på innsug og utblåsing på selve pumpa
Generelt tips er at enkelte pumper må ha vann i hele systemet før de fungerer!
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap