Discus mormor...

Joda... da har vi discusegg, 5 dager etter at vi avsluttet gjellemarkskuren. De ser litt små ut, men jeg har aldri sett discusegg "live" så hva vet jeg. Nå er jeg bare veldig spent på hvordan dette går!!! De startet med parringsdans nesten umiddelbart etter flytting fra behandlingskaret til 530 l med fiskesuppe. Bildene viser hoa som pusser og vifter på eggene.
Etter hva jeg ser av andres erfaringer kan man ikke vente seg umiddelbar suksess, men behandlingskaret skal i allefall pusses og desinfiseres slik at vi har muligheten til å flytte dem hvis det skulle bli yngel av dette. Dette paret har lagt egg hos tidligere eier uten å lykkes, men det er lov å håpe og jeg er mottakelig for alle gode råd og tips om lærerik lesning.
...da var det bare å vente på nye egg, siden første runde ble spist av ei diger eplesnegle...
kan også kalle det "stress egg-legging"

Flere ganger skjedd meg også hvis jeg overflytter til et annet akvarie, tar det ikke lange tiden før de legger noe håpefullt.
Sneglene skal i "fosterhjem" for sikkerhetskyld og parringsdansen er i full gang igjen. Kanskje de har tatt er faring av hendelsen siden de har valgt seg en annen gren denne gangen, så nå er det bare å vente...
Jaja...da er tredje runde med egg spist opp av en eller annen... det jeg lurer på er hvor lenge de kan holde på før de trenger en pause? Det hadde vært mprsomt om de fikk det til, men jeg har ikke tid til å passe yngel nå , så jeg håper de starter på igjen mot høsten. Da kan de få eget kar og ro til å holde på...
Wiglere
Etter utallige egglegginger har vi endelig fått Wiglere i akvariet. Er ikke så veldig håpefull i forhold til overlevelse, men det var jo artig at de kom så langt denne gangen. Skal uansett vente til over sommerferien før jeg setter dem i eget kar slik at de får ro i foreldresituasjonen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap