Ph og gh

Hei sann
Jeg skal snart få meg fisker
Har lest litt rundt om hva akvariet trenger osv... Så leste jeg om noe som heter PH og GH til de fiskene jeg skal skaffe meg. Det jeg nå lurer på er: Hva er PH og GH?? Hva innebærer det? Og hvor får jeg tak i det eller lage det? Jeg forstår ingenting.
Er det nødvendig med PH og GH? Må man ha det? Hvem av dere har det?

Så sier dyrebutikken at jeg bare trenger å innkjøre akvariet i bare 1 uke så står det her i Akvaforum at jeg må gjøre det i 4-6 uker. Jeg blir på en måte forvirret med så mange forskjellige svar skjønner du

Trenger gode svar takk

PH og GH er ikke noe man lager, det er noe som allerede er i vannet. PH er surhetsnivået i vannet og GH er hvor hardt vannet er. Begge kan reguleres med forskjellige midler som fåes kjøpt. Du bør kjøpe måleutsyr for GH og PH + nitritt for å sjekke disse.

Akvariet bør innkjøres i 4-6 uker, uten fisker. Gjerne legg oppi litt fiskemat, planter egentlig alt unntatt fisker. Kjør pumpa hele tiden.
Ok, tusen takk
Så det er et slags pulver jeg setter på?
For å øke hardheten (GH) bruker du GH salt i vannet, PH kan man kjøpe flytende
Verdier for bl.a. pH og GH beskriver egenskapene til vannet, og hver fiskesort har visse optimale vann-verdier som de trives innenfor. Den beste måten å gjøre ting på, er å kjøpe fisker som passer verdiene i ditt vann, i stedet for å putte masse kjemikalier i vannet for at det skal passe til fiskene. Det fins interessante fisker til alle typer vann, så finn ut hva slags vannverdier du har før du begynner å endre på dem...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap