Anders' akvarierom (side 2)

Plussmedlem
Takk for det Har ikke dreisen på fotografering av akvarier da, føler jeg, så det blir vel litt "så som så" :p

Men ja, det avbildede akvariet er et av de nye, 110 cm lange. Jeg er skikkelig fornøyd med de, liker målene veldig godt!
Må jo også legge til at det ser ut som om Corydorasene også har funnet seg skikkelig tilrette der (C. vittatus og Green Laser + 2 CW006), for det er aktivitet der nesten hele tiden, de svømmer rundt og ser skikkelig fornøyde ut Det gjør meg glad!

Traff visst "spikeren midt på hodet" med tanke på innredning for fiskenes del; 3 røtter med plass til alle under i bakkant, men også masse svømmeplass i forkant av akvariet. Har jo 40 cm bredde også i disse, noe jeg er veldig glad jeg gikk for.


Hei!
Utrolig flott kar det siste ja! 110 cm - har du bestilt nytt på spesielmål?

Bra jobbet med all akvarieflytting! Følger med i tråden din
Plussmedlem
Hei Mats Henrik, hyggelig å se deg her inne igjen

Akvariene er bestilt på spesialmål fra Akvariekjellern i Porsgrunn, ja. De lager reoler og akvarier etter alle ønsker og behov, og de har fine priser og kjempebra service. Veldig fornøyd med butikken, med andre ord

Høres bra ut! Kanskje jeg må sende en forespørsel..
Plussmedlem
Det burde du om du er interessert! Om du vil kan jeg alltids sende deg en mail med litt mer info om det jeg har og pris på dette, hvis du er ute etter noe av det samme

ENDRET: Ser nå at jeg har fått mail fra deg, Mats Henrik. Skriver svar nå!
Plussmedlem
Det meste på plass...
Nå har jeg sjauet i timesvis! Etter et sykehjems-besøk startet jeg å koble fra utvendige filtere og tappe vann fra akvarier med en gang, og deretter ble akvariene med fisk, planter og røtter i noen av dem, båret ned til kjelleren.

Det betyr at den siste reolen, altså den med 6 x 85 liter, er ute av det som en gang var mitt akvarierom Vel plassert i akvarierom nr. 2...
2 av disse akvariene er ikke nede, da. De skal skrubbes og spyles, og settes opp ved senere anledning. Satt ute inntil videre.

Bilder skal jeg forsøke å ta i morgen! Men det er ikke orden på noe enda, da :p

Åh, dette føles herlig! Nå gjenstår det å bære ned resten av alle småting fra det "gamle" akvarierommet. Har litt igjen fortsatt.
Også skal 230 literen tømmes og stables bort, da, men det blir vel et eget prosjekt jeg ikke starter på akkurat nå

Nå er jeg skikkelig sliten, faktisk. Og på slutten, da jeg begynner å bli skikkelig gretten, skal det selvfølgelig skje ting som ikke bør skje. Det innvendige filteret til den ene 85 literen bestemmer seg for å streike, og det ble masse ekstra styr, irritasjon ++ og vannsøl. Fikk det til å fungere til slutt, heldigvis, så det går da i det minste fremover
Plussmedlem
Adolfoiegg og nytt fôr...
I forgårs, tror jeg det var, plukket jeg en ladning egg fra Corydoras adolfoi. Det samme gjorde jeg i går, da fant jeg flere egg Så nå er det vel rundt 12 egg (eller kanskje mer?) til klekking, tenker jeg. Når jeg drev og tappet ut av akvariene i går, gikk jeg og "småplukket" egg :p Lider av eggplukkesyke.

Nå har jeg faktisk IKKE eggene i breeding box Kanskje jeg slipper at yngelen "forsvinner", altså at de mest sannsynlig kommer seg gjennom rillene.
Nå er eggene i en vanlig plastboks med luftestein og en bitteliten varmekolbe. Jeg har funnet noen egg som var dårlige, ubefruktede, og som hadde begynt å mugne, men de fleste var bra heldigvis. Rart det der, at en leksgruppe som adolfoiene mine fortsatt ikke har lært seg å legge "ordentlige" egg

Var en tur på dyrebutikken i dag, og kjøpte noe fôr jeg ikke visste hva var Kjøttbasert skulle det i det minste være :p Skulle egentlig ha diskusgranulat, men det var de selvfølgelig utsolgt for. Men jeg fikk handlet noen røde mygglarver og disse pellet-greiene i stor pose som var umulige å få til å synke. Måtte klemme de flate, da sank de. Men Coryene likte det nye fôret da, heldigvis, og i blandingskaret (den ene 132 literen) var det matfest De fikk en skikkelig dosis, i håp om at Green Laser kanskje vil klemme ut noen siste egg for "sesongen". Var stoor aktivitet der i går kveld med lekstendenser også.
Sjelden jeg prøver noe nytt fôr da, egentlig, så det var på tide nå!

Man tetter lett rillene i eb-boksene med en bit blåsvamp på tvers av boksen. De kommer ikke gjennom svampen, og det blir fort noe å spise på den...
Gratulerer så mye med egg Anders! Du fortjener det siden du jobber så godt med de! Har et 17 liters kar til å begynne med fordi jeg er en nybegynner. Skal kjøpe større etterhvert Har ikke kjøpt fisker enda, er midt i innkjøringen. Men jeg lurer på hva skal fisker jeg bør kjøpe? Og hvor mange jeg maks bør ha?
PS: Husk å legg ut et bilde av ynglene når de klekkes
Plussmedlem
Jeg vet det, Sissimor... likevel fant jeg ut at jeg ville prøve "frittstående" plastboks denne gangen. Vet ikke hvorfor, men en følelse jeg fikk

Kan eventuelt vurdere å flytte de til breeding box senere.
Først får vi se om eggene klekkes og sånt


TaraTaha; takk for hyggelige ord
Gratulerer med akvarium. Skjønner jo at du tenkte det var lurt å begynne med lite akvarium, men i praksis er det faktisk enklere med et som er større enn det, av flere grunner. Det har plass til andre arter fisk, lettere å holde vannverdiene i orden... ja, egentlig bare fordeler med et som er over 17 liter.

Jeg sier overhodet ikke dette for å skuffe deg på noen som helst måte, og håper ikke jeg skuffer deg fryktelig heller, men egentlig ville jeg anbefale deg å satse på noe annet enn fisk i et så lite akvarium.
Personlig ville jeg nok satset på noen reker og snegler, jeg, og flott innredning. Et fint mini-rike... søk på for eksempel "nanoakvarium" i søkefunksjonen her, så kan du nok få litt inspirasjon.
Hva med å legge tilrette forholdene for røde krystallreker, for eksempel? Veldig flotte reker, spør du meg! Og overskudd ved oppdrett selger du nok lett.

Noen snegler kan du jo også ha, hvis du vil det
Anders K
Det innvendige filteret til den ene 85 literen bestemmer seg for å streike, og det ble masse ekstra styr, irritasjon ++ og vannsøl. Fikk det til å fungere til slutt, heldigvis, så det går da i det minste fremover ;-)


Don't you hate it when that happens....! :p

Har skjedd meg også noen ganger at et filter ikke lar seg starte igjen etter en vedlikeholds-stans e.l., og det er like panisk hver gang. Men heldigvis er det sjelden det skjer da!
Hei igjen

Selvsagt blir jeg ikke skuffet
Det er jo hyggelig å lære noe nytt Du har helt rett i det du sier, har tenkt litt på eplesnegler og kirsebærreker jeg De er jo flotte de! Har hatt et 300 liters kar for ca. 2 år siden og det var mye jobb det! Alle fiskene ble enten død eller spist opp, fordi jeg ikke visste noe om innkjøring eller at ikke alle fisker kan bo i samme kar! Hahaha :P

Takk på forhånd

Tara
Det var også litt dumt av meg å kjøpte et så lite kar som nybegynner. Men men.. Tom lommebok står i veien vettu Det er ikke så mange muligheter med jobb når man er 12 år :P
TaraTaha
Det var også litt dumt av meg å kjøpte et så lite kar som nybegynner. Men men.. Tom lommebok står i veien vettu ;) Det er ikke så mange muligheter med jobb når man er 12 år :P


Kan ikke la være å kommentere. Om du averterer her kan det godt hende du får grisebillige/gratis akvarier. Og om du da sparer litt til pumpe (om ikke det følger med) som godt kan være brukt så vips har du fort akvariet. Med tre små barn så har det vært litt av hemmeligheten våres. Det bare for å få en del kar i hus asså. Og mange har jo kar du gir bort om du resilikoniserer det før du setter det opp. Det er ikke dyrt med silikon (en tube på biltema er rundt 60-70 kr). Så det er smarte tips å ta med seg.

Så ville jeg nok bytta ut kirsebærrekene dine med sakura reker. De er mye rødere og personlig synes jeg de har bedre av alt. Flere i oslo som selger dette mega billig. Ikke i butikk så klart.

***********

Beklager at jeg kuppet tråden din Anders Skal ikke gjenta seg (før neste gang).

De plastboksene du har, hvor mye rommer de? Fant på Europris på 2,3 liter i stad til 29 kr stykke eller noe derom og syntes de så ut til å passe perfekt til yngel. Og jeg skulle ikke se etter noe til avkariet en gang
Plussmedlem
Tvillingmamma80
Beklager at jeg kuppet tråden din Anders ;) Skal ikke gjenta seg (før neste gang). De plastboksene du har, hvor mye rommer de? Fant på Europris på 2,3 liter i stad til 29 kr stykke eller noe derom og syntes de så ut til å passe perfekt til yngel. Og jeg skulle ikke se etter noe til avkariet en gang :D


Bare kupp i vei, du

Plastboksene mine, ja... tja... jeg vil tro at de kanskje rommet opptil 10-11 liter, rundt der. Jeg er ikke sikker, men jeg TROR det er noe sånt
Plussmedlem
Ho-ho! Tips til dere som mellomlagrer vann; se DENNE! Dette er noe jeg må ha etterhvert, i stedet for 60 liters dunken min

Og ellers driver jeg med å klargjøre akvarierommet til litt bilde-taking :p
Plussmedlem
Biltema har bra bokser på 4 liter og 14 liter....
Bare sånn for å ha sagt det. Har mange sånne her...
Plussmedlem
Sitter nærmest og skjelver her, for jeg har gjort noe som jeg ikke kunne gå glipp av :p Fikk en "once in a lifetime"-sjanse her for ikke så lenge siden; tilbud om å få kjøpe en gruppe Corydoras nijsseni!
Så nå ser det ut som om jeg får 7 stk. av disse i hus etterhvert.

Dette her har ordet seg via Akvariekjellern og en av medeierne der. Mer om den biten kommer senere når ting er litt mer fastlått, så slipper jeg å spre masse info FØR ting er 100%

Får klargjøre akvarium til disse også, da :p Føles nesten litt uvirkelig. Men det er jo en nydelig art, da, veldig kule fisk som har samme mønster som C. adolfoi og C121, som jeg allerede har
Da er vel et nesten gratulerer på sin plass?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap