Anders' akvarierom (side 20)

Ååh jeg har allerede falt for corydoras jeg! håper bare jeg kan finne noen her i Tromsø men er enig i at det neimen ikke er lett å bestemme seg for vilke fisk man skal ha, og til nå ser det ut som at div. bunnlevende arter står høyt på ønskelista mi :p hihi! Eneste fisken som liker seg i topp og midten av karet jeg har plukket ut er kampfisk
Jeg er bra misunnelig på koserommet ditt ja, må være ekstremt kjekt!!

God påske ^_^
Anders K
Men jeg kommer til å redusere akvarieantallet litt...


Hallo Anders!

Hm-hm, Ja ja vi får nå se om du greier å kvitte deg med noen av dine kjære fisker. Synest nå jeg har hørt det før. . .!

Du holder jo så absolutt koken oppe. Leser jo litt i tråden din og ser at det yngler verre en "kaniner". Noen og en hvær kan jo bli misunnelig av mindere. I tillegg har du jo hele serier av praktbilder.

Ellers så har jeg fått enda mer "kaos" oppi 375 l. min, da Janne måtte avvikle et kar og lempa ein "bråte" med Corydoras over i mitt. Men ser i allefall at jeg har noen som er lik dine. Det dukker jo opp noen egg-klaser på glassveggen av og til, men for øyeblikket har jeg nok med å ta vare på "mengder" av L-052. samt fore opp røye og ørret yngel.

Ellers må jeg bare innrømme at jeg blir litt Corydoras-innspirert når jeg leser i tråden din!

- Tore -
Plussmedlem
Takk for hyggelige ord, Tore Og jada, det med færre akvarier er nok hørt i tråden her flere ganger... :p Sist klarte jeg å legge ned en reol, riktignok, selv om ett av karene i den kom raskt opp igjen i et "krisetilfelle" (dvs. ny art jeg bare MÅTTE ha).

Men... jeg har faktisk solgt ut noe småtteri allerede, så helt tomme ord er det nok ikke C. eques-gruppa er ute + C. oiapoquensis og CW032. Og det var nettopp Janne og Terje som var innom for å hente det! Onsdag var de innom her og plukket opp fiskene. Nå skal det gå ut en eller to arter til, også venter det en del omrokkering som re-oppsettinger av akvarier og flytting av fisk. Never ending story. Det hender permanente løsninger blir litt for kortvarige!
Akvariene mine ser for tiden ikke ut (så jeg var nesten flau når jeg dro inn folk, hehe), for jeg gidder ikke styre og stelle så mye med oppsettene når alt står på vent. Og dessuten streika lyset i en reol for noe uker siden. Reolen med 2 x 132 liter har jo hatt lys fra en felles "boks", og denne streika... i det ene karet improviserte jeg med andre, gamle lys-armaturer temmelig kjapt, mens i det andre gikk det en stund, og det gikk hardt utover plantene... :p Det gjorde forsåvidt ikke så veldig stort, for sannsynligvis må jeg rasere det snart uansett pga. fiskesalg.


Har du forresten noen formening om hva slags spennende Corydoras du har i kaoskaret ditt da, Tore? Du nevnte noe om noen du hadde sett bilder av her?

Ellers så høres jo det andre du driver med ut som en sann utfordring! Særlig det med ørret og røye. Jeg har jo fått med meg før at du holder på med det, og oppfôring av disse krever nok sitt, vil jeg tro. Er det egg du har plukket i det fri, eller har de faktisk lagt egg i karene dine? Jeg vil vel anta at å plukke ørret og røye-egg i naturen må være litt vanskelig


Plussmedlem
På torsdag fikk jeg forresten noen reker i hus. Jeg har jo pleid å hatt kirsebærreker i de fleste kar, og hadde jo hundresvis... men ikke nå lenger. De er nesten utryddet, og jeg tror det går 1 eller 2 stk. igjen i en 54 liter :p

Men i påska fant jeg ut at jeg skulle bestille noen Carbon Rili-reker av Lars Jamne. Disse skal være enkle som kirsebærreker, og de har en flott, blå farge i mine øyne. Og faktisk så har jeg hatt lyst på blå reker lenge. Så jeg gledet meg store deler av påska


Eneste bildet jeg har er et fra akklimatiseringen... de skjuler seg bra, og når de er såpass få, er de vanskelig å ta bilder av i akvariet.
[External Image]

Bestilte 10, men fikk 16! Makan... nå håper jeg bare at jeg snart får se hunnreker med egg.
Hei!

Tok meg god tid under foringa i "kaoskaret" i kveld for å studere fiskene, for deretter å "pløye" gjennom deler av tråden din og studere bildene. Men - det ble nok heller et magert resultat! Tror nok jeg sitter inne med "dusinvare". Men - de svømmer da rundt! Fiskene har forresten fått selskap av 7 stk. ungdommelige L-052.

Leverte 61 stk. store/halvstore maller til Kyrre (Akvariekjelleren) denne uka, men har "mange" igjen.

Har nok ikke fått klekket ut yngel i akvarium, men de legger rogn. Har ikke sett om hannene sprøyter over melke, men uansett er der ikke grov nok grus til at det skulle bli vellykket. Tapper rogn og melke enten fra villfisk eller fra oppdrett.

Har et "prosjekt" på gang (Og det skal en jo ha) og lager en filmsnutt om ørret og røye i akvarium. Er så heldig å ha en "film- proff" her på Dalen til hjelp. Sist helg var vi ute i fjellheimen og pilka røye. Størrelsen varierte fra 100 gr. og opp til en kg. Dette er "råmateriale" som blir benytta i filmen.
Er vel kanskje på tide å "dokumentere" hva mountain driver på med og legge ut en tråd, uten at jeg forventer den helt store responsen! Hadde en tråd på NA og der havnet faktisk filmen på You Tube.

Ellers får vi vel styre på som best vi kan!
Hvordan går det med førerkortet?

- Tore -
Fine reker! Håper du får knipset noen bilder etterhvert som de dukker opp i akvariet. Har de eget eller går de sammen med noe fisk?

Ja, Lars Jamne vettu, hva skulle vi gjort uten han?
Plussmedlem
Mountain
Er vel kanskje på tide å "dokumentere" hva mountain driver på med og legge ut en tråd, uten at jeg forventer den helt store responsen! Hadde en tråd på NA og der havnet faktisk filmen på You Tube.


Det syntes jeg absolutt du skal gjøre! Ørret og røye er jo noe ikke mange driver med, og derfor hadde det vært veldig interessant om du lagde en tråd om hvordan du praktiserer holdet av slike fisker.

Førerkortet? Joda, jeg blir stadig litt bedre (og tryggere) i trafikken, he-he! Det er jo ennå halvannet år eller noe til jeg kan ta lappen, men fy så herlig det skal bli å få den lappen i hånda... den dagen det (forhåpentligvis) skjer! :p
Det er ganske mye penger som kommer til å gå med til bil og lappen, så det er enda en god grunn til å ikke bruke opp alt på fisk...


Grapejuice
Ja, Lars Jamne vettu, hva skulle vi gjort uten han? :D


Lars er helt klart gull verdt når man vil bestille ett eller annet fra noen som er til å stole på! Nå har ikke jeg bestilt veldig mye fra han, men litt levendefôr og reker. Rekene var supert pakket for en hard transport, og alt var gjort med tanke på en mest mulig trygg reise for rekene. Alle 16 så jo like fine ut, selv om de sikkert hadde vært i posen et par døgn. Så det er ikke farlig å bestille fra Lars, det tror jeg de fleste kan si med hånden på hjertet! Jeg bestiller gjerne reker fra han igjen neste gang det måtte bli aktuelt. Prisene er også helt supre.

Mine nye Blue carbon rili'er går i en av mine to 132 litere, sammen med en svær flokk Corydoras sp. C121 Der var det greit å putte dem, for det akvariet skal ikke gjennomgå i omrokkerings-raidet mitt. Så da får rekene leve og plukke (og formere seg!!!) i ro og mak...


Jeg var nede i akvarierommet for litt siden, og fikk øye på en reke på et sverdplantebad. Så jeg spurtet opp trappa, grabbet med kameraet og løp ned igjen. Så knipset jeg noen bilder uten blits. De ble ikke spesielt bra, reka var litt langt unna. Men de var greie nok for tråden her, og man ser den flotte blåfargen litt bedre enn på bildet av dem i et litersmål


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Har også nettopp fått carbon rili fra Lars! Veldig bra at han er så proff på pakkinga, for den esken hadde virkelig fått gjennomgå... :P
Takk for et hyggelig besøk hos deg i ditt flotte akvarierom, Anders. Det er alltid kjekt å se og prate fisk hos dyktige akvarister


Anders K
...C. eques-gruppa er ute + C. oiapoquensis og CW032...Akvariene mine ser for tiden ikke ut (så jeg var nesten flau når jeg dro inn folk, hehe), for jeg gidder ikke styre og stelle så mye med oppsettene når alt står på vent.

Eg er ikke enig! Karene dine var veldig fine, med mye fin fisk.

Det går bra med alle fiskene vi kjøpte. Eg var litt redd for at Morten Minstemann ikke hadde klart omveltningen i livet, men den dukket opp igjen her forleden dag.

P.S. Det er et oppdrett for 2014 du ikke har ført
Plussmedlem
Takk i like måte til deg og Janne! Godt å høre at alt er OK med fiskene. Og det at til og med Lille Mr. Oia hadde klart seg var jo ekstra kult! Oiapoquensis kan det hende jeg kommer til å savne litt, men ettersom de bare var to (eller joda, forsåvidt 3), gikk det fint å kvitte seg med dem også. Jeg har så mange andre maske-Coryer nå... så da håper jeg at dere får frem flere eksemplarer av denne fine arten.
Det samme sier jeg jo om CW032, men der er det nok ikke så lett å få fram noen på egenhånd, med de tre hannene


Når det gjelder "glemt" oppdrett; det var vel heller det at jeg syntes jeg knapt kunne anse det som et oppdrett... den enslige, lille, brune flisa :p Men den hadde visst livets rett og tålte en flytt, så vi får se da! He-he!



Plussmedlem
Noen akvarier mindre...
Mye av denne helgen har gått med til sjauing. Og jeg skal innrømme at det er mindre givende å legge ned akvarier enn å sette opp... men begge deler krever at jeg gjør det Fisker er flyttet, akvarier et tatt ned, kar og porsareoler er båret ut av rommet... og nå har jeg igjen det jeg vil ha. 7 akvarier i div. størrelser er igjen i drift;

2 x 132 liter i reol, 3 x 85 liter i reol + 2 separate 54 litere (ikke på bildet, da de står på motsatt vegg). I øverste 132 liter bor nå C. nijsseni og C. orcesi sammen. Nederst går Corydoras sp. C121.

Øverst i reolen med 3 x 85 liter (det VAR 6 x 85, men jeg har lagt ned halve) har Corydoras adolfoi fått nytt artskar, de ble flyttet i går kveld. I midten skal Corydoras weitzmani ha sitt artskar, og det har de hatt en stund. Men de har midlertidig besøk av gruppen min med Green Laser, som ble flyttet ut fra den øverste 132 literen.
Nederst går Corydoras panda.

[External Image]

I 54 literene på venstre langvegg går gruppen min med C. venezuelanus i den ene, og en gjeng avkom fra disse i det andre Jeg flytter vel disse småkarene over til høyre langvegg også snart. Halve veggen der er jo tom nå...

Årene med voldsom samling på Corydoras er nok over (for denne gang). Jeg skal innrømme at jeg la ned karene med en liten klump i halsen, når jeg gikk og tenkte på at jeg i løpet av ca. 5 år har bygget det sakte, men sikkert, opp! Fra nå satser jeg heller på å ta vare på de litt færre artene jeg har igjen, og dulle ekstra mye med dem :p Det ble nok litt mange arter og for lite fokus på enkelte av dem, noe som var litt slitsomt etterhvert. Så fra nå av blir det sånn...
Så får vi sjå, da, om jeg en dag i mitt voksne liv kommer tilbake med et 2-sifret akvarieantall og stadig nye, spennende Cory-arter

Hei Anders. Her har du inspirert meg stort Jeg har lest alle innleggene dine i denne tråden og du har nå skapt en corydoras elsker.. (eller monster) Jeg er nybegyner med dette her og har akkurat kjøpt 10 corydoras elegance?? (var i alle fall det de sa) hos akvariekjelleren i Porsgrunn, men de er blandet med masse annet i et 325 kar. MEN...... I morgen får jeg noen green lasere og hadde tenkt å ha disse i et 60L kar.. Er det stort nok for 10-12 stk??? Sånn med tanke på oppdrett???
Sorry for å mase på tråden din men klarte ikke å dy meg Tusen hjerlig takk for en kjempe fin billedlig og informativ og underholdende tråd
Plussmedlem
Tusen takk, Dinnaz, for hyggelige ord!


Når det gjelder laserne; siden du spør, må jeg vel snakke rett fra levra og være helt ærlig
Vel, altså, tja... for å si det sånn; mange Corydoras kan trives i en 60 liter. Men om jeg skal si det jeg mener, syntes jeg det blir litt lite for en gruppe med 10-12 Green Laser. De får etterhvert ganske bra størrelse, og ved rett trivsel kan de være ganske aktive og bruke mye av lengden i akvariet til svømming. Et 60 liters akvarium har lite bunnareal, og det kan nok bli litt smått for en art som Green Laser.

De dauer ikke over natta, altså. Absolutt ikke. Men jeg ville nok anbefale å gi de litt mer tumleplass som artskar over lang tid Men du kan for eksempel bruke 60 literen til lekskar; for eksempel en trio (to hanner og en hunn) kan gå der og få leks-triggende behandling, i håp om egg. Og da KAN du jo ta ut trioen, la eggene være og prøve å fôre opp yngelen i akvariet. Bare tips...
Tusen takk for svar
Akkurat, da får jeg se meg om etter noe større da så får jeg putte noe annet oppi der. Det står klart nemlig Ble ikke noe av de green laserene dessverre pga hvitprikk...
Plussmedlem
I kveld sitter jeg her med et stikk av vemod, etter å ha sendt fra meg en av mine største yndlinger gjennom flere år; Corydoras sp. Green Laser. Det er litt rart å ikke ha dem lengre, og jeg kjente det stakk i brystet når jeg bar dem ut av akvarierommet mitt... for siste gang

Møtte en trailersjåfør på nærmeste Shell-stasjon, og han skulle bringe fiskene vestover til sin nye eier i Haugesund, som har en svær gruppe fra før. Det var godt å høre at de fikk flere rundt seg, disse 8 jeg hadde igjen nå. Da blir de lykkelige som bare det

I tillegg til de grønne gikk 2 stk. CW006 ut. Utrolig flotte fisker, det også... jeg kommer til å savne alle disse 10 Coryene jeg sendte vekk i dag.

Og når vi suste hjem igjen fra bensinstasjonen, fikk jeg en haug triste sanger på hjernen, som forsterket situasjonens preg av vemodighet :p Men jeg er sikker på at de får det fint der de kommer!
Plussmedlem
Lite akvariestell om dagen, alt for lite. Men i dag kjente jeg en liten motivasjonsgnist, og ble nødt til å benytte meg godt av den når den først var der. Tok derfor en skikkelig sjau i akvarierommet i dag, så nå kan jeg ha litt bedre samvittighet! Noen vannbytter ble tatt, men har også omrokkert i karene. Vannbyttene går jo igrunn fort unna nå, da, med 6 kar igjen i drift :p

Nå har Corydoras venezuelanus-gruppen min fått den øverste 132 literen for seg selv Først ble den voksne gruppen håvet opp fra 54 literen på venste langvegg, og flyttet over til deres nye kar i reolen med 2 x 132 liter på høyre langvegg innerst i rommet. Når de var trygt plassert, begynte jeg å ta ut inventaret fra 54 literen på det som har vært "oppvekst-stasjonen", eller "oppvekst-benken", hvor jeg har hatt en 30 liter og denne 54 literen (har hatt to 54 litere i drift, med andre ord). I dette akvariet gikk det 25 små og unge Venezuelanus i flere størrelser, og jeg bestemte meg for å plassere de sammen med den voksne gruppen, alle som en Så nå har jeg en ganske stor og bra gruppe av disse i 132 literen, som blir Venezuelanusenes kar fra nå. Det er en så søt art med så vakre kontraster, så jeg vil beholde disse og ha en god gruppe. Det blir et flott syn når de små vokser til

Så det medfører da også at et lite kar til er på vei ut, altså oppvekstkaret på 54 liter. Litt mindre å passe på...

Godt du føler litt mer inspirasjon nå Anders,vi coryfolk trenger det nå
Se det ja, nå er han tilbake! Som "samfylking" er det godt å se at du ikke har "gått helt i frø".

Når nettene blir lange og kulda setter inn, da er nok n`Anders tilbake til fiskeflokken sin......... !

- Tore -
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Godt du føler litt mer inspirasjon nå Anders,vi coryfolk trenger det nå ;)


Ja, rolig på Coryfronten. Mange har jo dessverre gitt seg eller roet ned akvariedriften, virker det som, av de som var aktive her før. Eller bare gitt opp å skrive tråd... og du, Sølvi, skjønner jeg er midt i en flyttesjau nå?


Mountain
Når nettene blir lange og kulda setter inn, da er nok n`Anders tilbake til fiskeflokken sin......... !


Jeg kjenner meg veldig igjen i den regla der, ja! Pleier vel å være sånn hvert år omtrent, det ser jeg vel om jeg blar tilbake de årene jeg har skrevet personlig tråd her inne. Er vel 4 år eller noe nå... så med andre ord, erfaringen min sier meg at på høsten blir interessen gjerne litt bedre igjen. Det er jo da fiskene er "i rette humør" også, det er jo da ting skjer! Og denne sommeren burde jo Cory'ene mine virkelig ha merket tørketida, så forhåpentligvis blir det egg i flere kar her om ikke så lenge!


Ser forresten ut til at Venezuelanus-gruppen på noen-og tredve trives veldig godt i sitt nye kar, i motsetning til litt mer kummerlige kår fordelt på et par 54 litere. Stort bunnareal, rent, nyskiftet vann og litt trykk fra filteret gjør nok at de syntes flyttingen var veldig OK. Og ikke minst - de er jo en mye større gruppe nå. De er et flott syn oppi der, karet er fullt av liv nå i kveld, og de flotte fargekontrastene har kommet seg bra Gjorde noen iherdige forsøk på noen bilder, men det ble bare elendig. Tåkete vann etter litt omrokkering og kickstarting av filter gjør at kameraet ikke har så lyst til å fokusere. Skitt au - slenger ut et likevel. Lenge siden sist fiskebilde nå.

[External Image]

Om noen skulle reagere; ja, de har fått godt med mat i dag :p
Godt å høre du er inspirert igjen! Jeg har fortsatt 17 arter med bartefjes, og pusler med 20 kar. Har bare ikke ork til å skrive på AF lenger. Men jeg følger med deg og resten av den "gamle", koselige gjengen altså
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap