Flytte msobo som tygger

Jeg har en Msobo hunn som tygger nå, gjort det i minst en uke, spørsmålet mitt er om det er trygt å flytte henne over i et 60L kar der det går yngel som er mellom 1 og 1,5 cm som ble født i januar. Er det trygt for yngelen som er der, og vil det være trygt for den nye yngelen når den kommer? Lenge for hunnen å være opptil 2 uker i fødenett vel?
Jeg har oppdrettet flere tusen Malawi ciklider.

Det jeg gjør er og ta en gotteriboks (typen de selger smågodt fra i butikkene, du får dem tomme gratis om du spør) og fyller den med vann fra akvariet fisken går i.

Når hunnen har tygget i to uker tar jeg henne ut og setter henne i denne boksen. Jeg har en luftestein koblet til en luftpumpe oppi boksen og ingenting annet. Hun blir ikke matet så lenge hun går i boksen. De spiser ikke når de tygger, og de driter da heller ikke. Derfor blir ikke vannet så lett dårlig. Ser jeg at vannet ikke ser så bra ut, skifter jeg litt vann.

Etter en uke spytter hun ut yngelen. Da tar jeg enten og setter henne tilbake i karet hun kom fra, eller aller helst i ett annet akvarie hvor hun kan være alene i noen dager. Hun trenger og komme seg til hektene og spise. Hun har ikke spist på tre uker.

Blir hun satt tilbake i karet hun kom fra med en gang, er det fare for at hannene vil prøve og leke med henne med en gang. Det tåler hun dårlig, og kan i verste fall dø.

Yngelen fôrer jeg opp i ett eget oppvekstskar, til de er store nok til og overleve sammen med de andre voksne fiskene.

Lykke til !
Takk for svaret, tenkte å sette henne i fødenett i det karet jeg har 3 mnd gamle yngel i, men lurer å på om det er trygt for ny yngel sammen de som er 3 mnd. og hvor store de må være for å komme over i hovedkaret sammen voksne fisk....
Det er stor sjanse for at de eldre ynglene vil plage de nyfødte. Jeg har alltid yngel av forskjellig størrelse i forskjellige akvarier. Men forstår at det ikke er så lett hvis man ikke har flere akvarier. Det du kan gjøre er og lage masse gjemmesteder for den lille yngelen. Masse mindre stein og sneglehus fungerer greit. Endel kan bli tatt av den eldre yngelen, men det vil alltids overleve endel.
Du får ta noen bilder og legge ut. Flotte fisk.
Bilder
Her har du et av både yngelen fra januar og hunnen som tygger som vi fikk fanget i dag, gått minst to uker nå, så det var greit å få tatt henne....
Fine stein du har i akvariet. hadde vært fine til aquascaping.

Vær litt forsiktig når du bruker fødenett til og la henne spytte i. Veldig ofte svømmer yngelen seg fast mellom nettet og stengene som holder nettet.
Ja vi har tenkt litt på det problemet, men funnet ut at dette er den beste løsningen for oss...
Du kan legge en stein i midten av nettet. Da blir yngelen ihvertfall ikke klemt under nettet på sidene.
Ja har oppdrettet noen tusen Malawi hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap