Eheim 2075 - svak gjennomstrømning

Hei

Jeg har et eheim 2075 utvendig filter i 250-literen min.
Det har gått problemfritt i ca 2 år, men nå begynner trykket å bli ganske dårlig. Er såvidt det pipler litt vann ut gjennom strålerøret.

Jeg har renset slangene med eheims rensebørste, jeg har byttet slangeadapter (siden on/off hendelen knakk :P), jeg har renset impeller, og selvfølgelig alt av filtermaterie.

Er det flere ting jeg kan sjekke eller er pumpephodet gåent? Garantisak?
Høres litt rart ut ja. Du kan jo prøve og skifte impelleren, er jo en slite del.

Du får ikke noe på garantien siden filterpumpa er over to år gammel.
Sikker på at garantien ikke er 5 år for Eheim? Synes å ha lest noen som mener det her på AF ganske nylig i hvert fall.

Men om impelleren er definert som en slitedel, kommer den vel uansett ikke inn under noen garanti, antar jeg.
Jeg tror det kan være slangeadapteret ditt som ikke åpner seg helt når du vrir på hendelen. Dette har skjedd 2 ganger hos meg, så jeg syns ikke dem adapterene tåler mye før dem ryker.

EDIT: jeg ser nå at du har prøvd å bytte adapter.
Hvordan er trykket uten filtermedie?
Har også tenkt at det kan være impelleren, men jeg hadde den ute her om dagen og da så den helt fin ut.

Står ikke noe om garanti på eska og dessverre har jeg mistet papirene på den. Er det 2 års garanti?

Kan det være et problem med der man trykker slangeadapteret inn? Isåfall vil det ikke hjelpe med et nytt slangeadapter, akkurat som jeg opplever..

Skal sjekke trykket etterpå uten filtermedie så får vi se.
Kan melde om fullt trykk uten filtermedie! Det lover jo bra :=)
Litt generellt om reklamasjon/garanti.
Dersom til ex en eheim pumpe begynner å skrante, og produsent/selger oppererer med 2 års garanti, har likevel kjøper muligheter gjennom forbrukerkjøpsloven. Denne er uavhengig av en eventuell garanti. Dette er i mange tilfelder kjøperen ikke klar over, og tar for "god fisk" at butikken avviser klagen.

Det står klart og tydelig i dette lovverket at dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger en 2 år, kan klagefristen utvides til 5 år. Og - en eheim pumpe bør så absolutt komme inn under denne kategorien.
Det kan heller ikke argumenteres med at impelleren er en slitedel, ingen ville kjøpt en slik pumpe, dersom levetiden kun var et par år.

En helt annen ting, og dette er nok et problem for mange. Det må fremlegges kvitering for kjøpet, og mange har nok "kastet" disse papira. Uten dette materialet, må nok kundeforholdet til butikken være meget bra, skal reklamasjoner/mangler innrømmes!

- Tore -
Når det gjelder kvittering for kjøpet, så har jeg det på mail :=) Men bruksanvisning har jeg ikke lenger, fant dog denne på nett: http://www.trilbytropicals.com/Eheim_manuals_Trilby_Tropicals/2071_2073_2074_2075_professionel3.pdf

Ser forresten ikke noe om garanti i den heller.

Ellers ser jeg at uten noen filterkurver i er det fullt trykk.
Kjører jeg med alle kurvene i minus en, er det også fullt trykk.

Kjører jeg med alle kurvene er det dårlig trykk.
Hvis jeg kjører med alle kurvene men med særdeles lite filtermedie i, er det også like dårlig trykk.

Kan kanskje virke som en av kurvene eller ett eller annet i "stabelen" er skjevt og ødelegger vannflyten, er det mulig?
Etter mye prøving og feiling har jeg nå endelig fått fullt trykk igjen! :=)

Tømte ut alt vannet i filteret og tok så ut alle filterkurvene.
Dermed stablet jeg de oppå hverandre utenfor filterbøtta og var særdeles nøye med at de var riktig plassert i forhold til hverandre.
Så kom problemet med å putta alle inn i bøtta igjen uten at plasseringen mellom kurvene ville bli "feil" eller "ødelagt".
Dette løste jeg ved å bruke en liten snor under den nederste kurven og løftet med denne snora mens jeg støttet opp med henda. Deretter firet jeg hele stabelen forsiktig ned i bøtta. Til slutt var det bare å trekke ut snora.

Etter alt var koblet til igjen, så fungerte det faktisk! (til min store forbauselse)

Herlig med ordentlig trykk igjen, men må si jeg er litt overrasket at dette faktisk er mulig. Ville trodd at kurvene skulle være såpass stive at de hadde passet i hverandre uansett. Merkelig er det også at dette er årsaken til at trykket gradvis ble dårligere og til slutt nesten lik null, selv uten at jeg hadde rørt noenting.
Jeg har ikke problemer med å sette tilbake kurvene en etter en i bøtten. Men går utifra at du gjør dette uten vann? Slik at ikke filtermediet flyter rundt?
Ellers har jeg kastet ut den hvite fine filtermatten på toppen. Går mye lenger før den trenger rens. Merker ikke noe forskjell i partikkelfiltrering
Har ikke hatt problemer med dette tidligere jeg heller. Ikke før nå tydeligvis.
Pleier å gjøre det uten vann ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap