Gh igjen...

Argh, sliter noe jæ... med å få opp gH verdien. Har surfet rundt her inne og prøvd alle mulige gode råd (gh salt, gips, natron...) men får ikke høy nok gH. Har malawifisk så jeg vil ha minst 10, nå har jeg hatt vann stående over ett døgn (med gH-salt) til "modning" og gH er 4... Er det noe jeg gjør feil? Før jeg fikk fisk i karet hadde jeg oppi så mye gips at vannet var helt grumsete før gH gikk opp.
Høres rart ut.. Hva er gH i krana og hvordan går du frem for å øke den? Jeg bruker gH-salt og hadde ingen problemer med å øke den fra 0 til 7.
Bruker alabastgips fra panduro og det er veldig liten mengde som skal til fra gh 3 til 10 her (under ts).
Hva bruker du for å ta gh test. Dråper eller strips? Kan den være for gammel?
Tilsetter du andre ting?
Tilsetter ingenting annet enn gH salt fra Noraq. Vannet har stått i en plastdunk så det skal ikke være noe annet der. Vannet i krana er rundt 0. Jeg bruker sånn dråpetest fra Tetra, tror den kan være et par år - er det for gammelt? Har prøvd sånn gips men det ble så mye grums (sikkert fordi jeg måtte ha i så mye for å få effetkt).
Hvor stor er dunken og hvor mye gH-salt har du oppi?
Dunken er 20 l og jeg begynte med en liten "dert" siden måleskjeen var ment for 100l. Så hadde jeg oppi en hel måleskje tilsynelatende uten effekt.
Jeg bruker 1/3's skje for å få opp gH fra 0-7 i en 10-liters bøtte. Kanskje du må kjøpe ny dråpetest
Ang grums fra gipsen blir det borte i løpet av dagen. Om man tar 10l bøtte og rører godt rundt før man tilsetter det i akvariumet. Om man bare heller det rett i akvariumet blir det fort klumper og man får ikke riktig avlesning på vanntestene.

Vet ikke holdbarhet tiden på disse, men ville nok skaffet en ny og sjekket igjen. Kan anbefale JBL dråpetest.
Hei, Har du klart å heve Gh'en ?? Jeg har samme problem her (
Joda GH+ funker! må bare vente litt før man ser effekten..
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap