Hvordan få ut lysrør?

Lurer på om noen har tips om hvordan få ut lysrøret?
Er litt redd får å bryte og bende.
Om om nettsider for å kjøpe nye?
På bilde to ser du de hvite ringene som sitter i enden av lysrøret. De må du vri rundt og løsne først i begge ender. Deretter kan du ta ut lysrøret.

Husk og skift tenneren i samme slengen.
Inaktiv bruker
Først må du skru opp de hvite ringene i hver ende av røret, dette er pakninger for å holde vannet ute av det strømførende, litt avhengig av typen innfestingen skal du enten vri røret til det fries ut og det kan taes ut gjennom to spor i innfestingen, andre må du bøye ut festet litt til røret slipper og du kan ta det helt ut. Husk å koble fra strømmen FØR du gjør noe som helst.
Noen ganger kan det være en fordel å spraye på WD-40 eller 5-56 på endene før å løse opp eventuell irr/rust så du slipper å knuse røret når du vrir.
Fikk da ut lysrøret) men er desverre så gammelt at merkingen er borte. Så hvilken type trenger jeg?
Inaktiv bruker
Litt vanskelig å si hva det er, men 15W er 45,4 cm langt, 18W er 62,6 cm langt med pluggene.
Ser ut som at det er T5 8W, uten at jeg er 100% sikker. Om det er T5 så kan du kjøpe disse på biltema for en billig penge. Hvis ikke ville jeg ha sjekket med andre butikker fremfor dyrebutikker pga overprising i dyrebutikker.
Sjekk også..
Elektroimportoren
Lysman
Inaktiv bruker
T5 = 5/8 tomme i tykkelse tilsv. 16 mm
T8 = 8/8 tomme tykkelse tilsv. 26 mm

Er du i tvil om hva du har, ta med toppen til butikken og se hva som passer.
Skal det vere varmt eller kaldt lys? Evt. Hvor mange kelvin?
Inaktiv bruker
Lavere Kelvin er varmere lys, høyere Kelvin er kaldere lys.
Vanlig lyspære er ca 2700K, altså varmt rødlig lys. Jeg bruker for tiden 6500K på mine lysrør og det ser mer naturlig ut, neste gang tror jeg at jeg går for noe kaldere feks 7200K eller 8000K.
Hvilken temperatur du skal gå for blir mye smakssak, men jeg oppdaget at varmere lys ga mer alger...
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap