Levendefødende fisk uten navn

Hei, moren min dro til en "fiskebutikk" for å kjøpe noen endlers levendefødere, og fikk streng beskjed om at hun ikke kunne ha det med sine vannverdier (PH 7,75-8, GH 9), og at hun bare kunne få kjøpe ... ehm, ja. fiskene på bildet. Normalt har de ansatte skrevet inn navnet på artene vi har kjøpt der, men det var visst ikke aktuelt denne gangen så alt vi vet er at de kalte den en levendefødende, og at den tydeligvis ikke er en molly (som vi har flere av). Vår gule mollyhann, som er blitt ensom etter at damene hans forsvant (to hunner er søkk borte, så jeg lurer på om de har dødd og blitt spist av jegersneglene (som tidligere ble tatt på fersken i å suge innmaten ut av en død titteyabarbe) eller de andre fiskene), har blomstret opp etter at disse nye kom inn i karet, så han merker vel at de er fjern slekt.

Kan noen fortelle meg hva vi har fått i hus?
Xiphophorus variatus - Indianerplaty
Hvorfor kan de ikke selge endlers? Behovet til platy og endlers er meget likt, selv om endlers går i mindre kar enn platy

Endlers
Ph: 7,0-8,0
GH: 9-19
(trenger minst 40 liters kars)

Indianerplaty
Ph: 7,0-8,0
GH: 10-30
(trenger minst 60 liters kar)

Jeg klarer ikke se forskjellen. Men skjønner heller ikke hvorfor de selger fisk de ikke kan gi deg navna på. Dette er vel nok et godt eksempel på at butikker ofte ikke har peil dessverre.
Det lurer jeg på også... Om noe er jo endlers bedre, ettersom GH-en var innenfor der... Karet er på 125L, så det er jo romslig nok for begge, men var liksom endlers vi ville ha, så da ble det rimelig håpløst. Men ettersom mollygutten har kviknet til, får vi være fornøyde
Ja det er jo ganske håpløst når man ser at de trenger samme verdier og begge passer inn liksom. Men det er jo godt bevis på at butikke ikke vet noe, eller den ansatte i alle fall.

Endlers er jo fine, tror jeg hadde gått for dem jeg, ville nok tatt med meg platyen tilbake og bytta den/dem inn. Og klaget på hva dem har sagt som ikke stemmer, samt at de ikke hvet hva fisk de selger. Hvordan kan de da vite at det passer til akvariet DITT? *gremmes*

Og for all del, platyen er superflott, men kan jo ikke sammenlignes med Endlers da
De har tilbudt oss å adoptere alle mollyene våre tidligere, så da får de nok få tilbake både molly og platy - vi hadde egentlig en pH rundt 7 og ganske lav GH, men etter å ha blitt rådet til å kjøpe to L144-maller som innkjøringsfisk ett sted, ble vi påprakket seks mollyer i en annen butikk (der vi egentlig bare skulle kjøpe en nitrittest...), også viste det seg at det var en uheldig kjønns- og fargefordeling, og at de gule og sorte var "rasister", og da var tydeligvis løsningen å selge oss flere mollyer for å skape balanse, og plutselig satt vi der med åtte fisker som egentlig ikke passet inn i vannet vårt, og rådet vi fikk da var å tilsette GH+. Kombinert med at den ene boka vi har får det til å se ut som om kardinaltetra og molly fungerer fint i samme vann (noe jeg ser at fiskedatabasen her er en smule uenig i), har dette ført til at vi prøver å skape et godt miljø for halvparten av fiskene på den andre halvpartens bekostning, og så lenge den halvparten vi i utgangspunktet ikke var så gira på kan adopteres bort, regner jeg med at det er det vi kommer til å gjøre, og deretter forsøke å senke pH og GH litt...

Ulempen er jo at endlers ikke vil være noe alternativ, men det finnes jo mange andre fine fisker (merker dog at jeg har en litt annen oppfatning av hva som er "fin fisk" enn akvariets eier... )
Det høres ut som du har fonni den beste løsningen da. Adoptere bort eller selge. Bør vel ikke være noe problem nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap