Er helt fersk, og skal kjøpe mitt første akvarium. hvor stort akvarie, hvilken innredning, hvilke algeetere, hvilke og hvor mange stimfisker etc.

Hei og hå.

Jeg er helt fersk og planlegger mitt første akvarium.
For at det skal bli mest mulig perfekt, tenkte jeg å høre med erfarne folk her..

For det første, hvor stort bør jeg begynne med? Jeg har ikke lyst på et lite 60liters, men heller noe større, som 240 eller - om mulig - enda større. (Jeg kikker litt på disse 700 - 900 literne, men det blir gjerne for stort?)

Jeg har lyst å innrede det stilfullt, med noen vrak og sånn. Men det jeg lurer mest på her, er hvilke planter og sånn jeg bør ha oppi? Jeg planlegger å ha sandbunn...

Så, etter dette har fått stått og sirkulert i en måneds tid eller noe, er planen å få i fisk. Her tror jeg at jeg vil starte med algeetere og en lett stimfisk i første omgang.
Hvilken algeeter? Ancistrus, Siamesisk algeeter og klovnepleco er vel de jeg har sett meg ut. Eller kan jeg gå for dem alle, slik at de utfyller hverandre?

Så kommer de andre fiskene, og her sliter jeg. Jeg vil ha de alle!! Jeg tror jeg bokmerket halvparten av fiskene på topp 100 lista.
Guppy, Neontetra, Kardinaltetra, Platy, Endlers levendeføder, indisk glassmalle, sebrafisk, kardinalfisk, Rødmunntetra, Øksefisk, Flying Fox, forskjellige pansermaller, Leoparddanio, Gullbarbe, Indianerplaty og til og med Cherrybarbe er stimfiskene jeg har lyst på. Ikke vet jeg hvor mange fisker jeg kan ha i et f.eks 240 liters kar, ei heller om hvor mange stimer som skal til før det blir helt kaos oppi der.

Så i tillegg kommer disse mer enstøingene inn, som kampfisk, banjomalle, knurremalle, Kuhliål, Leopardfroskpleco, ciclider, gurami, molly og sverddrager

Og til slutt, så har man jo de større fiskene, som gullfisk, praktbotia og sølvhai (den trenger jo kjempestort kar, så det spørs).

Jeg føler meg nesten teit som har ramset opp alle disse fiskeartene, vel vitende om at det ikke kan være mulig å ha så mange i ett kar.

Men gjerne jeg kan få noen retningslinger? Jeg tror også at etter å ha valgt algeetere, så blir det enklere med resten, for da har man på en måte satt standarden for ph og gh..

Takker uansett for alle svar.
Er også nybegynner, men vet om en butikk
Hei, jeg er også nybegynner, men jeg tror de har ganske bra utstyr på tropehagen-zoo. Er ikke helt sikker, men det er i hvert fall der jeg kommer til å kjøpe mitt første akvarium Du finner den på Straen handlesenter i Stavanger
Noe jeg har tenkt på
Jeg liker godt Scalare, eller engelfisk som det heter. Har tenkt å gi noen til bestevennen min om de får yngel
Ettersom listen din ang fiske arter er så stor så ville jeg kanskje å testet vannet for å finne ut hva det ligger på og funnet fisk som passer nærmest der for å gjøre det lettest. Om du vil ha andre arter som har lavere eller høyere verdier så må du tilsette det og holde det ved like etter hvert vannbytte. Det finnes en hel haug av arter som er stilige så beste er å finne en art og jobbe utifra den.
Helt greit å satse stort. Jo mindre akvarium du har jo mer jobb er det ved å vedlikeholde det samt holde det stabilt.
Det mest vanlig algespiserne er vel ancistrus, SAE krever litt større plass og en stim, men om du har valgt at du skal ha minst 240l så har du plass til det. Klovnepleco har aldri hatt noe med så det kan jeg ikke svare på.
Husk at om du skal ha stilfullt/aquascape akvarium så er kanskje ikke ancistrus den beste. Den roter noe helt forferdelig og enkelte ganske står sandspruten veggimellom her hos meg iallefall.
Om du klikker deg inn på Akvarium (grønne linken over), medlemsakvariumene så kan du skrive inn ant liter på det du har tenkt å kjøpe og da kommer det enormt mange stilige akvarium opp og som kanskje kan hjelpe deg med ideer.
Blackjack
For det første, hvor stort bør jeg begynne med? Jeg har ikke lyst på et lite 60liters, men heller noe større, som 240 eller - om mulig - enda større. (Jeg kikker litt på disse 700 - 900 literne, men det blir gjerne for stort?) Jeg har lyst å innrede det stilfullt, med noen vrak og sånn. Men det jeg lurer mest på her, er hvilke planter og sånn jeg bør ha oppi? Jeg planlegger å ha sandbunn... Hvilken algeeter? Ancistrus, Siamesisk algeeter og klovnepleco? Men gjerne jeg kan få noen retningslinger? Jeg tror også at etter å ha valgt algeetere, så blir det enklere med resten, for da har man på en måte satt standarden for ph.


Hei, og velkommen til en spennende hobby! Bra du tar det på alvor og planlegger litt før du setter i gang

Hvor stort bør du begynne med?
I akvariehobbyen så gjelder jo større jo bedre! Alt fra 100liter og oppover er greie å starte med. 240 er en veldig grei startstørrelse. Du får det såpass stort at du kan ha en del fisk, og du kan kose deg med innredning. Du får også en smakebit av hobbyen, og hvis du liker det, kan du bytte det ut med ett større kar senere!

Hvilke planter?
Det viktigste er egentlig at du har en miks av hurtigvoksende og saktevoksende planter. De hurtigvoksende "spiser" avfallsstoffer, slik at det blir mindre alger. I dyrebutikken er ofte de hurtigvoksende merket med grønn lapp, noe som betyr at de trenger normalt lys, og lite gjødsel. Noen gode alternativer er:


Alternativer til saktevoksende planter, gå for de i dyrebutikken som er merket med oransje merke. Ikke velg rødt merke med mindre du skal ha CO2-tilsetning. Her er to lister med alternativer:


Personlig syns jeg det er fint med noen rødlige planter blant alt det grønne, men det er jo smak og behag

Hvilke algeeter?
De tre du nevner, Ancistrus, SAE og klovnepleco er vakre fisk! Jeg tar utgangspunkt i at du anskaffer deg ett kar på 200-300l når jeg skriver dette.. Jeg regner med du tenker på Ancistrus sp. Oppdrettsvariant. Dette er en veldig grei begynnermalle. Anbefaler deg å kjøpe en trio, gjerne to huer og en hann. Da har du sjanse på yngel etterhvert og det er gøy Ph 6-8 og gh 0-12.
SAE er også ett greit alternativ. Ha gjerne 5-6 stykker, de trives best i gruppe. På sikt vil 240liter bli litt smått, men de vokser tregt, så du kan fint ha de ett år eller to før du må omplassere de. Fordelen er at disse er litt overalt i akvariet, mens ancistrusene er mest på bånn og glasset. Ph 6,5 - 7,5. Gh 5-15.
Anbefaler ikke klovnepleco hvis du skal ha ancistrus. Den kombinasjonen kan fort ende i krangling fordi begge vil hevde revir på bunnarealet.

Hvis vi går ut fra at du velger ancistrus og SAE er vannverdiene allerede avgrenset til ph7-7,5 og gh 5-10.

Da har jeg noen forslag til andre fisk (som alle klarer overnevnte vannkrav):
- 6 sverddragere (2 hann 4 hu)
- 8 Corydoras aenus eller Corydoras Trilineatus (bare ett slag, når du i tillegg har ancistrus på bunn)
- 2 perlegurami (hann og hu)
- 20 minityrrasbora eller dvergrasbora

Dette er bare forslag, men disse er alle veldig greie nybegynnerfisk. Med algeetere, levendefødere (sverddragere), litt større "prydfisk (gurami) og en stimfisk (rasbora), da er alle sjiktene i akvariet fylt. Det kan også være gøy med snegler, feks zebrasnegle, disse er også effektive algespisere.

Også vil jeg anbefale deg å lese disse artiklene:




Dette ble ett langt svar, men håper du fikk litt mere info.. Lykke til!
Jo større jo bedre, men jo større jo dyrere. Det koster mye når du skal innrede et akvarium på 900 liter med fisk, planter, røtter osv, men om du har budsjett og plass til det ser jeg ingen grunn til å kjøpe noe mindre.
Jeg ville gått for et Juvel 180 L eller 240 L for å starte med. De er ikke så dyre og man får hele møbler og alt man trenger i det.
For å gjøre filtrering opptimalt ville jeg kjøpt med en fluval 4 med en gang.

Da vil kar, filter, lys og varmekolbe være dekket.

Neste stopp blir biltema for akvariesand.

Sett opp karet, sleng inn planter og røtter. Etter du har gjort det så er det bare lese opp og ned på den siden her over fikser og nybegynner feil folk har gjort før. Så lær av dem!

Pass på å ikke sleng inn for mye fisk med en gang av 2 forskjellige grunner. Den ene er at det går utover filteret. Det andre er at du kan angre på hvilken type fisk og at det ikke passer med andre.

Lykke til :o)
juventus
Pass på å ikke sleng inn for mye fisk med en gang av 2 forskjellige grunner. Den ene er at det går utover filteret.

Det at det går utover filteret er ikke akkurat sant, men det går utover fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap