Rense ut uønskede bakterier

Kan man rense ut uønskede bakterier med klor dersom man ikke har fisk i akvariumet ? Hvordan er prosessen etterpå ved å fjerne kloren. Leste at den kan luftes ut eller fjernes med aquasafe ?

Noen som har tips om dette ?
Ikke helt sikker på om jeg ville hatt klor i akvariet...

Prøv med UV lys ? Har ingen erfaring med dette men hører at det tar knekken på alt av bakterier i akvariet, bakdelen må vel være at karet må kjøres inn fra start igjen, fordelen er vel at det ikke er noe tilsetninger til vannet og det virker på meg som om dette er den letteste løsningen
Du kan bruke klor til å desinfisere harde overflater, dvs. glass, stein osv. Du kan derimot ikke bruke klor på porøse overflater som lavastein, røtter o.l.

Klor kan du skylle vekk med mange omganger rent vann samt lufting etterpå. Klor fordamper.

Dette forutsetter naturligvis at du tar ut alt som skal leve videre, som planter, filter etc. ellers vil filterbakteriene selvsagt også dø.

UV lys er bakteriedrepende og brukes i UV filter. Lysrøret som gir UV lys er kapslet inn fordi man ikke må se på dette lyset. Derfor stiller jeg meg tvilende til bruk uten innkapsling.
Jeg har noe problemer med noen alger. Vet ikke hva slags type det er. La bilder i denne tråden

Jeg vil ha bort dette derfor jeg spør (er i innkjøringsfasen)
Glem for all del alt om klor når du er i innkjøringsfasen hvis du vil beholde bakteriekulturen din. Det er selvsagt mulig å la filteret gå i en bøtte vann mens du behandler karet, men med sand i karet kan det bli vrient å få skyllet ut all klor.
Det finnes andre måter å bli kvitt dette på. Søk i artikkelsamlingen.
Trodde akvariet var tomt og at du ville gjøre det rent for alger og smuss.

Når karet er i drift, som nå, og senere med fisk og planter, må du for all del ikke bruke klor, det vil ta livet av mye mer enn det du ønsker å fjerne.

Let i artikkelsamlingen her på AF, å får du masse kunnskap. Dessuten er det mange tråder med spørsmål og råd om alger på forumet.
Grønn alger
Ganske sikker på at dette er helt vanlige grønn alger. De mest sunne algene du kan ha. De kommer på grunn av mye lys og næring som de andre kvarium plantene ikke klarer å fange opp.
Hvor lenge er lyset på i Akvariumet ? får du dagslys inn? Hvor lenge har du hatt inkjøring? Har du noen som helst planer om Alge spisende fisk?

Personlig hadde jeg et stort alge problem ved inkjøringen av mitt akvarium. Hadde alle mulige farger på algene. puttet i akvariumet mitt, og etter meget kort tid var alt borte. Det finnes mage flinke bunn spisere der ute. og de kommer til å elske det grønne du har der
jeg vil ha noe algespisende fisk og diverse snegler. Jeg var redd jeg hadde for lite lys da jeg fikk plantene så jeg lot lyset stå på i 24 timer de første 2-3 dagene Også var det ei lita rute på andre siden av rommet hvor det kom dagslys inn. Jeg har dekka til den nå.

Jeg rota bort noe av algene idag morges, men nå er det dekt over med nye alt Det er i innkjørings fasen. Kanskje på 3 uka. Så en snegle der idag foresten, den kom nok med plantene jeg kjøpte. hehe

Jeg tenkte å få karet til å raske på litt så jeg tenkte prøve salmiakk metoden.
Tiden kan ha kommet.
Hvis vann verdiende dine er gode ville jeg gå for å putte i noen bunn fisk nå.

Det å starte Salmiakk metoden er vel å starte litt på nytt. og du har egentlig et veldig friskt Akvarium der.

Lykke til.
Neida, det er ikke å starte på nytt. Salmi er en fin måte å teste om karet er klart for fisk. Hvis 4ppm med ammoniakk brytes ned fullstendig i løpet av ett døgn (måleresultat null ammoniakk og null nitritt) er alt i orden og fisk kan settes inn.
tror ikke jeg har nok bakterier enda, skal ikke filtermattene også få en litt brunfarge da eller er den fargen bare dritt ?

Jeg har prøvd et par dager med litt salmiakk for å fremskynde prosessen.

Har bare strips nå, tror ikke jeg får målt NH3 der
Det er i grunnen et must å ha skikkelige dråpetester når man skal kjøre inn og drive et akvarium.
Får man kjøpt noe annet å teste med så jeg ikke trenger å kjøpe disse pakkene om og om igjen ?
Nei, med dråpetester må man så klart kjøpe nye reagenser når de er oppbrukt. Men du får kjøpt påfyllings-pakke der du kun får flaskene med reagens. Altså forutsetter det at du har rør, sprøyter, avlesningskart og bruksanvisning fra et "fullt" sett.

Ett sett varer i flere måneder, og kjøper du fra f.eks. Aquaristikshop i Tyskland koster det mye mindre enn i Norge.
Er ikke noe i veien med de kitta de har der ?

Combi Test

Neida, de er helt fine ! Eneste er at det mangler ammoniakk-test, da...men går jo an å bestille den utenom.
ja, fant den på side #2
Og hvis du har vann med pH mellom 6 og 7.6 vil jeg absolutt anbefale den pH-testen i tillegg...den er MYE mer nøyaktif og letter å lese enn pH-test 3-9.
Aero
Jeg rota bort noe av algene idag morges, men nå er det dekt over med nye alt :)

Det er bare BGA som vokser så fort. Derfor er det nødt til å være BGA, som jeg fortalte deg i den andre tråden du har. Jeg vet ikke hvorfor du nå mener du "ikke vet hva slags alger det er", når det allerede er svart til deg i den andre tråden?
var usikker på om det var BGA fordi dem ligner ikke de på bildet her i databasen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap