Planter dør

Jeg startet opp akvariumet på mandagen, og nå ser det ut for at plantene dør. to typer er blitt brune.... Har ikke fisker i enda.
Jeg hadde plantegjødsel "en tabelett", som jeg stakk i sanda atmed røtterne, slik som beskrevet på pakken. Hadde i går i litt plantenæring i vannet.

Hvorfor dør de?
Det høres rart ut at vanlige akvarieplanter skal klappe sammen og dø på bare noen få dager. Vanligvis tar det en viss tid før en plante visner ned, gjerne etter lengre tid med "mishandel".

Men unntak finnes....! Kan disse plantene være i slekten Cryptocoryne....? Planter i den slekten er litt spesielle. De reagerer gjerne på flytting og håndtering av røttene med å foreta en total "nedsmelting". Bladene bare løser seg opp og blir liggende i en haug som ser helt smeltet ut.
Men det er håp! For rota lever. Etter et par uker, ser man gjerne at nye skudd og blader er i ferd med å komme opp, og etterhvert vokser planten opp helt på nytt. Men flytter man den igjen, kan samme ting skje. Selv om flyttingen bare er fra en ende av akvariet og over til den andre...!
Min erfaring er at Cryptocoryne misliker å bli klådd på røttene. Da reagerer de mest.

Jeg har faktisk aldri hatt en Cryptocoryne som ikke har smeltet ned med en gang jeg fikk den etter planting.
Men jeg har hørt at det hender at de klarer flytting uten den "smeltingen" også, men jeg har altså aldri opplevd det. Men som sagt; de kommer tilbake. Det er bare å slamsuge ut de nedsmeltede restene av bladene så lenge, og la den være helt i fred. Så kommer den seg igjen

Fulgte det med noen plantepinne som gir deg navnet på plantene som du nå opplever visner?
Ble plantene forresten utsatt for noen form for kulde på vei hjem fra butikken? Om enn bare i et minutt, f.eks. fra kjøpesenterets garasjehus og bort til bilen? Tropiske planter er veldig skjøre og tåler ikke kulde. Det kan føre til hurtig nedvisning.
Hva gjorde du med dem når du kom hjem og skulle plante dem, kan du beskrive fremgangsmåten?
Ja. Jeg kjøpte 3 forskjellige.
microsorum pteropus: denne visner ikke, men er blitt litt svart rundt bladene.
vallisneria spiralis: denne har fått en del brune blader
Siste vet jeg ikke. Men jeg laster opp bilder av de.

Jeg kjøpte de på dyrebutikken, var varmt å fint i været.
De lå pakket i en blank pose. Jeg vasket sanda, å etter noen timer var akvariumet fyllt med vann. Da klippet jeg av de svarte pottene, tok bort det greiene som er rundt røtterne. Vasket blandene i lunket vann "fikk beskjed av dyrebutikken om å gjøre det for å unngå snegler". Så satt jeg de godt ned i sanda og pakket sand/steiner rundt. Så neste dag tok jeg crypto "gjødslingstabeletter direkte til røtterne". og doserte etter anvisning på pakken.

Etter det som står på lappen til plantene, tåler de stor variasjon på temperaturen, og det er ikke under 18 grader i akvariumet. "må kjøpe korrekt måler på mandag".
Fikk beskjed at disse var hardføre planter, men dør disse i akvariet, så er det jo heller ikke trygt for fisker enda...
Jeg er også helt fersk med akvarium og har opplevd nesten det samme. Ikke så fort som deg men så og si alt jeg hadde av planer ble brune og døde. De ble ikke utsatt for frost. Nå forsøker jeg igjen med nye planter og godt mot. Jeg har lest og lest. Jeg vil anbefale siden til Tropica:
http://www.tropica.com
Les deg opp på oppstart og hvordan du planter plantene i akvarie. Se videoene..veldig informative og lærerike.
Kan det ha noe med snegler å gjøre? Ser nå at det er en god del snegler på den lange store planten?
"jeg som absolutt ikke vil ha de dyra i akvariumet"....
Nei, det er nok lenge til akvariet er trygt for fisk ! Innkjøring tar gjerne 5-6 uker. Du kan lese mer om innkjøring her

Plantene og fiskene har høyst forskjellige krav til vannet. Plantene tåler utmerket de kjemiske forbindelsene som er gift for fisk, nemlig ammoniakk og nitritt. De bruker faktisk disse forbindelsene som næring, fordi de inneholder stoffer plantene trenger for å leve og vokse. Dermed kan man ikke se på plantene om akvariet er trygt for fisk.

Rart at plantene dine visner så raskt, som Mona sier. Kan du ha pakket sanda så hardt rundt røttene at de blir kvalt ? Ellers er mengden og kvaliteten på lyset viktig for plantene, så dette må være riktig avstemt i forhold til akvariet.
Ja, ser fler plasser at det står det. Men hos dyrebutikken sa de at 1 uke var ok, om pg,gh å allt det dær var ok etter en uke,.
Tenkte "må se ann plantene da", at jeg skulle kjøpe 2-3 stk, for å ha en stund, forså øke om allt går bra.

I hvertfall nå når jeg ser masse snegler i akvariumet, vil jeg ha meg en snegle spiser. Hater de små dyra....

men går det annt at de er de som spiser i røtterne til plantene?
For jeg har jo steiner, da er det jo små mellomrom uanset....
Vær obs på at folkene i dyrebutikkene rundt omkring ofte har svært lavt kunnskapsnivå om både det de selger og om akvariehold generelt. De lever dessuten av å selge produkter til deg, og når noe går galt i akvariet kommer du jo løpende til dyrebutikken for å kjøpe masse dyre remedier..

Å sette inn fisk etter en uke er ikke trygt, det er værst tenkelige tidspunkt. Unntaket er kun hvis man får filtergrums fra et allerede fungerende filter, da kan de 'snille' bakteriene etablere seg ganske raskt. Som sagt, les om innkjøring, nitrogen-kretsløpet og filterbakterier !
Ja. Enig med deg der. Men om jeg ikke setter inn en sneglespiser i løpet av neste uken, vil ikke da sneglene bli mange? Er jo over 10 "som jeg kan se raskt", allerede.

Pøh...de gjør ingen skade, men hjelper deg å bli kvitt avfall og alger i akvariet. Hvis du ikke vil ha dem der senere når du skal ha fisk i, kan du sette inn sneglespisere.
Ok. Men da gjør jeg det. ikke noe vits å sette inn fisker for tidlig og bare bli plaget, og at fisken dør hele tiden. Da skal jeg heller innrede litt mer med røtter å få masse frodige planter
Hvor "lunkent" var vannet du vasket plantene i ? Er det for varmt dør plantene.
Enter your phone number here
ikke ha planter for lenge i feil tempratur. det er det jeg har erfart. hadde en jeg glemte av i en bøtte med iskaldt vann. kan ta feil her, men det var den som ble brun med meg etter alle var plantet.

ang trygt for fisk, om man ikke har unger som ikke man vil skal se død fisk, så er det ikke noe problemer å sette inn fisk med en gang. akvariet må bare vere plantet å temperert. jeg satte inn varmepumpe og filter, tok i ca riktig tempratur vann med tilsetninger av aquasafe og easy balance.(vet det finnes bedre produkter men det var lommeboken som bestemte). plantet planter (5 stk). øste på med 1 ukers dose med bakteriaflora (dette gir en ufin men ufarlig tåke). etter 6 timers "innkjøring" satte jeg inn 5 rødglødetetra og 2 flying fox. ved å ha noen sterke fisker i med en gang setter man igang prossessen som innkjøringen skal gjøre med en gang. alle fiskene lever enda å virker som de har det utmerket.

jeg vet ikke om du har fått høre det jeg har hørt om å ikke mate fisken på 3 dager. jeg synes det høres helt tullete ut. det er jo ikke noe i akvariumet ennå, så jeg mater de 2 ganger daglig med en gang, bare veldig lite om gangen.

det jeg har erfart med akvarium er at alle sier det som funket med dem. ta alt med en klype salt å les litt og tenk over hva som høres logisk ut. selv om noen er erfaren og sier at sån MÅ man gjøre. så finnes det altid andre metoder som noen andre har erfart at fungerer.
Enter your phone number here
altså. det jeg sier er at det finnes forskjell på trygt for fisk og det at fisk kan overleve å hjelpe akvariumet igang
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap