Hvem napper finner?

Har en velfungerende 240 liter, bortsett fra noen napper finner, og tar livet av fisk.
I karet befinner det seg noen maller, corydoras, en stim kardinaltetra, en stim sebrafisk, det var en gjeng black molly, noen otto'r, 3 Nigeria killi, og 2 kinesiske algespisere, og en pjuskete kampfisk..... og noen endlers guppy.....

Hadde opprinnelig 10 Black molly, disse er en etter en nappet i halefinne og tatt livet av etterhvert, halefinnene til Endlersene får også gjennomgå, kampfisken er meget pjuskete...

Noen forslag om hvem som er agressiv her?
Tenkte først på Killiene selv, men har aldri sett noen som jager på andre, bortsett fra de kiesiske algespiserne som jager fisk som kommer i nærheten, men har overhodet ikke observert napping.

Noen?
Jeg er litt skeptisk til Black Molly, da det kan forekomme aggressive individer der.

Jeg hadde en gruppe på 8 Black molly en gang i en 250 liter. I denne gjengen var det en bølle som skilte seg kraftig ut. Han terroriserte hele akvariet, og beit og jagde sine søsken hele dagen. De forsøkte å gjemme seg i plantene, men han sporet dem opp og beit dem.
De daua etterhvert, en etter en, av å bli plaget sånn hele tiden, og til slutt hadde han drept alle sine 7 søsken.
Da gikk han over på å plage Keisertetraene i samme kar, fisk som var mer enn dobbelt så store som han! Han beit dem underifra, i anus (!), om og om igjen, til de stakkars tetraene blødde. Da han drepte sin første Keisertetra også, hadde jeg fått nok! Jeg fanget han inn, og denne Black molly bølla ble overflyttet til en 19 liter helt alene. Ingen andre fisk, bare stappfullt av planter (helt gjengrodd).
Der ble den resten av sitt liv.

Se ikke bort fra at plageånden i ditt akvarium kan være en Black Molly. Hvis du har noen av dem igjen i live da?

Ellers holder jeg en knapp på de kinesiske algespiserne som syndere. Forb... søplefisk. Har hatt dem også, en gang, og aldri mer. De gikk til angrep på alle fisk som svømte forbi, sugde seg fast i kroppssiden og lagde store kjøttsår på de andre. Jeg avlivet dem.
Vi hadde noen røde neon tetra som fikk redusert sine finner.
Hos oss var det en akvariegjedde (Kili) som var synderen,
hun ble tatt på fersken mens hun hadde hele halen på en tetra
inne i munnen.


Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap