Dominant guppy?

Hei!

Kjøpte mitt første akvarium her for to uker siden. Det er på 30 L, lot det gå en uke før jeg fikk mine første to guppyer, begge hanner.
Problemet mitt nå er at den ene guppyen konstant jager bort den andre. I starten svømte de alltid sammen, og hadde en plan om å kjøpe to til snart da peronalet i dyreforetningen fortalte meg de er fredlige stimfisk.
Så den ene guppyen oppsøker den aggressive, bare for å bli jaget bort i en fei.
Hva er årsaken? Kan den fredelige fisken dø av stress? Jeg fôrer de en gang, annenhver dag. Er det kanskje for lite? Vil det bli problematisk å introdusere nye guppyer siden denne er så aggressiv, eller kan det hjelpe på noen måte?

På forhånd takk for svar.
Hvis du ikke vil ha yngel - og derfor bare har ett kjønn, burde du valgt hu'er. Hanner vil jage hverandre og stresse hverandre i mangel av hukjønn (som du opplever).
Her er profilsiden til guppy, hvis du ikke har sett den: GUPPY

Generelt er det anbefalt å ha 2-3 huer pr 1 hann, slik at hannen ikke stresser enkeltfisk til døde. Så hvis du skal kjøpe flere guppy anbefaler jeg at du kjøper 4 hu'er Det vil ikke være problematisk, det vil bare føre til at den "aggresive" oppførselen blir spredt utover på flere fisk. Guppyer føder levende yngel, så det er jo litt gøy som nybegynner å ha to kjønn..

Du skriver at akvariet sto 1 uke før du kjøpte fisk.. Det er for lite, og akvarier er ikke innkjørt ennå. Det burde stått 4-6uker egentlig. Bytt ekstra mye vann framover, fek 10 liter om dagen.
Les gjerne disse artiklene, og husk at ingen spørsmål er dumme
Oppstart
Vannverdier
Mating
Jeg hadde nok valgt å fôre dem litt oftere. Boka "Guppy care simplified" foreslår to ganger daglig for voksne og tre ganger daglig for yngel og gravide. Tilpass mengden slik at de har spist opp alt etter et par minutter.
Hm. Takk for svarene.

Tåpelig av selgeren å fortelle meg at Guppyene var ypperlig for akvariet.
Valgte nettopp Guppy fordi hannene er utrolig fargerike og svømmer i stim. Planla å ha fire stk i akvariet. Selger fortalte meg dette ville fungere utmerket og se pent ut, da jeg uansett ikke ønsket fargeløse hunner eller yngel.

Nå ser det ut som den svakeste fisken er forsvist til et hjørne øverst i akvariet. Så fort den svømmer ut blir den jagd opp dit igjen.

Skal fôre en gang pr dag heretter. Kanskje den ønsker mindre konkurranse rundt matbordet.
Hannguppier alene i et kar kan gå helt fint. Jeg har hatt 6-7 stykker uten noen problemer. Hannene kan stresse hverandre, men ikke nødvendigvis mer enn de ellers ville ha stresset hunnene. Kanskje to er for lite?
Kjøp tre-fire hunner og ha oppi.
Du sier du ikke vil ha fargeløse hunner. Men nå for tiden er det faktisk ofte farger på hoene også. Dette er sikkert avlet frem. Men jeg har selv hatt flotte hoer, som omtrent ser ut som hanner. Så se litt rundt i butikker og gå på auksjoner i nærheten av der du bor.
Tror jeg har funnet løsningen.

Kikket litt rundt på diverse andre forum der det kommer fram at det overhodet ikke skal være noe problem med flere hanner i samme kar. De trenger bare nok fôr, samt at de pleier ofte å gå gjennom en kort aggressiv fase for å få orden i rangstigen.

Har vel foret dem litt i underkant av hva som er normalt. Hadde nemlig en slørhale i mine yngre dager som ble overforet og døde av dette, har derfor vært veldig forskitg med mengden mat som slippes oppi.

Ga dem et realt måltid og nå svømmer de fredlig side om side igjen.
Så da ordnet alt seg! Håper jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap