Har kjøpt gullfisk i bolle, venter på akvarie

Inaktiv bruker
Hei, eg har vore spontan og kjøpt meg fire gullfiskar som no har opphaldt seg i ein "stor" bolle (ca 15-20 liter) i ca ei og ei halv veke. Først etterpå har eg lært masse........ Gullfiskane ser ut til å vere vanleg gullfisk og er ikkje slørhalar. Eg veit det er fy fy å kjøpe slørhalar og andre avlstypar av gullfisken. Eg synes det er spennande og kjekt å huse fiskar, så no vil eg gå vekk frå bollen som eg heller skal bruke til potetchips og har bestilt eit 60 liters akvarie. Eg veit at et 60 liters akvarie ikkje er ideell størrelse heller, og leser om folk som både har 200 og 300 liters akvarier, men det har eg ikkje plass til... Så har eg også lært at ein ikkje eingong bør kjøpe gullfisk for å ha i akvarie, at desse berre skal vere utendørs i dam. Så no er eg litt trist fordi eg så gjerne vil gjere dette riktig, men samtidig så tenker eg at når eg no har fått desse flotte og artige gullfiskane i hus så får eg gjere det beste ut av det. Fiskane mine ser ut til å trives i bollen (etter det eg greier å tyde) og er svært livlige, men av og til står dei heilt stille i vatnet heilt til nokon går forbi dei. Eg har skifta ut 25% av vatnet sidan eg fekk bollen, så har eg to planter oppi der saman med småstein/grus og eg gir dei passelig med mat éin gong for dag. Når eg får akvariet som er bestilt gjennom ein dyrebutikk i slutten av veka så er planen å helle vatnet fra bollen over i akvariet, sammen med grus og planter uten å vaske noko, for det har eg jo lært meg først no etter fiskekjøpet at ein skal opprette bakteriekultur i vatnet. Er det nokon som har tips til meg med utgangspunktet at eg alt har kjøpt fisk? Er det så forferdelig feil at eg har kjøpt gullfisk? Er takknemlig for alle tilbakemeldinger!
Du kan nok ha de i et 60L akvarie til de blir 6-7 cm, men etter det må du nok bytte de i noe annet. Å flytte over vannet fra bollen har ikke noe for seg mtp. bakteriene, da de lever på overflater som grus, dekor og veggene, og dessuten har det ikke blitt noe særlig med bakterier etter 1,5 uke. Du burde forresten bytte 25% vann en gang per dag i bollen.
Inaktiv bruker
Den eine fisken er sikkert 6 cm alt, men som sagt, eg har verken pengar eller plass til eit større akvarie! Hjelpemeg, dette går visst dårlig.
Lever tilbake fiskene til butikken. Det finnes enormt mange brukt akvarium til en billig penge. Gullfisk boller passer til alt annet enn fisk.
Ikke bare pga plassen, men pga filtrering og de rette bakteriene som fisker trenger for å få ett optimalt liv. Selv om dem kan bo i en 60l da dem er små tar det ikke lang tid før dem vokser til og blir for store til å bo i en 60l. Disse blir opptil 38cm så det sier seg selv at de trenger stooor plass. Kjøp deg ett ordentlig akvarium og du vil få enormt mye mer glede av det
Du skriver at du har hatt bollen i en og en halv uke og at du har skiftet 25% av vannet. Det bør du gjøre hver dag til du får levert dem tilbake til butikken.

Det er forkastelig av en butikk å selge dette samlet, da må de vite at dette er galt.

Inaktiv bruker
Bollen skal byttes inn igjen mot et akvarie, men no er jo 60 liters akvariet bestilt så kan vel ikkje gå tilbake på dette... Skal skifte vatnet i bollen kvar dag til eg får akvariet no.
Cathy
Lever tilbake fiskene til butikken.

Helt enig.

Dessuten er jeg litt nysgjerrig på hvilken butikk det var. (Greit å vite hva slags butikker som driver useriøst, så man vet hva man skal holde seg langt unna og heller ikke anbefale til andre.)
Jeg ville sett om jeg fikk byttet inn gullfiskene, enten mot tilgodelapp eller pengene igjen - og mens 60literen klargjøres de ukene det tar før fisker kan bo der, så kan man lete etter fisk som passer, hvilke man syns er fine av de som passer osv Hvis man leiter godt nok så finnes det mye morsomt man kan ha i en 60 liter

Gullfisk i 60 liter vil nok ende i en veldig tidlig død.
Inaktiv bruker
Tusen takk for alle tilbakemeldingar! Eg skal levere inn igjen fiskane mine. Ha ein flott Arbeidernes dag i morgon!
Håper ikke du mister smaken på akvariehobbyen etter å ha snublet litt nå i starten. Husk at nesten samtlige akvarister har startet med å gjøre feil valg, gjerne på grunn av missledende veiledning i butikk.
Les mere her.

[External Image]
Forsker Christine Ngai ved Universitetet i Nevada holder en uvanlig stor gullfisk fra Lake Tahoe. Fisken er over 45 centimeter lang og veier hele 1,8 kilo.
Foto: HANDOUT/Reuters
[External Image]
Også i Hong Kong har de oppdaget kjempe-utgaver av gullfisken. 'Bruce' er hele 40 centimeter lang og er like stor som en huskatt.
Foto: BOBBY YIP/REUTERS
Inaktiv bruker
Neida, har ikkje mista interessen for akvarier, må berre snakke med dyrebutikken og finne ut av dette. For eg har vanskelig for å tru at dei kan ha solgt meg gullfiskar som skal bli mykje større en 6-7 cm. Det henger jo ikkje på greip at dei har solgt meg fiskar i bolle som skal bli mykje større enn dei er no. Eg kjenner godt dei som jobbar der så eg har ikkje tenkt å "henge ut" dyrebutikken her inne. Eg skjønar at de vil halde dykk for gode for useriøse forhandlarar, men alle kan jo gjere feil....

Det er desverre ganske så vanlig at de selger gullfisk til boller selv om de vet at de blir store
Men fint at du gjør så godt du kan og prøver å finne ut av ting og tang.

Når du får det nye akvarie i hus så kan du jo legge ut en rukbrikkannonse om noen har filterguff til deg slik at du kan "kickstarte "karet uten å vente i mange uker før du kan tilføre fisk i det.

Lykke til med fiskeinteressen , det er en veldig grei og interessant hobby
Inaktiv bruker
Tusen takk! Skal vel få ordna opp i dette. 60 liters akvariet skal eg ha uansett, betre enn bolle, da! Gler meg til å komme ordentlig i gang og til å bytte ut den kjedelige bollen. Far min har hatt akvarie så eg veit at eg har interessa for dette i meg. Som lita jenta brukte eg mange timar nede i sjøen og jakta (slapp dei alltid lause igjen) på flyndre, kreps, reker, stiklinger osv, så det blir stas å drive med dette i egen heim.
Du kan godt ta kontakt med meg hvis du bor i nærheten eller kan treffe meg på bystasjonen så kan jeg treffe deg der og gi deg filterguff hvis du vil .
Inaktiv bruker
Tusen takk som tilbyr deg å hjelpe med guffa! Skal gi beskjed viss det blir aktuelt
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap