Nye lysrør i gammelt armatur

Jeg har funnet ut av for å drive med plante akvarium trenger jeg mer lys. JEg har et gammelt jebo armatur som hører til akvariet og håper jeg kan få satt inn noen nye lys.

Legger ved noen bilder av armaturet med mål. (lyssokkelen i midten virker ikke)

Er ikke så veldig teknisk anlagt, men burde det være mulig å fjerne det gamle slysrørfestene fra armaturet, inkludert den hvite "stammen" med elektronikk inni, for å få plass til 4 lysrør? Målene inni er L: 108cm B: 41cm H: 6cm

Har kikket på disse


http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1567&pageId=586


http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1913&pageId=459

Noen som har erfaringer med denne type armatur?

ps har ikke toppglass så de må tåle mye fukt.

Har en elektrikervenn som kan hjelpe meg med ledningarbeidet.
Plussmedlem
Jeg har gjort noe lignende med et armatur som var defekt. Jeg klipte av/fjernet den gamle elektronikken.
Satte da inn nytt av merke Glomat.

Juwelen du linker til passer dårlig til slikt. Den er sitter fast i et deksel som skal erstatte eksisterende (like) deksel på Juwel-kar.
I tillegg har Juwel egne lengder på sine lysrør. Du må derfor holde deg til Juwel som leverandør av lysrør etterpå.

Arcadia 54 W blir for langt for armaturet ditt.
vi prøvde å bare skruløs bjelkene inne som rørene var festet til, men kremt han ble så sint da han ikke fikk det til at det ble vrakgods av hele toppen... vel bedre å bygge en ny fra skrath ehe
Takk for svar begge.

Jeg kommer til å prøve meg med 2 arcadia t5 2x24w/39w armaturer og få dem inn i kassen.

Forresten, hva er egentlig forskjellen på t5 og t8? hva gir best lys..? Burde jeg vurdere t8 til mitt bruk?


Tror dere 6 cm vil være nok i høyden?


Håper jeg kan få det til uten at hele greia blir vrakgods

Mvh en nybegynner
Plussmedlem
T5 gir bl.a. mer lumens per watt, eller lysutbytte - om du vil kalle det det.

Jeg ville nok ha satset på T5 hvis jeg først skal kjøpe nytt.
Jeg endret fra T8 til T5 i et kar. Opplevde da at enkelte planter mislikte dette. Det ble for lyssterkt for disse.

Anbefaler deg at du også investerer i reflektorer. Da forsvinner mesteparten av varmen og lyset ned i karet.

Kan ikke se at 6 cm er noe problem.
Glimrende. Jeg gir det et forsøk. Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap