Hvorfor sank tempraturen i akvariet?

Hei!
Jeg og Mamma gjorde akvariet klar for innkjøring igår kveld klokken 17.30 helt vanlig som om vi skulle hatt fisker. Vi vaska steiner og planter, satte dem på akvariet, fylte på vannet og åpna pumpen og filteret.

Vi er fortsatt ikke helt sikre på hva slags fisker vi skal ha så vi bare fylte på vannet på 31 grader. Det så vi fordi vi har en termometer i akvariet.

Så neste dag klokken 7.15 så jeg termomentern og da var det blitt 24 grader!!

HVORFOR STEG TEMPRATURET NED!!

1. Betyr det at jeg må kjøpe varmekolbe!?
2. Hvordan bruker man en varmekolbe?
3. Vet dere hvor mye en sånn koster i Oslo?

Mvh: Tara
hvis du ikke har kolbe i akvarie, så burde du nok skaffe deg det, avhengig av hva slags fisker du skal ha i akvarie. varmekolber er ikke noe særlig dyrt heller, er nok det billigste utstyret du kan kjøpe. jeg regner med det er mange dyrebutikker der dem selger fisk oslo, da selger dem mest sannsynlig varmekolber også
Uansett så er 31 grader i akvariet alt for mye for de fleste fisk.
Hei Tara!
Så kult at du skal drive med akvarium!

Når det gjelder temperaturen på akvariet er det nok sånn som Ørjan sier. De fleste fisk er tropiske og skal ha mellom 25 og 28 grader et sted.

Hvis du lurer på hvorfor det ikke holdt seg varmt så bare tenk på en kopp kaffe eller te. Den er brennvarm men så blir den kaldere og kaldere helt til den har samme temperatur som luften i rommet den står i. Akvariet blir egentlig bare som en veldig stor kopp med te Hvis du setter i en varmekolbe så tilfører den litt varme akkurat som en radiator gjør i et rom og holder temperaturen litt varmere i akvariet.

Varmekolber er ikke så dyre og det er en liten knapp hvor man stiller inn ønsket temperatur så det er ikke vanskelig å få til. Når du kjøper den så si i dyrebutikken hvor stort akvarium du har så får du en i riktig størrelse.


Lykke til!
Et akvarie uten varmekolbe holder den varmen det er i rommet - derfor trengs kolber om du har et kaldt rom, eller uansett et rom som ikke er "varmt nok". Lysrørene varmer også litt når de er på, kanskje en grad eller to, det kommer litt ann på.

31 grader er uansett for varmt for de fleste fisker. Bare søk etter fisk i søkebasen, for eks neontetra eller kampfisk. Da får du opp fiskene i fiskebasen hvor det står hvor ca varmt de vil ha det.

Mange fisk ønsker ca 24 - 28, så 24 er en helt grei temperatur. Varmekolber er uansett ikke så dyrt, spesielt om du kjøper på nett. Det lureste er å kjøpe en som kan senkes helt ned i vannet kontra de som har en "maksgrense" på hvor langt ned de skal stikke.
Tusentakk for hjelpen folkens!
Har lært så mye nytt nå! Jeg skrev en handleliste og nå stikker jeg og Mamma til dyrebutikken

Skal kjøpe dette:

- Medisin for sopp
- Varmekolbe
- pH måler


Mvh: Tara
Jeg og Mamma var ikke helt sikre på hva slags fisker vi skal få så vi bare gjorde det 31 grader

Skal kanskje skaffe meg en Kampfisk, jeg

Mvh: Tara
det du kan gjøre, er for eksempel søke på den fisketypen du skal, her på akvaforum. Her kan du lese veldig nøye på de ulike fiskene og hvilke temperaturer de trives best i, og hvilke andre fisk de passer sammen med. bare ikke kjøp fler enn en hann hvis du skal kampfisk. dessuten er det nok mange her på forumet som kan komme med tips til hvilke fisker du kan ha sammen med kampfisken lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap